"ידעתי שעמנואל רוזן פלרטטן, אבל חסרים פלרטטנים?"

טלי בן עובדיה, עורכת מגזין "שישי" בערוץ 10, בראיון ל"פירמה": "התאכזבתי, חטפתי מכות, אבל אף פעם לא חשבתי להפסיק להיות עיתונאית" ■ על פרשת שרון גל: "אני לא מבינה למה המשטרה התנפלה על זה"

"זו לא אותה טלי", היה משפט שחזר על עצמו שוב ושוב מפי אנשי חדשות 10 בימים שקדמו לראיון עם העורכת הבכירה. לפני מעט יותר משנה חזרה טלי בן עובדיה לערוץ ונדמה כי מי שנכנס אז לכוננות ספיגה מידית, התבדה. עיתונאים בחברת החדשות מתארים אותה היום כמי ששקועה מאוד במשבצת שלה כעורכת מגזין "שישי", שהמערכת שלו בבית הוורד בגבעתיים ממוקמת בקומה ה-23, מרחק שבע קומות מדסק המהדורה היומית, ליבת ההתרחשות. מי שנודעה בטמפרמנט חסר הפשרות שלה, מתוארת היום כנוחה יותר, אפשרית. מפורזת.

"באמת? זה מה שאמרו?", התרגשות מציפה מיד את בן עובדיה, "זה נורא משמח אותי. מאוד".

פעמיים לפחות בחייה המקצועיים של בן עובדיה, התגנב מאחוריה סוף לא צפוי. מי שנחשבת לאחת מהעורכים שעיצבו יותר מכל את השפה של חדשות הטלוויזיה בישראל, ידעה סערות בתוך דסק החדשות וגם מחוצה לו. ההשקעה הרגשית העצומה שמלווה את עבודתה לאורך השנים, הפכה את הדרמות הטבעיות של המקצוע העיתונאי לטעונות הרבה יותר במקרה שלה. תמיד אמרה את אשר על לבה, לא חששה להתנגח ולהוכיח אנשים בטעותם, גם אם נפגעו עד עמקי נשמתם. הפחד ממנה הורגש בקרב הכפופים לה, ולא אחת גם בקרב ממוניה.

הדבר הוביל לכך שבשנת 2005 החליט מנהל החדשות החדש של 10, אבי ברזילי להדיחה מתפקיד עורכת המהדורה המרכזית. כך היה גם בסיבוב השני שלה בערוץ כשהוחזרה לשמש סמנכ"לית ועורכת בכירה בחדשות, אך הועברה מתפקידה ב-2010 על-ידי המנכ"ל ראודור בנזימן. "שילמתי מחירים על הפחדים שלי ועל פחדים של אחרים", היא אומרת בהשלמה. "להפסיק לפחד זה גם לראות פחדים של אחרים, להיות סובלני אליהם ולקבל אותם. אפשר היה לנהל כל אחד מהאירועים האלה טוב יותר".

- והיום, כשאת מנתחת מה היה שם?

"אבי ברזילי, לדוגמה, קיבל החלטה לגיטימית לכל מנהל. זו אמירה שלא הייתי אומרת לך לפני כמה שנים. הוא מונה למנהל חדש, אני הייתי בתפקיד מפתח, תפקיד אמון, זכותו המלאה הייתה להחליט שהמספר שתיים שלו, יהיה מישהו שהוא בחר. הבעיה הייתה הדרך".

- כשהיית בתוך זה, הרגשת שהוא עשה משהו שלא יעשה?

"חטפתי מכה מאוד כואבת. איבדתי מקום עבודה שהייתי מחוברת אליו רגשית. זה היה התינוק שלי. לא הייתי בחוויה שבכלל דמיינתי סיטואציה כזו. הכל קרה כל כך מהר, פתאום שילה דה-בר עזב, ואחריו רם לנדס (שהקימו וניהלו את חדשות 10 - ל"א) עזב. התרחשו הרבה דברים מעל הראש שלי בלי שהייתה לי עליהם שליטה. ואז בא ברזילי עם ההחלטה הזו ובמקום לקחת אותי לשיחה ולהגיד לי, 'החלטתי שאני רוצה להביא איש משלי, קחי לך את הזמן, תתארגני', היה חודש מיותר וקשה שבו הדברים לא נאמרו על השולחן".

