בדיקת "גלובס": כמה תשלמו על משלוח מוצר מחו"ל?

ישראלים רבים מזמינים מחו"ל מוצרים הנמכרים בארץ במחירים גבוהים משמעותית ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי במקרה של בדיקה אקראית ע"י המכס, נדרשים הצרכנים לשלם סכומים שלעיתים הופכים את ההזמנה ללא כדאית

על יתרונות הרכישה של מוצרים באתרי אינטרנט בינלאומיים שמעו כבר צרכנים רבים, והם מיישמים זאת היטב. עשרות אלפי חבילות ביבוא אישי עושות דרכן מחו"ל לישראל, ובהן פריטי לבוש, מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים, ציוד ספורט ותוספי תזונה.

רוב הצרכנים יודעים לחשב מראש את סך הקנייה: מחיר המוצר (שלרוב נמוך משמעותית מהמחיר בארץ), תוספת למשלוח (אם יש); תוספת מיסוי: מע"מ בקנייה מעל 75 דולר (ומס קנייה במקרה שמדובר במוצר שמס זה חל עליו); ותוספת של מכס ומס קנייה בקנייה מעל 325 דולר. לפיכך, הצרכן אמור להיות מסוגל לחשב את מחיר העסקה המלא ולהבין אם משתלם לו לבצע את הרכישה.

כך סברה גם צרכנית שהזמינה דרך האינטרנט מדבקות קיר לחדרה של ביתה. סך הקנייה, כולל משלוח, הגיע לסכום של כ-150 שקל, ולפיכך היא החליטה לבצעה.

אלא שאותה צרכנית הופתעה לגלות "מס" נוסף שחל על הקנייה רק עם הגיע החבילה ארצה. בבואה לשחרר את החבילה מחברת השילוח שדרכה בית העסק בחו"ל שלח את הפריט, היא נדרשה להוסיף עוד 180 שקל.

הנימוק שהיא קיבלה היא עבור "בדיקה אקראית שביצע המכס בחבילה". עוד הוסבר לה כי לא ניתן לדעת מראש על הבדיקה האמורה. גם האפשרות לוותר על הקנייה ולהשאיר את החבילה לא הייתה מבטלת את הדרישה לתשלום, וכך היא שילמה סכום כפול ומכופל מזה שתכננה מראש.

בדיקת "גלובס" מגלה כי המכס אכן מבצע בדיקות כאלה, אך לא דורש עבורן תשלום מהצרכנים. מי שגובה את התשלום הן חברות השילוח, אלא שנוח להן יותר להציג את התשלום הזה כמשהו שלא תלוי בהן, כלומר, כאילו מי שגובה אותו זו רשות המסים.

זו גם הסיבה שהתעריפים משתנים ואין תעריף אחיד. כך גם הסבירו חלקן בשיחות לקוח סמוי שביצע "גלובס". בפדקס למשל ציינה הנציגה כי החיוב "עבור המכס" יהיה 80 שקל במקרה שהחבילה תיפול לבדיקה. ב-UPS הסבירה הנציגה כי אם המכס מחליט לבצע בדיקה צריך לשלם עליה, אבל הציעה שנבדוק מול המכס כמה יגבו על הבדיקה "הבדיקות הן שלהן תבדקי מולם".

אלא שלא תמיד בכך מסתכם התשלום. מוצרים שעוברים לבדיקות המכס באופן אקראי, ויש לציין כי מדובר בשיעור נמוך, עוברות למסלול שחרור אחר: ממסלול קולקטיבי שדרכו עוברות רוב החבילות (שערכן עד 1,000 דולר), ובו עמלות השחרור הן 35-100 שקל למסלול פרטני (לחבילות שערכן גבוה מ-1,000 דולר או הדורשות אישורים מיוחדים). עלויות השחרור במסלול זה נעות בין 250 ל-350 שקל.

