רופאי הדסה: "תבטלו את השר"פ לגמרי, נרוויח יותר בחוץ"

ראשי הרופאים הציגו עצומה עליה חתומים 750 מתוך 1,000 רופאי הדסה, שמצהירים כי לא יחזרו לעבוד כל עוד לא תשונה תוכנית ההבראה, וזאת גם במחיר של פירוק ■ דורשים חופש עיסוק מלא כמו שיש לרופאים בכירים במרכז

ועדי הרופאים בהדסה יחד עם בכירי ההסתדרות הרפואית בראשם ד"ר ליאוניד אידלמן, הודיעו היום (א') כי הם מתנגדים לתוכנית ההבראה שהוגשה בסוף השבוע לביהמ"ש המחוזי בי-ם על ידי הנאמנים. במהלך דרמטי, לפחות באופן הצהרתי, הודיעו על "הטלת פצצה" בדמות דרישה "לבטל את השר"פ" (שירותי רפואה פרטיים), זאת כמחאה על השינויים שכוללת התוכנית במודל השר"פ ובשל מה שהוגדר כ"חוסר אמון מול ההנהלה".

על פי ההסכמות בין הנהלת הדסה למדינה, חלקו של בית החולים בהכנסות משר"פ יעלה לכ-30% נטו לעומת כ-15% כיום, זאת על חשבון חלקם של הרופאים הבכירים. ועד הרופאים הבכירים בהדסה, המכונה גם "ועד רופאי השר"פ", ביקש לטעון באמצעות האיום הזה כי רופאי הדסה יכולים להרוויח יותר בקליניקות הפרטיות כפי שעושים רופאים בכירים אחרים במרכז הארץ, ועל כן יש לאפשר להם חופש עיסוק מלא ולבטל את הסעיף שמחייב אותם כיום לעבוד רק בהדסה.

ראשי הרופאים הציגו עצומה עליה חתומים 750 מתוך 1,000 רופאי הדסה, שמצהירים כי לא יחזרו לעבוד כל עוד לא תשונה תוכנית ההבראה, וזאת גם במחיר של פירוק. עם זאת, על פי הערכות, מדובר ב"פיצוץ מבוקר" שנעשה ימים ספורים לפני כינוס אסיפת הנושים במסגרתה יצטרכו הרופאים להצביע האם לאשר את התוכנית או ללכת לפירוק, וזאת מתוך הנחה כי עד האסיפה ניתן יהיה לשנות מספר סעיפים באמצעות מו"מ (נאמני הדסה ביקשו היום מביהמ"ש לדחות את אסיפת הנושים ליום ה' במקום יום ג').

הקו האדום המרכזי שסימנו היום הרופאים ובעיקר ההסתדרות הרפואית, קשור לסעיף בדבר פיטורי 30 רופאים וביטול התקנים שלהם. בארגון רואים בכך תקדים מסוכן שאסור לאפשר מחשש להשפעות רוחב בבתי חולים אחרים בעתיד - ודאי בעת שחסרים רופאים ורק לפני 3 שנים שבתו הרופאים בין היתר כדי לקבל תוספת תקנים.

עוד טוענים הרופאים, כי תוכנית ההבראה כוללת פגיעה בסטודנטים לרפואה. מנגד, הרופאים הסכימו לקיצוץ של 4.5% בשכרם לתקופה של שלוש שנים. במקביל, גם המדינה לא מסכימה לכל הסעיפים שנכללו בתוכנית שהגישו הנאמנים. בין היתר, המדינה מתעקשת על מינוי חשב מלווה מטעמה לתקופת ההבראה (עד 2020) והיא מתנגדת לסגירת מיטות פסיכיאטריות ויחידות שונות "לא רווחיות", שהנהלת הדסה העדיפה לסגור לאור המצב.

המדינה מתנגדת למתווה בעניין שעות הפעילות של השר"פ ואופי הפעלתו: על פי המתווה, ניתן יהיה להמשיך ולבצע פעילות שר"פ גם בשעות הבוקר, אולם רק במקרים חריגים ולאחר אישור בכתב מהמנכ"ל. במשרדי האוצר והבריאות, לעומת זאת, דורשים איסור מוחלט על שר"פ בשעות הבוקר ללא יוצא מן הכלל.

המדינה מסתייגת גם מהסעיף שניסחו הנאמנים ולפיו ניתן יהיה להמשיך להפעיל שר"פ גם עבור מטופלים שהגיעו לבית החולים מהמיון ולא רק לצורך פעילות שאינה דחופה (אלקטיבית). הנאמנים קבעו כי ניתן לבצע שר"פ במקרים כאלה כל זמן שהצוות הרפואי לא שידל לכך, ורק אם המטופל או בני משפחתו ביקשו שר"פ באופן יזום. במשרדי האוצר והבריאות מתנגדים כאמור לכל פעילות שר"פ במטופלים שהגיעו מהמיון, אולם גורם במערכת הבריאות אמר על כך היום: "אין באמת דרך לבצע רגולציה בשר"פ. השר"פ הוא הבעיה".

ההסדר המתגבש
 ההסדר המתגבש