לבני ואהרונוביץ' יבחנו הכרזה על פעולות "תג מחיר" כטרור

ציפי לבני: "מי ששתק אל מול פשעי שנאה נגד ערבים, מגלה שהפשעים האלה מופנים עתה נגד חיילי צה"ל, נגד רשויות אכיפת החוק ונגד שלטון החוק"

שרת המשפטים ציפי לבני והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' יבחנו הכרזה על עברייני "תג מחיר" כארגון טרור. זאת, לאחר שלפני כחצי שנה הוכרז הארגון כ"התארגנות שאינה מותרת" - כך הוחלט אתמול (ד') בדיון חירום שקיימו שני השרים עם ראשי מערכת אכיפת החוק, בעקבות התגברות פשעי השנאה המכונים "תג מחיר".

במקביל תיבחן הרחבת הפרקטיקה של הוצאת צווי הרחקה ואכיפה אפקטיבית על המפרים צווים אלה, לרבות באמצעות מעצרים.

מלבד לבני ואהרונוביץ' השתתפו בדיון, בין היתר, גם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן, גורמים מקצועיים מהפרקליטות ומהתביעה המשטרתית ונציגי צבא ושב"כ.

בתחילת הדיון התייחסה לבני לפרסומים על הדיון שהתקיים ביצהר בשאלה האם מותר להרוג חייל במהלך פינוי: "הדברים הללו לא נאמרו ממטה חמאס, אלא מיישוב יהודי - מיצהר", אמרה לבני. "מי ששתק אל מול פשעי שנאה נגד ערבים, מגלה שהפשעים האלה מופנים עתה נגד חיילי צה"ל, נגד רשויות אכיפת החוק ונגד שלטון החוק. למדנו כבר שהטקסטים האלה יכולים להפוך למעשים. התכנסות היום איננה ראשונה, אלא המשך של רצון משותף של כל הנוכחים כאן ללכוד את הפושעים ולהעמידם לדין, ולשם כך התכנסנו".

לדברי השר אהרונוביץ', "החומרה של התופעה הזאת היא רבה מאוד ופוגעת בדו-קיום, ונעשה הכול כדי לא לפרום את המרקם בין יהודים וערבים. זו תופעה שאנחנו צריכים למגר אותה ולטפל בה, המשטרה השב"כ וכל מערכת אכיפת החוק. אנחנו עושים ומתואמים עד הפרט האחרון".

היועץ המשפטי וינשטיין הוסיף כי "אנחנו במערכת אכיפת החוק נעשה הכול כדי שהתופעה לא תתקיים. המשימה לא פשוטה. כבר הכרזנו עליה כהתארגנות בלתי חוקית. אם תהיינה ראיות קבילות, אעקוב באופן אישי על הגשת תיקים, ולא נהסס לערער ולחזור ולערער עד אשר תהיה ענישה מתאימה, לאירועים שאנחנו לא מוכנים להקל בהם ראש".

בדיון הוחלט כי שרי המשפטים וביטחון הפנים יביאו בפני הקבינט את המסקנות מששת החודשים האחרונים, מאז ההכרזה על "תג מחיר" כהתארגנות בלתי מותרת, ותיבחן הכרזה על הארגון גם כארגון טרור; תיבחן הוצאה נרחבת יותר של צווי הרחקה ואכיפה אפקטיבית על המפרים צווים אלה, לרבות באמצעות מעצרים; הפרקליטות והמשטרה יבחנו בימים הקרובים אפשרות להעברת תיקים מסוג "תג מחיר", שחלקם מטופלים על-ידי התביעה המשטרתית, אל הפרקליטות או להביא לליווי מצד הפרקליטות גם בעבירות פחותות; השרים ביקשו לקבל סקירה של פרסומים גלויים שפורסמו על-ידי רבנים שמשנתם האידיאולוגית משפיעה על המבצעים.

בד-בבד הורה אתמול (ד') בית המשפט העליון לעצור עד תום ההליכים שני נאשמים בהתפרעויות באירועי "תג מחיר". מדובר ביוסף וינברג, בן 21 מירושלים, ואלירן לנדאוי, בן 19 מאלעד, הנאשמים בתקיפה ממניעים גזעניים של פלסטינים ברמת מיגרון. העליון קיבל את הערר שהגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה בעקבות החלטת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים נאוה בן-אור לשחרר את השניים למעצר בית בתנאים מגבילים.

כתב האישום נגד השניים הוגש לפני כחודש, והוא מייחס לשניים ולנאשם שלישי עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני ופגיעה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני. על-פי כתב האישום, השניים החליטו בצוותא עם אחרים להיכנס לרמת מיגרון, אזור שהוכרח כשטח צבאי סגור, ולתקוף את תושבי המקום הפלסטינים. לשם כך הצטיידו במוטות עץ וברזל ובכובעי גרב. לפני כחודש וחצי הם התקרבו אל שטח אדמה בפאתי רמת מיגרון, שבו נמצאו כמה תושבים פלסטינים, והחלו ליידות לעברם אבנים. בהמשך החלו לקלל אותם ולהכותם במוטות ובאלות, אף שאלה ניסו להימלט.

שופט העליון יצחק עמית ציין בהחלטתו כי השניים שתקו בחקירתם, וכי "לא כך ניתן לצפות ממי שמצא עצמו מותקף על-ידי פלסטינים. ענייננו במעשה בריונות שפל ונקלה נגד חקלאים מקומיים. מדובר במעשה שתוכנן מראש, כאשר חבורת הפורעים הצטיידה מראש במוטות ובאלות ובכובעי גרב שאותם עטו על ראשם כשהתקרבו לפלסטינים. המסוכנות של המעשה היא אינהרנטית, כאשר פשע שנאה ניזון ויונק משורשיה של אידיאולוגיה רעילה". (בש"פ 3199/14)