למה מכבי ת"א תתקשה להגדיל את התקציב בעונה הבאה?

שאלת 100 מיליון השקל: האם מגבלות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א ימנעו מאלופת ליגת העל בכדורגל להגדיל עוד יותר את התקציב שלה לקראת 2014/15?

עוד הרבה לפני שהבטיחה את הזכייה באליפות בפעם השנייה ברציפות, החל לרחף סימן שאלה גדול סביב מכבי ת"א, כזה שמעסיק די באובססיביות את התקשורת: האם לקראת העונה הבאה יגדל תקציב הקבוצה, שגם כך הוא הגבוה ביותר מבין מועדוני הספורט בישראל - במטרה להסתער בכל הכוח על שלב הבתים של ליגת האלופות.

עקרונית, ברור שלבעלים מיטש גולדהאר (הון מוערך של 6.6 מיליארד שקל לפי מגזין "פורבס") יש את היכולת הכלכלית להכניס את היד עמוק יותר לכיס ולשייט צפונה מעבר ל-100 מיליון שקל בשנה, התקציב המוערך של מכבי בעונות האחרונות. אלא שלאיל הקניונים הקנדי יש מגבלה שלא היתה לארקדי גאידמק בזמנו בבית"ר ירושלים: המכשול ששם הרגולטור האירופי, אופ"א, עם תקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP) שלו.

***

עד היום נראו התקנות האלו כמשהו שקשור רק למועדוני העילית ביבשת. אבל זה לא לגמרי מדויק. בריאיון בערוץ הספורט בסוף השבוע האחרון, נשאל נציגו של גולדהאר, ג'ק אנגלידיס, "האם דיברתם עם גולדהאר על אפשרות שישקיע יותר כסף במטרה להגיע לליגת האלופות". הקפריסאי פיזר את הערפל כשענה כי "אין כוונה כזאת". הסיבה? "אנחנו מתכננים קדימה לתקופה מאד ארוכה, ותכנון קדימה הוא בעיקר מבחינה כלכלית, כי זה עסק. כמו שאתם יודעים, יש רגולציות שהתקינה אופ"א, פייננשל פייר-פליי, שמגבילות כל אחד ואחד מבעלי הבית (בכדורגל האירופי - ש"ב) לגבי היקפי ההשקעה שלו".

אנגלידיס נגע בנקודה שמעסיקה לא מעט את קברניטי הכדורגל ביבשת בשנים האחרונות: תקנות ה-FFP כוללות בתוכן את "סעיף הברייק-איבן" (איזון תפעולי) המפורסם, והן אמורות להפוך למחמירות יותר ויותר ככל שיתקדם העשור הנוכחי. מועדוני פאר כמנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז' צפויים לספוג לקראת העונה הבאה קנסות עתק (כ-60 מיליון אירו כ"א), בנוסף למגבלות רישום קשות על הסגלים שלהם למפעלים האירופיים - לאחר שחרגו מההפסדים התפעוליים המותרים, שעמדו על מקסימום 45 מיליון אירו בשתי העונות הקודמות (או שעמדו בהם, אבל רק לאחר ניפוח הכנסות חשוד). 45 מיליון אירו זהו כמובן סכום גבוה בהרבה ממה שמכבי הפסידה ב-2012/13 ו-2011/12, אבל הבעיה מבחינתה מתחילה עם הקשחת התקנות, שבאופן מעשי כבר נכנסה לתוקף.

על-פי רגולציות ה-FFP, בשלוש העונות 2014/15-2012/13, ההפסדים התפעוליים המותרים למועדונים באירופה יסתכמו ב-30 מיליון אירו בלבד, ממוצע של 10 מיליון בעונה. כפי שפורסם ב"גלובס", את 2012/13 סיימה מכבי עם מינוס של 54 מיליון שקל (כ-11 מיליון אירו). כך שגם גולדהאר ואנגלידיס יודעים שבמידה ומכבי תשמור על קצב ההפסדים הזה - היא תהיה בסכנה מוחשית להפר את תקנות ה-FFP וחשופה לסנקציות מצד אופ"א שיופעלו בעוד שנתיים מהיום (יחולו בתחילת עונת 2016/17).

המשמעות: הגדלת התקציב באופן משמעותי בעונה הקרובה תכניס את מכבי לסיכון שהיא ככל הנראה ממש לא תרצה לקחת. שני התסריטים במצב הזה: א' - אופטימי: הקבוצה מצליחה להעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות, ומייתרת לחלוטין את כל הדיון על עמידה שלה בתנאי ה-FFP (במצב כזה, גם בעונה גרועה באירופה, היא תכניס מקמפיין ליגת אלופות לבדו כ-70 מיליון שקל); ב' - פסימי: הקבוצה לא מעפילה לליגת האלופות - ואפילו אם מתנחמת (שוב) בשלב הבתים של הליגה האירופית, עדיין נותרת עם בור תקציבי שעשוי לסבך אותה מול ועדת הפיקוח הכלכלי של אופ"א.

***

"המטרה שלנו היא לבנות מודל שיאפשר למכבי להיות מועדון שמסוגל לקיים את עצמו - וזה אומר שהתרומה של הבעלים תצטרך להצטמצם", אמר אנגלידיס. "יחד עם זאת, יש אפשרות שהתקציב יגדל אם ההכנסות (הטבעיות - ש"ב) של המועדון יצמחו". חשוב לזכור את הנקודה הזאת בהקשר של מכבי: מועדון שכל המנויים שלו הם סולד-אאוט, שעובד חזק מאד בגזרת המרצ'נדייז ואף השיק לאחרונה חנות מוצרים מפוארת, שפועל בצורה דידקטית ועקבית על מנת להגדיל את מחזור הכספים שלו - יוכל כמעט בוודאות לשמור על תקציב מספיק גבוה בשביל לזכות באליפויות ישראל, לעמוד בהתניות כלכליות קשוחות של אופ"א, וכן, גם להעפיל במקביל לבתים בצ'מפיונס ליג.

תזכורת: לא מזמן, ב-2009 ו-2010, הגיעו לשם מכבי חיפה והפועל ת"א עם תקציבים נמוכים בהרבה מ-100 מיליון שקל.