ועדת השרים אישרה: איסור חנינה למחבלים רוצחים

עפ"י ההצעה שאושרה, לא יהיה ניתן לשחרר מחבלים שנידונו למאסר עולם ■ בנט: "ישראל פתחה היום דף חדש ביחס למלחמה בטרור ובמחויבותה המוסרית למשפחות השכולות" ■ גלאון: "הצעת חוק דמגוגית המייצרת אפליה בין דם לדם"

‎‎ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שתמנע מתן חנינה לרוצחים. ברוב של 7 שרים - אורי אריאל, אורי אורבך, גדעון סער, גלעד ארדן, לימור לבנת, יאיר שמיר וסופה לנדבר, אל מול שלושה - ציפי לבני, יעל גרמן ויעקב פרי, אישרו חברי הוועדה חקיקה את הצעת החוק של ח"כ איילת שקד וח"כ דוד צור, שלפיה לא יהיה ניתן לשחרר מחבלים שנידונו למאסר עולם.

החוק נועד להקשות על שחרור מחבלים במסגרת משא-ומתן עתידי עם הפלסטינים. על-פי ההצעה, בהכרעת דינו של מי שנידון למאסר עולם רשאי בית המשפט לקבוע כי מטעמים מיוחדים שיירשמו לא יוכל נשיא המדינה לחון או להקל בעונשו של הרוצח‎.‎‏

‏בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי העובדה שמחבלים אלה שוחררו זמן רב לפני סיום מאסרם "מהווה כשל מוסרי שיש בו משום זילות בחומרת מעשיהם של המחבלים ובסמכותה של מערכת המשפט בישראל... אשר על כן קובעת ההצעה כי במקרה שמתקיימים טעמים מיוחדים, רשאי בית המשפט לקבוע ביחס למי שהורשע ברצח ממניעים לאומניים עונש מלא של מאסר עולם ללא אפשרות להקלה בעונשו או קבלת חנינה מאת נשיא המדינה.

"בנוסף, באה הצעת החוק לאפשר לבית המשפט לקבוע כי במקרי רצח חמורים במיוחד, כגון רצח ילדים וכו', לא תהיה אפשרות לקציבת עונשו ולחנינתו של הרוצח".

"הרתעה מול הטרור"

השר אריאל אמר בתום הדיון כי "הרוצחים והמחבלים צריכים לדעת שהם לא ישוחררו, וזאת הרתעה משמעותית אל מול הטרור. ברוב מדינות העולם מנהלים משא-ומתן עם רוצחים וחוטפים, וזה הרבה יותר טוב ממה שקורה במדינת ישראל בשנים האחרונות".

‏השרה לבנת הוסיפה כי "הצעת החוק היא מוסרית וצודקת, ואפילו ניתן לומר שהיא מינורית. במדינת ישראל אין גזר דין מוות. ראוי איפה לפחות שרוצחים שביצעו מקרי רצח אכזריים במיוחד, כפי שיקבע שופט, לא יוכלו להשתחרר, ונשיא המדינה לא יוכל לחון אותם". ‏‎‎‏

יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, אמר כי "מדינת ישראל פתחה היום דף חדש ביחס למלחמה בטרור ובמחויבותה המוסרית למשפחות השכולות. שנים של סחיטה ושל שחרורי מחבלים סיטונאיים ייעצרו עם העברתו של החוק הזה בכנסת. אני מברך את השרים על תמיכתם בחוק. הבית היהודי יפעל במושב הקרוב להעביר את החוק ללא עיכובים ובמהירות".

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, מיוזמי החוק, אמר כי "אישור החוק בוועדת השרים קובע רף מוסרי חדש וראוי בהתנהלותה של ישראל מול ארגוני הטרור. החוק ימנע שחרור סיטונאי של הגרועים שברוצחים ויתרום רבות גם ליצירת הרתעה מול מתכנני הפיגועים ומבצעיהם".

גלאון: "אפליה בין דם לדם"

מנגד, יו"ר מרצ, זהבה גלאון, תקפה את ההחלטה. "זו הצעת חוק דמגוגית המייצרת אפליה בין דם לדם ועושה מדרג של פשעים, כגון בין רוצחים ואנסים ובין 'רוצחים כבדים', וממילא לא תחול על אסירים ביטחוניים שיושבים כרגע בכלא, משום שהיא מתייחסת לאסירים שנשפטו בבתי דין צבאיים".

גלאון הוסיפה כי "אפשר להבין לליבן של משפחות נפגעי הטרור כשמדינת ישראל משחררת אסירים במהלך הסכם מדיני. עם זאת, צריך להשאיר לממשלה מרחב תמרון מדיני, שיאפשר שחרור אסירים, לא כמחווה הומניטרית או כ'סוכרייה' שניתנת לפלסטינים, אלא כעסקה, כחלק ממהלך פוליטי, שיהווה צעד בונה אמון למטרות פיוס ולסלילת הדרך להסכם שלום".