הסוף לסאגה: השר שלום חתם על רישיון הייצור של דוראד

הדרך לחתימה על הרישיון נפתחה לאחר שבג"ץ הביא אתמול לחתימת הסכם בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל והנהלת חברת החשמל, שבו הובהר כי שלום לא יואשם בביזיון בית הדין לעבודה אם יאשר את הרישיון

שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום חתם היום (ב') על רישיון ייצור החשמל של דוראד, תחנת הכוח הפרטית הגדולה במדינה. הדרך לחתימה על הרישיון נפתחה לאחר שבג"ץ הביא אתמול לחתימת הסכם בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל והנהלת חברת החשמל שבו הובהר כי שלום לא יואשם בביזיון בית הדין לעבודה אם יאשר את הרישיון.

דוראד תיכננה לחנוך את התחנה ב-27 באפריל, אך ההפעלה עוכבה ברגע האחרון לאחר שהועברה לשר הנחיית המשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד אבי ליכט שהמליצה להימנע מצעדים שעשויים להתפרש כביזיון בית הדין.

החשש התמקד בהחלטת בית הדין מ-3 לאפריל שדיברה על "הקפאת מצב" עד לחידוש הדיונים לרפורמה בחברת החשמל. בדוראד טענו כי ההחלטה מעניקה לוועד העובדים של חברת החשמל זכות למנוע את הפעלת התחנה, אך בוועד טענו כי הם מעוניינים בחידוש השיחות. הפנייה לבג"ץ נעשתה לאחר שבית הדין האזורי לעבודה נמנע מלקבוע כי שלום לא יואשם בביזיון אם יחתום על הרישיון.

בהקמתה של דוראד הושקעו מיליארד דולר, והיא תגדיל את יכולת ייצור החשמל של המשק ב-6.5%. יזמי התחנה הם חברת קצא"א שבבעלות ממשלות ישראל ואירן זורלו הטורקית, קבוצת אדלטק של משפחת אדלסבורג ודורי אנרגיה שבבעלות גזית גלוב ואלומיי קפיטל.

החשמל שתפיק התחנה יימכר ללקוחות עסקיים מהגדולים במשק ובהם מקורות משרד הביטחון ורשתות בתי המלון של ישרוטל ואפריקה ישראל. "גלובס" חשף לאחרונה כי התחנה נופלת ביעילותה מתחנות הכוח של חברת החשמל וכי ליזמים הובטח על-ידי רשות החשמל תשלום בגין זמינות התחנה בשעות הלילה וזאת מבלי שתצטרך לרכוש מראש גז עבור הפעלתה בשעות שבהן היא אמורה להיות זמינה. מדובר בהטבה ששוייה הכספי מוערך בעד 60 מיליון שקל לשנה.

אלי אסולין, מנכ"ל דוראד אמר בעקבות החתימה כי: "אני גאה להיות שותף לתהליך ההקמה של תחנת כח הפרטית הגדולה בישראל, שהוקמה בשאיפה לשנות את חוקי המשחק בשוק החשמל ולהיטיב אותם. אנו מודים לשר התשתיות סילבן שלום ולכל מי שתמך בפרויקט ואפשר את הפעלת תחנת הכוח".