- ובסיבוב השני שבו עזבת, גם נעלבת.

"זה הסיבוב שאותו פחות קשה לי להבין. שכל אחת מהנפשות הפועלות תעשה את החשבון שלה עם עצמה, אם זה היה צעד מוצדק ונכון למערכת. היה לכל אחד מאיתנו המון חומר כדי ללמוד את האירוע הזה. אני אחרי זה".

- סלחת לכל הנפשות הפועלות שם?

"לחלקן. יכול להיות שגם זה יגיע".

"נהיה פה לעוד שנים"

- מי התחרות העיקרית של "שישי"?

"אם אני מתחרה על הישגים עיתונאיים, שתי התוכניות יחד. אם אני מתחרה על נתח צופים, כמובן התחרות המידית שלי היא מול 'יומן' בערוץ 1. בזמן האחרון אנחנו עוברים אותו ברייטינג די הרבה פעמים. 'יומן' היא תוכנית מצוינת, אילה חסון היא מהעיתונאיות הטובות בישראל, אבל 'יומן' נהנה מאוד מהוויתור על התוכנית בערוץ 10. אני מגדירה אותנו היום כתוכנית מספר 2 בזירה. אנחנו רואים מגמות ברייטינג ש'אולפן שישי' לא נהנה מימי הזוהר של ה-20 וה-22 אחוזים שהוא נהנה מהם בעבר. יש מתנה אחת שאני לא נהנית ממנה וזו הפלטפורמה ש'אולפן שישי' נהנה ממנה. תן לי חודש אחד ש'ארץ נהדרת' משודרת אחרי ואני אראה לך מה 'שישי' מביא".

- את עוקפת אותם?

"ברור".

- את ממעיטה בערך "אולפן שישי", את אומרת שזה עניין של לוח.

"אלה תנאים לא שווים. חדשות 2 היא חברה מצוינת. אתה משדר בפלטפורמה יציבה, ארוכת שנים ומאוד מוצלחת מבחינת רייטינג. כל מי שפותח אותנו בשעה 20:00 בערב, בא כי הוא בחר. התוכנית הזו עומדת לבד, כמו איזה נווה מדבר, זה לא קיים באף יום בשבוע".

- מה נקודות התורפה של "אולפן שישי"?

"לא אספר לך, כי אני רוצה לנצח אותם. אני מזהה אותן, כמו שגם הם מזהים את שלי".

- יהיה מהפך יום אחד?

"כן".

- את אומרת את האמת או רק כי ככה צריך להגיד?

"אני אומרת את זה באמת. אם יהיה ערוץ, ויהיה אורך נשימה ויהיה רצף ואם אפשר יהיה לבנות לוח לאורך זמן, יהיה מהפך".

"לא שמענו את עמנואל"

- שבועיים לפני עליית "שישי" למסך, מתפוצצת פרשת עמנואל רוזן - שאמור היה להיות אחד ממגישי התוכנית. מה עובר עליכם במערכת?

"זה הלם. היה צריך להתייחס במהרה ולמצוא פתרון. לא הייתה לנו פריבילגיה לחשוב יותר מדי. חשבתי בהתחלה שנדחה את הדד-ליין וההחלטה הייתה שעולים לאוויר. היינו אמורים להתאפס ולבנות תוכנית מעט אחרת (הפורמט היה הגשה משולשת - ל"א) וגם נגרע כוח-אדם דוקומנטרי. זה הכניס אותנו למצב הישרדותי. זו התרחשות שלא הייתה נעימה לאף אחד מאיתנו".

- זה הכה אותך בתדהמה?

"כן, בפרופורציות של הסיפור. עבדתי עם עמנואל רוזן און אנד אוף למעלה מ-20 שנה ולא הוטרדתי מינית על ידו אף פעם. ידעתי שהוא פלרטטן, אבל חסרים פלרטטנים? השבועות הראשונים, עם הכותרות המפוצצות, עם המילים 'אונס', היכו אותי בתדהמה. כל החקירות הוכיחו שהדברים האלה לא היו ולא נבראו. כנראה שהיו פלירטוטים שעברו את הגבול. ברור לגמרי שיש את המגרש האתי והמוסרי ואפשר לנהל בו ויכוח, אבל במגרש המשפטי נפלה הכרעה ואותה צריך לקבל.

