לבני: קק"ל תהפוך לחברה לתועלת הציבור ותחויב בביקורת ושקיפות

ועדת השרים לחקיקה דחתה את הצעת החוק להחלת חוק מבקר המדינה על קק"ל ■ שרת המשפטים: "מי שלא רצה את מבקר המדינה בקק"ל, יקבל ביקורת כחל"צ"

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק להחיל את חוק מבקר המדינה על קק"ל. בהצעה שהוגשה ביוזמת שרת המשפטים ציפי לבני (התנועה) תמכו לבני, שר האוצר יאיר לפיד, שר המדע הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי ושרת הבריאות יעל גרמן, אולם 5 שרים התנגדו, ולכן ההצעה נפלה.

בעקבות תוצאות הדיון הודיעה שרת המשפטים לבני כי משרד המשפטים יפעיל בימים הקרובים את סמכותו באמצעות רשם החברות ויהפוך את קק"ל לחברה לתועלת הציבור (חל"צ). בכך יהיה ניתן להחיל על קק"ל חובות דיווח לציבור, ביקורת נרחבת ושקיפות. כזכור, זו הייתה מטרת הצעת החוק שהציעה להכפיף את קק"ל למבקר המדינה. יש לציין כי קק"ל פועלת כחברה פרטית מאז הוקמה, ולכן איננה כפופה לפיקוח האמור.

הפיכת קק"ל לחל"צ תטיל עליה חובות דיווח ופיקוח שנתיים, שיכללו בין היתר את הצורך בהגשת דוחות כספיים שנתיים לרשם ההקדשות, שיהיו חשופים לעין הציבור באינטרנט. במקביל, לרשם ההקדשות יש סמכות למנות חוקר במקרה בו יניח שקק"ל כחל"צ אינה מקיימת את הוראות החוק או את הוראות תקנונה.

עוד על-פי החלטה זו, כאשר תוגדר הקק"ל כחל"צ, היא תהיה מחויבת במינוי חברי ועדת ביקורת שאינם מקרב הדירקטוריון ובהסדר מיוחד לאישור עסקאות עם בעלי עניין, ובנוסף יוגבל בתקנות סכום תשלום גמול ישיבות והחזר הוצאות לחברי דירקטוריון ולחברי ועדת ביקורת.

עוד הודיעה השרה לבני כי בכל מקרה בכוונתה להגיש ערר לוועדת השרים לחקיקה שהיא עומדת בראשה.

"מי שלא רצה את מבקר המדינה, יקבל את הקרן הקיימת כחברה לתועלת הציבור", אמרה השרה לבני. "קק"ל מחזיקה ומפעילה סמכויות שהן, במהותן, סמכויות שלטוניות מובהקות - אך היא חפה מכל ביקורת. מדובר במצב אבסורדי במדינה דמוקרטית המעודד דרך התנהלות בעייתית, בלשון המעטה".

לדברי לבני, "אגיש ערר על החלטת הוועדה במטרה לפזר את האפלה בה מתנהלת הקרן, ובמטרה לדאוג לכך שהקרן, המתקוצבת במיליארדי שקלים מתקציב המדינה, תפעל תחת ביקורת ובשקיפות מלאה, כפי שראוי ונכון שיקרה - ועד אז אפעיל את סמכויותיי כשרת המשפטים כדי לוודא שהקרן תהיה מחויבת בדיווח, ביקורת ושקיפות".