עתירה לבג"ץ נגד הגבלת שכ"ט עו"ד ברכישת דירה מקבלן

עד כה שילמו רוכשי דירות של 1.5 מיליון שקל עד 30 אלף שקל שכר-טרחה לעורך דין ■ עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עוה"ד: "מעבר לפגיעה בחופש העיסוק, מחירי הדירות דווקא יעלו, כי הקבלן יגלם בהם את ההוצאות המשפטיות של עוה"ד"

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין החליט לעתור לבג"ץ נגד התיקון לחוק המכר, לפיו יוגבל שכר-טרחת עורך דין בעסקת רכישת דירה מקבלן.

לשכת עורכי הדין סבורה כי "החוק אינו מידתי, בלתי סביר", וכי "התערבות המחוקק בחיי המסחר ובשכרם של בעלי מקצועות חופשיים תביא לפגיעה בחופש העיסוק".

מחוות-דעת שהועברה ללשכה על-ידי פרופ' רון שפירא עולה כי "התיקון לחוק המכר לוקה בפגיעה בלתי מידתית בחופש העיסוק ובחירות ההתקשרות החוזית, במובן זה שאין יחס רציונאלי בין תכליותיו ובין הוראותיו, וכי על כן פתוחה הדרך להשיג על חוקתיותו בבג"ץ".

לדברי עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין, "מעבר לכך שמדובר בתקדים מסוכן שבו המדינה מתערבת בחופש העיסוק ובחירות ההתקשרות החוזית, הרי שמי שיפגע מחוק זה הוא דווקא רוכש הדירה, שייאלץ לשלם מחיר גבוה יותר, כיוון שהקבלן יגלם בתוך מחיר הדירה את כל ההוצאות המשפטיות של עורך הדין".

מליאת הכנסת אישרה בתחילת חודש מארס השנה שתי הצעות חוק של ח"כ מאיר שטרית, שנועדו להקל על נטל התשלומים הנלווים המוטלים על רוכשי דירות חדשות מקבלן.

על-פי ההצעה הראשונה, שכר-טרחת עורכי הדין יוגבל בעת קניית דירה מקבלן; ועל-פי ההצעה השנייה, רוכשי דירות חדשות יוכלו לקבל לידיהם מחירון של הפריטים הכלולים במפרט הדירה, וזאת על מנת שבמקרה שירצו לשנותו, יקבלו זיכוי בסכום המלא ולא במחיר הנמוך ממנו בעשרות אחוזים.

אחד המקרים הנפוצים ביותר שבהם נזקק האזרח לשירותיו של עורך דין הוא ברכישת דירה, כאשר מי שמבקש לקנות דירה חדשה מקבלן ייאלץ לשלם כ-1.5%-2% ממחיר העסקה לעורך הדין. זאת בדרך-כלל מבלי שניתנת לו האפשרות לנהל משא-ומתן על שכר-הטרחה, כיוון שעורך הדין פועל מטעם הקבלן ולא מטעמו.

אם מדובר, למשל, בדירה בשווי 1.5 מיליון שקל, הרוכש עלול לשלם עד 30 אלף שקל לעורך הדין - סכום לא מבוטל לכל הדעות. כך, לעיתים, גוזרים עורכי הדין קופון שמן מאוד מרוכשי הדירות, וגם הקבלנים נהנים מהשיטה, היות ושכר-טרחת עורכי דינם ממומן על-ידי הרוכשים.

מצב זה ביקש ח"כ שטרית לתקן, כאשר הגיש לפני מספר חודשים הצעת חוק שמטרתה להגביל ל-0.5% או 5,000 שקל (על-פי הנמוך מבינם) את שכר-טרחת עורכי הדין בעת רכישת דירה מקבלן.