"אי אפשר לתלות אדם בכיכר העיר ולהגיד 'מה זה משנה מה החליטו המשטרה והפרקליטות'. במגרש הפלילי, הסיפור הזה גמור. לכל אחד היה מה ללמוד מהפרשה הזו, גם לעמנואל רוזן. את השיעור שהוא קיבל הוא שילם במחיר מאוד יקר ובן אדם כנראה צריך ללמוד ולדעת מה הם גבולות".

- תא העיתונאיות עשה לו עוול?

"כשבן-אדם עומד על במה ואומר על מישהו הוא אנס (הכוונה להדס שטייף - ל"א) והוחלט שזה לא נכון, אז נעשה פה עוול. כל ההתנהלות סביב העניין הזה במקרה הזה, איבדה פרופורציות. היו נשים שהתראיינו בתקשורת וסיפרו על סמסים בשתיים ובשלוש בלילה. נכון, זה מפריע, זה מטריד, אבל זה לא אונס ביער".

- והיום מבחינתך הוא יכול לחזור לתוכנית?

"הוא צריך לעשות עוד כמה דברים לפני שהוא יחזור. לא שמענו אותו. הוא צריך לעשות מהלך עם עצמו, שנדע שגם הוא למד לקח מהפרשה. ולא רק אמירה פומבית - כל מנהל צריך לדעת שהוא עשה עם עצמו מהלך שמלמד, מטפל וסוגר את העניין שגרם לו לכל-כך הרבה נזק".

- ואז, להבדיל, מתפוצצת פרשת שרון גל, עוד פאנליסט שתוכניתך איבדה.

"אחד הדברים שהכי השפיעו על הדרך שבה הפרשה של שרון גל סוקרה, הייתה הטראומה של פרשת עמנואל רוזן. צריך לזכור שהמנהלים בערוץ 10 לא עשו דבר - שרון גל התפטר ואולי הוא עוד היה בערוץ עד עכשיו. היו שם עניינים משמעתיים שהיו צריכים להיבדק והתחילו לבדוק אותם. אני לא מבינה למה המשטרה התנפלה על זה".

תגובות: "חבל שבן עובדיה לא יצאה בגלוי נגד הפלירטוטים של רוזן"

אבי ברזילי מסכים בתגובה לכל מילה של בן עובדיה: "אני סבור שהיא עורכת מעולה והייתי צריך להמשיך את כהונתה ולהסתייע בה כדי להמשיך ולשקם את חברת החדשות של ערוץ 10".

מתא העיתונאיות נמסר: "בכל ערוצי התקשורת המובילים בישראל אין ולו עורכת ראשית אחת. על נשים בעמדות ניהול בכירות בתקשורת אין בכלל מה לדבר. אנו מברכות על כך שבן עובדיה עורכת חדשות, ומצפות ממנה לקדם נשים נוספות להגיע לעמדות דומות. נמשיך וניאבק על זכותן של נשים להשמיע את קולן בשיעורים גדולים יותר ובאופן מגוון ושוויוני גם במהדורות שהיא עורכת, כמו גם להציע סיקור מזווית יותר פמיניסטית. צודקת בן עובדיה בטענה שלא נכון לשים אישה רק משום שהיא אישה, אך משתמע מכך שאין מספיק נשים ראויות. אנחנו סוברות כי ישנן נשים ראויות רבות, אם רק טורחים לחפשן.

"באשר לעמנואל רוזן, לדבריה ידעה על 'פלירטוטים שעברו את הגבול'. היינו שמחות לו הייתה יוצאת כנגדם בגלוי. לצערנו, עד שתא העיתונאיות לא פעל בעניין, זירת התקשורת הופקרה על-ידי עורכים ועורכות שידעו על גבולות פרוצים ושתקו. אנו מצפות שמערכות התקשורת יהיו נקיות מהטרדות מיניות, וכי הגבולות המוסריים והחוקיים יהיו ברורים לכל".

מוואלה נמסר: "אין תגובה". מחדשות 2 נמסר, כי "העורכת מתארת את 'שישי' של 10 כסיפור הצלחה. אנחנו מאחלים לה שתמשיך ותצליח כפי שהצליחה עד עכשיו".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"