קריאה ללפיד: בטל חיוב מע"מ על הקרקע לרוכשי דירה ראשונה

פורום מארגני קבוצות הרכישה ממשיך במאמצים להכניס גם את קבוצות הרכישה לתוכנית אפס אחוז מע"מ של שר האוצר

פורום מארגני קבוצות הרכישה ממשיך במאמצים להכניס גם את קבוצות הרכישה לתוכנית אפס אחוז מע"מ של שר האוצר. כזכור, תוכנית ההטבה במע"מ איננה עומדת לחול על קבוצות רכישה ואלו טוענות כי מדובר באפלייה.

במסגרת פגישה שעתידה להתקיים בשבועות הקרובים בין נציגי האוצר לבין נציגי מארגני הקבוצות עומדים האחרונים להציע לאוצר מספר דרכים באמצעותן יוכלו גם חברי הקבוצות לזכות בהטבה. בין היתר מדובר בהצעה לביטול אחת הגזרות המשמעותיות שהוטלו ב-2011 על קבוצות הרכישה, גזרה שקבעה כי חברי הקבוצה יהיו חייבים בתשלום מע"מ על מרכיב הקרקע. החלטה זו התקבלה בשעתו בשל לחץ קבלנים להשוות את תנאי רוכש דירה מקבלן לחבר קבוצת רכישה. הצעת מארגני הקבוצות כעת היא להסיר חובה זו ממי שאין בבעלותו דירה בלבד. עוד הצעות שצפויות לעלות בפגישה היא קיזוז מע"מ של חברי הקבוצה על ידי הנפקת שוברים לזכאים או להעניק לקבוצות הרכישה והעמותות מעמד של אגודה שיתופית. בפורום מארגני הקבוצות מסבירים כי אגודה כזו שומרת על המעמד השיתופי אך במקביל מאפשרת לחברי הקבוצה להזדכות על תשלום המע"מ מאוחר יותר.

"נוסח ההחלטה טרם נכנס לתוקף ויש לדאוג להכליל בנוסח המוצע גם את הזכאים מקרב הרוכשים בקבוצות. על כן, ניתן עדיין לפעול. בטוחני, כי אין בכוונת הממשלה ליצור אפליה פסולה ופגיעה בזכאים להטבה זו", כך כתב ישראל זעירא, יו"ר פורום מארגני קבוצות הרכישה לשר האוצר לפיד.

מי שצפוי להשתתף בפגישה האמורה הוא אורי שני, יועץ שר האוצר לנושא הדיור ועוזרי שר האוצר. מצד קבוצות הרכישה ישתתפו יו"ר פורום ארגון קבוצות הרכישה, זעירא, מנכ"ל חברת באמונה וחברי הוועד.

חודשיים לאחר הכרזת שר האוצר על התוכנית לאפס אחוז מע"מ טרם נקבעו הקריטריונים הסופיים לזכאות כמו גם המחירים לגביהם תינתן ההטבה בכל אזור. סוגיית הקריטריונים עדיין נמצאת על שולחן היועץ המשפטי לממשלה כאשר במקביל השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, החל בעבודת גיבוש סקירת המחירים הארצית לקראת קביעת רף מחיר על פי מ"ר בכל אזור ואזור. בינתיים מדווחים הקבלנים על קיפאון במכירת דירות חדשות וסקירת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמה לאחרונה מעידה על צניחה במכירות כמו גם על השפעתה השלילית של התוכנית על קבוצות הרכישה.