הממשלה אישרה את סגירת רשות השידור וביטול האגרה

נתניהו: "הרפורמה חיונית; נבטל מס שגובה יותר מ-300 שקל בשנה מכל משפחה" ■ ארדן: "המהלך יחזיר את הרלבנטיות לשידור הציבורי" ■ עובדי רשות השידור פוצצו את הדיונים על הרפורמה אחרי האישור בממשלה

הממשלה אישרה היום (א'), ברוב של 18 נגד שני שרים, את החוק לסגירת רשות השידור במתכונתה הנוכחית ופתיחה של רשות אחרת תחתיה. החוק הועלה ביוזמת שר התקשורת גלעד ארדן יחד עם שר האוצר יאיר לפיד.

לאחר האישור הממשלה החוק יעבור לוועדת השרים לחקיקה, ומשם לדיונים מול עובדי רשות השידור על תנאי הפרישה והעבודה החדשים במסגרת הרפורמה.

במסגרת הרפורמה 1,900 עובדי הרשות יפוטרו, ורק כ-600 ירכיבו את הרשות החדשה, שתכלול את תחנות קול ישראל ו-3 ערוצי טלוויזיה - ערוץ מרכזי שיחליף את ערוץ 1; ערוץ ערבי; וערוץ ילדים ציבורי שיקום על בסיס המיזוג עם הטלוויזיה החינוכית.

במסגרת החוק, אגרת הטלוויזיה צפויה להתבטל לכל המוקדם במארס 2015 ולכל המאוחר בספטמבר 2015.

נתניהו: רפורמה חיונית

בראשית הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתמך בחוק, כי "עובדי הרשות הטובים - ויש רבים כאלה - ימשיכו לעבוד ברשות החדשה, ועובדי הרשות שיפרשו יזכו לתנאים הולמים והוגנים".

לדברי נתניהו, "הרפורמה הזאת היא חיונית. אנחנו רוצים שידור ציבורי יותר חזק. הוא צריך להיות יעיל, הוא צריך לעבור שינוי שקוראים לו במשך שנים רבות, ואני מאוד מעריך את העובדה שגלעד ארדן מביא את הרפורמה הזאת בפנינו. היא לא בלי בעיות, היא בוודאי גם תעבור שינויים כאלה ואחרים במהלך החקיקה, אבל הכיוון הוא ברור, והתוצאה לדעתי גם מובטחת".

ראש הממשלה הוסיף ואמר: "אנחנו באים לממש סוף-סוף את הרפורמה, שעיקריה הם קודם כל שאזרחי ישראל יפסיקו לשלם אגרת טלוויזיה מהשנה הבאה, ובכך יבוטל המס הזה שגובה יותר מ-300 שקל בשנה מכל משפחה. השידור הציבורי, שאנחנו מייחסים לו חשיבות רבה, יעבור רפורמה משמעותית, שבסופו של דבר תחזק אותו מאוד".

כץ ופרץ התנגדו

שני השרים שהתנגדו לחוק הם שר התחבורה, ישראל כץ, והשר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. כץ טען כי הוא מתנגד לחוק בשל "העלאת אגרת רדיו", זאת למרות שהרפורמה אינה כוללת העלאה מסוג זה.

היום התקיים בקול ישראל משדר מיוחד שהתייחס לתחבורה בישראל, במסגרתו צפוי להתראיין גם כץ. ברשות השידור דחו כל קשר בין הדברים ואמרו כי "מדובר במשדר שתוכנן מבעוד מועד לפני זמן רב על נושא בעל חשיבות עליונה, וכל קביעה אחרת מהווה הוצאת דיבה".

השר פרץ התנגד לחוק בשל מה שהוא כינה פגיעה בעובדים. "אני מתנגד לרפורמה שבמסגרתה כל הכישלונות של המנהלים מוטלים על עובדים תוך ביטול הסכמים שכבר נחתמו עמם בעבר", אמר פרץ. "מדובר בהפרה של הסכמים והפקרה של ציבור עובדים גדול שאינו אשם בכישלון ההנהלה, ולכן אני לא מוכן להצטרף לתזמורת של טקס ההלוויה של השידור הציבורי".