המשמעות היא שכאשר נשלחת החבילה דרך חברת שילוח (שהיא גם עמיל מכס), לא רק שהצרכן ישלם עבור העברת המוצר לבדיקה - אלא שגם עמלת השחרור ממכס תזנק למחירים של שחרור פרטני.

בחלק מאתרי אינטרנט של חברות שמבצעות שילוח מארה"ב מוסבר כי עבור בדיקה של יס"מ (יחידת סיור של המכס) ישלם הצרכן 180 שקל. עבור בדיקה פיזית שיבצע המכס בחבילה התוספת היא 272 שקל. כך למשל מפורט באתר FROMUSA, שגם מציין כי ביבוא מכשירים סלולריים או חלקי חילוף לרכב יש סיכוי גדול יותר שהחבילה תיעצר לבדיקה.

חידה: כמה תשלמו?

אז כמה תשלמו? זו הבעיה. לא ניתן לדעת על הסכום הזה מראש, ולכן לא ניתן לחשב את כדאיות העסקה. בשורה התחתונה, גם אם הבדיקות מבוצעות בשיעור קטן של חבילות, אתם עלולים לשלם סכום נוסף שלא תכננתם מראש ושעשוי להפוך את הקנייה לבלתי כדאית - במיוחד כשמדובר בחבילות שעלותן הראשונית מלכתחילה נמוכה, פחות מ-75 דולר.

הסכום משתנה בין חברה לחברה לפי המדיניות שהיא קבעה לעצמה: בחברת BUY2USA, המבצעת שילוח דרך כתובת בארה"ב, כלל לא גובים תשלום עבור בדיקה כזו, ולעומת זאת ב-TNT בדיקה כזו תעלה 200 שקל. עם זאת, לקוחות שמזמינים דרך שירות כתובת אמריקאית שמספקת TNT יהיו פטורים מהתשלום. ב-UPS המחיר לבדיקה כזו הוא 80 שקל, ובפדקס המחיר הוא 60 שקל.

הסכומים האלה לא כוללים את עמלות השחרור המוגדלות, שמזנקות למחיר של פי שלושה וארבעה ממה שחשבתם.

המסקנה היא שלפני שאתם יוצאים לתהליך של קניית מוצר מחו"ל, כדאי שתבדקו מראש מהי מדיניות חברת השילוח. כדאי לזכור שהשולח הוא שבוחר דרך איזו חברה לבצע את התהליך. כאשר קיימת אפשרות, דעו לבחור באלה שלא יגבו תוספת בהפתעה שתעיב על העסקה: כאמור, חברות שמבצעות שילוח דרך כתובת בארה"ב לא יגבו תוספת תשלום על העברת החבילה לבדיקה.

תגובות

* רשות המסים:

"המכס מבצע מדי יום מאות בדיקות לחבילות המיובאות ארצה, על-פי סימנים מחשידים ומידע מודיעיני, במטרה למנוע הברחות סמים או חומרים מסוכנים אחרים, הפרת קניין רוחני, יבוא תחת רישום כוזב המונע מקופת המדינה מיליוני שקלים בשנה ועוד. המכס אינו גובה אגרות, עמלות או תשלום כלשהו בגין בדיקות אלה. כל תשלום שנדרש בגין בדיקה זו אינו נדרש מטעם רשות המסים".

* UPS:

"בהתאם לשיקול-דעת הרשויות הרלוונטיות ועל-פי החלטתם מבלי שנדע זאת מראש, אכן לעיתים מתבצעת בדיקה פיזית על-ידי רשויות המכס או הביטחון שאף רשאיות לעכב משלוחים לצורך בדיקתם. במהלך הבדיקה נדרשת נוכחות של נציג החברה במכס וכן התאמת הניירת לסיווג תוכן החבילה והצגת האישורים הנדרשים. בדיקה זו כרוכה בתשלום של 80 שקל".

* TNT:

"במקרים מסוימים המשלוח נדרש לבדיקות על-ידי המכס, דבר הדורש פעולה ידנית של בידוד המשלוח והעברתו לבדיקה. פעולה זו כרוכה בעמלה של 200 שקל ללקוחות מזדמנים. לקוחות המנויים על שירות WORLDSHOP, המאפשר רכישה דרך כתובת אמריקאית, פטורים מעמלה זו".

