מניית אי.די.בי פתוח בשווי מיליארד שקל ביום המסחר הראשון

בחברת הייעוץ הכלכלי MNS מאמינים כי התקדמות בעסקה למכירת כלל ביטוח "תשפיע בחיוב על שוויה של פתוח" ■ נדרשת לפרוע 450 מיליון שקל בחודש יוני

חמש שנים לאחר שנמחקה מהמסחר בבורסה, בהצעת רכש של החברה האם, אי.די.בי אחזקות, חזרה היום מניית אי.די.בי פתוח להיסחר באחד העם, הפעם תחת בעלי הבית החדשים של הקונצרן - מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין. במהלך היום הגיע שווי אי.די.בי פתוח לכ-1 מיליארד שקל, תוך שהיא מרכזת מחזור מסחר מהבולטים בבורסה המקומית.

קשה היה למחוק היום את החיוך מפניהם של נאמני הסדר החוב באי.די.בי - אייל גבאי וחגי אולמן, לנוכח נתוני המסחר. גם בחברת הייעוץ הכלכלי MNS היו שבעי רצון מביצועי המניה הבוקר, לאחר שלפני כחצי שנה עדכנו את הערכת השווי שלהם לאי.די.בי פתוח, במסגרת דוח המומחה הכלכלי שהגיש אז אייל גבאי, לטווח של 0.9-1.1 מיליארד שקל. הסדר החוב באי.די.בי, נזכיר, משקף תספורת של כ-30% לנושי החברה (חוב פיננסי של כ-2 מיליארד שקל).

"לאי.די.בי פתוח צפויות עוד הפתעות חיוביות בהמשך", ציין בפנינו שרון זאורבך מחברת הייעוץ. הוא הוסיף כי "בהערכת השווי שערכנו לא לקחנו בחשבון את מכירת גיוון, שהפתיעה את כולם לחיוב - זה ודאי מהווה ערך נוסף לבעלי האג"ח ובעלי המניות הנוספים. הבשורה החיובית הבאה צפויה להגיע מכיוון החברה הבת - אדמה (לשעבר מכתשים אגן, א' פ'), שלהערכתנו הנפקתה הקרובה תוסיף לערכה של אי.די.בי פתוח".

- ומה לגבי עסקת המכירה של כלל ביטוח?

זאורבך: "אנחנו הערכנו את כלל ביטוח ברמה של 4.2-4.4 מיליארד שקל, וכיום במסגרת העסקה מול הסינים שוויה מגיע ל-4.8 מיליארד שקל. כל עוד ימשיכו העניינים להתקדם לכדי סיכום העסקה, ישפיע הדבר בחיוב על שוויה של פתוח".

הלוואת גישור של 480 מ' ש' לפתוח

עם זאת, נזכיר כי בפני אי.די.בי פתוח ניצבים אתגרים תזרימיים משמעותיים, כאשר כבר בחודש יוני הקרוב היא נדרשת לפרוע כ-450 מיליון שקל לנושיה. סכום זה צפוי להגיע מתוך הכספים שהזרימו אלשטיין ובן משה לטובת ההסדר.

נאמני הסדר החוב בקונצרן, גבאי ואולמן, כתבו במסגרת דוח ששלחו אתמול לביהמ"ש המחוזי, כי הואיל וטרם הושלמה עסקת כלל ביטוח, סוכם כי 480 מיליון שקל מתוך כספי הרוכשים שהופקדו בנאמנות להסדר החוב, יועמדו לאי.די.בי פתוח כהלוואת גישור. זאת, עד שיתברר (בסוף יוני) האם הושלמה, או לא, מכירת כלל ביטוח לקבוצה הסינית.

בנוסף, ציינו הנאמנים בדוח כי החל מה-15 במאי תהא אי.די.בי רשאית להתחיל לנהל מו"מ עם צדדים שלישיים למכירת החזקותיה בכלל ביטוח. כלומר, לחפש משקיע אחר במקרה שהחברה לא תימכר לסינים.

ביקורת על הממונה על הביטוח

זאת ועוד, מבין השורות מבצבצת ביקורתם של שני הנאמנים לגבי התמשכות הבדיקה שמבצעת הממונה על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, לקבוצת הרוכשים הסינים. "חלפו כמעט תשעה חודשים מאז חתימת ההסכם בין הצדדים, זמן מספק לכל הדעות להשלמת ההליכים הנדרשים לקבלת החלטה בדבר מתן היתר. יש לצפות כי החודשיים הנוספים יהיו למעלה מן הנדרש לשם קבלת תשובה סופית וממצה מהממונה", ציינו בדוח.

את סיכום הדוח מטעמם בחרו הנאמנים להקדיש לחיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי פתוח, יד ימינו של בעל השליטה הקודם בקונצרן, נוחי דנקנר. "הנאמנים מבקשים להודות להנהלת החברה, ובפרט למנכ"ל גבריאלי, על נכונותו להמשיך בתפקידו... גבריאלי השכיל לאורך התקופה לפעול באופן ענייני ובמקצועיות רבה, תוך הפגנת מסירות יוצאת דופן והבנה עמוקה של צרכיהן ופעילותן של חברות הקבוצה".

נציין, כי למרות הקלוזינג - עבודת הנאמנים לא תמה. השניים עתידים ללוות את החברה, בהתאם ללו"ז הסדר החוב וההשקעות העתידיות עליהן התחייבו בעלי השליטה החדשים, עד ל-2016.