גם באופוזיציה תקפו את אישור החוק. ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "נתניהו, אבי-אבות ההשחתה ברשות השידור, ארדן ולפיד חתומים על תעודת הפטירה של 2,000 עובדים. גישתם אינה מייצגת מחויבות לשידור הציבורי, אלא מהלך פוליטי פופוליסטי".

ארדן: שידור ציבורי טוב יותר

שר התקשורת, גלעד ארדן, מסר כי "הרפורמה להצלת השידור יצאה לדרך. המהלך יוביל לביטול אגרת הטלוויזיה ויחזיר את הרלבנטיות לשידור הציבורי עם הקמת 3 ערוצי טלוויזיה חדשים. הצעת החוק קובעת כי רשות השידור תיסגר רק לאחר שהשמשדר הציבורי החדש יחל בפעילותו. לאזרחי ישראל מגיע שידור ציבורי טוב יותר - ואנו בדרך להשיג מטרה זו. אני מודה לראש הממשלה ולשרים על תמיכתם".

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי הוא "בעד שידור ציבורי, זה חשוב וראוי, ודווקא בגלל זה אני בעד המהלך. רשות השידור הפכה להיות חברה ממשלתית שאין שום ביקוש למה שהיא מייצרת. דבר חשוב נוסף הוא ניתוק הפוליטיזציה - ממשלות מתחלפות, ורשות השידור צריכה להישאר מנותקת מהפוליטיקה".

מה הלאה?

עם המעבר לדיונים בכנסת יתחיל הקרב האמיתי של ארדן על הרפורמה. בעוד שר התקשורת פועל להעביר את הדיונים על החוק לוועדת הכספים, המונהגת בידי הקואליציה, מתנהלים ניסיונות בכנסת להעביר אותו לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ אבישי ברוורמן ממפלגת העבודה.

לא מן הנמנע כי בסופו של דבר תצא לפועל יוזמה של הקמה ועדה משותפת בראשות ח"כ איתן כבל, ששימש בעבר כשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור ומי שנחשב לאחד מתומכי הרפורמה בכנסת.

כבל אמר ל"גלובס" כי הוא עצמו הציע לעמוד בראש ועדה שתעסוק בגורל העובדים. "יש 3 נקודות מרכזיות שחייבים לתת עליהן את הדעת - מי המממן, שלא נמצא את עצמנו שהוצאנו את הפוליטיקה והשארנו את הפוליטיקאים; מי הממנה את בעלי התפקיד; והדבר האחרון והחשוב מכולם זה העובדים".

ל"גלובס" נודע כי בסיכום מוקדם בין ארדן לשרת המשפטים ציפי לבני, הוחלט לחזק את הסעיפים הקשורים בחופש של הרשות ובניתוק שלה מהפוליטיקאים.

העובדים פוצצו את הדיונים על הרפורמה

היום בצהריים היו אמורים להיפתח הדיונים עם עובדי רשות השידור על תנאי הפרישה והעבודה החדשים במסגרת הרפורמה הדרמטית. ואולם, נציגי ההסתדרות והעיתונאים ברשות השידור פוצצו את הישיבה שתוכננה, מיד לאחר אישור הסגירה והפתיחה מחדש של רשות השידור. זאת לאחר ששר התקשורת גלעד ארדן, שהיה אמור לקחת חלק בישיבה, התעכב בשל ישיבות הממשלה.

העובדים אומרים שהם החליטו לוותר על הישיבה משום שאין הם מוצאים לנכון לקיים דיון אחרי אישור בממשלה.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: "הסיבה לביטול הישיבה עם ארדן ועם עובדי רשות השידור היא החלטת הממשלה לאשר את מסקנות ועדת לנדס ללא משא-ומתן ותוכנית לעתיד העובדים. עשרות מעובדי הרשות חיכו למעלה משעה לפגישה עם השר שבושש להגיע. לא ניתן לזרוק 2,000 עובדים לרחוב. רפורמה עושים בהידברות ובהסכמה ולא במהלכים חד-צדדיים".