נדחתה הצעת חוק הקוראת להחיל פיקוח על קק"ל

את הצעת החוק, המציעה להחיל על קק"ל את חוק חופש המידע, יזם ח"כ משה מזרחי (העבודה) יחד עם חברי הכנסת מירב מיכאלי, דב ליפמן ועומר בר-לב

ועדת שרים לחקיקה דחתה היום הצעת חוק המבקשת להחיל על הקרן הקיימת את חוק חופש המידע. מדובר בהצעת חוק שנייה תוך שבוע שעולה להצבעה בוועדה ועוסקת בנושא הפיקוח על קק"ל. ההצעה הקודמת, אותה יזמה והובילה יו"ר הוועדה שרת המשפטים ציפי לבני, ביקשה להכפיף את קק"ל למשרד מבקר המדינה.

את הצעת החוק, המציעה להחיל על קק"ל את חוק חופש המידע, יזם חבר הכנסת משה מזרחי (העבודה) יחד עם חברי הכנסת מירב מיכאלי, דב ליפמן ועמר בר-לב. דיון בהצעת החוק התקיים היום (א') בשעות הצהריים. ההצעה הוגשה בשיתוף פעולה עם התנועה לחופש המידע. ההצעה זכתה לשלושה תומכים ולחמישה מתנגדים. בכוונת יוזמי הצעת החוק להגיש ערר על ההחלטה, ערר שיצטרף לערר שהגישה שרת המשפטים על הצעת החוק שנפלה בשבוע שעבר.

כזכור, לאחר שהצעת החוק הקודמת של שרת המשפטים נדחתה בועדת שרים לחקיקה הצהירה לבני כי היא תמשיך לפעול להטלת פיקוח וביקורת על קק"ל שפועלת כחברה פרטית מאז הוקמה. לבני החליטה לקבוע כי הקק"ל תוגדר כחל"צ (חברה לתועלת הציבור) וככזו תהיה כפופה לביקורת. גם משרד היועץ המשפטי לממשלה תומך במהלך זה וזאת על פי חוות דעת שהועברה על ידי אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי=פיסקאלי) לרשמת ההקדשות וממלאת מקום ראש רשות התאגידים, גלי גרוס באמצע חודש מארס האחרון.

"הקרן הקיימת לישראל הוקמה לכתחילה כחברה בתחום המשפט הפרטי. יחד עם זאת, מעמדה של הקרן הקיימת לישראל מיוחד בכך שהוקמה מחדש בשנת 1953 בחוק ונוכח העובדה שביסוד יעדיה ותפקידיה מאז כינונה מצויות משימות לאומיות כלליות. ככזו היא ממלאת תפקידים ציבוריים בעלי חשיבות ומפעילה סמכויות שבמהותן הן סמכויות שלטוניות מובהקות שאלמלא היו מבוצעות בידי הקרן הקיימת לישראל, הן היו מבוצעות בידי מוסד ממוסדות המדינה", כך על פי דברי ההסבר של הצעת החוק שהוגשה היום ונפסלה.

"החלת חוק חופש המידע במקרה של הקרן הקיימת הינה הכרחית וראויה בכדי להבטיח את התנהלותו התקינה של גוף, שהינו בפועל רשות ציבורית, למרות היותו מאוגד סטטוטורית כגוף פרטי".