* פדקס:

"הבדיקה הפיזית נעשית על-ידי אנשי המכס בנוכחות נציג החברה. פדקס ישראל גובה עבור הטיפול בבדיקת המכס 50 שקל לא כולל מע"מ".

* DHL אקספרס:

"החברה אינה גובה תוספת על בדיקת מכס מלקוחות היבוא האישי, מעבר לתשלום בגין שחרור המשלוח. משלוחים שמשוחררים בתהליך הבלדרות ללא בדיקת מכס, עד ערך משלוח של 75 דולר, משוחררים ללא תשלום. שביעות-הרצון של לקוחות היבוא האישי לישראל חשובה לנו מאוד, ועל כן פעלנו בשנים האחרונות על מנת להגביר את המודעות ואת הידע בנושא".

10 דברים שכדאי לדעת על הזמנת מוצר מחו"ל

1. מכס: כל חבילה שנכנסת לארץ עוברת תהליך מכס.

2. סיווג: סיווג החבילות לבדיקות הוא לפי ערכן (עד 75 דולר, מ-75-1,000 דולר, ומ-1,000 דולר ואילך). ערך החבילה כולל את המשלוח ומשקף את המחיר ששילמתם למוכר בשורה התחתונה.

3. גם מתנות: גם חבילות שהתקבלו במתנה או מוצרים משומשים מחויבות במסים לפי ערכן המוצהר ועוברות מסלול מכס זהה.

4. מי מחליט? השולח הוא שקובע דרך איזו חברת שילוח יבוצע התהליך, והוא קובע את אופן השילוח (דואר רגיל או משלוח אקספרס המצריך שחרור מיוחד מהמכס).

5. מסלול פרטני ומסלול קולקטיבי: שני מסלולי שחרור חבילות הוגדרו על-ידי המכס: מסלול קולקטיבי (למוצרים שערכם עד 1,000 דולר ושאינם דורשים אישורים ממשלתיים מיוחדים), שעמלת השחרור בהם נעה בין 60 ל-150 שקל, כולל אגרות; ומסלול פרטני (לחבילות שערכן מעל 1,000 דולר ולציוד הדורש בדיקה מיוחדת כמו טלפונים סלולריים או חלקי חילוף לרכב), שעמלת שחרור מהמכס עבורם נעה בין 250 ל-350 שקל.

6. מה הסיכוי? שיעור קטן מהחבילות נעצרות לבדיקה על-ידי יחידות המכס. במקרה כזה חבילה ממסלול קולקטיבי תעבור למסלול פרטני.

7. לברר מראש: בררו מראש מי חברת השילוח שדרכה תועבר החבילה שרכשתם, ולפיכך אילו עלויות היא גובה במקרה שהחבילה תיעצר לבדיקה של המכס.

8. כמה תשלמו? חלק מחברות השילוח גובות תשלום של 50 ל-80 שקל עבור חבילות שעוברות לבדיקת מכס. ברוב המקרים התשלום אינו כולל דמי עמילות מוגדלים עבור שחרור החבילה מהמסלול הפרטני, הכרוכה בפרוצדורה מסובכת יותר לעומת שחרור מהמסלול הקולקטיבי.

9. איך לא לשלם? לרוב, חברות ששולחות דרך כתובת בארה"ב, דוגמת worldshopTNT או BUY2USA, אינן גובות תשלום לחבילות שעוברות לבדיקת המכס.

10. בשורה התחתונה: מומלץ לברר מראש כמה עשויה לעלות החבילה עד הגעתה אליכם, מעבר למחיר המשלוח שתשלמו למוכר.

כמה משלמים למדינה על משלוחים
 כמה משלמים למדינה על משלוחים

כמה גובות חברות השילוח
 כמה גובות חברות השילוח

עמלה
 עמלה

עלויות משלוח
 עלויות משלוח