פסגות וילין לפידות הגישו ייצוגית נגד טלדור ב-28 מ' ש'

השערורייה החשבונאית בטלדור מגיעה לבית המשפט: "כל משקיע סביר שהיה יודע כי ההון העצמי נמוך בכ-30% מההון שדווח, לא היה רוכש את המניה"

השערורייה החשבונאית בטלדור מגיעה לבית המשפט. שניים מהגופים המוסדיים המחזיקים במניות חברת המחשוב, פסגות וילין לפידות, הגישו היום (ד') בקשה להכרה בתביעה ייצוגית נגד טלדור.

פסגות מחזיק בכ-11% מהון המניות של טלדור, וילין לפידות מחזיק ב-10.8%, ומעבר להם אין עוד גוף מוסדי שהוא בעל עניין בחברה. הפיצוי הנדרש לבעלי המניות עומד על 28 מיליון שקל (כ-6 מיליון שקל מתוכם לפסגות ולילין לפידות).

בטלדור, שבשליטת חברת ההשקעות DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן (72.3%), התגלו לפני כ-3 חודשים אי-התאמות בהיקף של 49 מיליון שקל בדוחות החברה, שנוצרו בשנים 2007-2013. הגילוי גרם מחיקה של כ-30% מההון העצמי של החברה, והסב למשקיעים בה נזק של כ-22% מהשקעתם.

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה, ושני בכירים בחטיבת השירותים המנוהלים - המנהל יוסי פחימה ומנהלת הכספים מירב גת - פוטרו.

כתב התביעה שהגישו היום המוסדיים למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות משרד עורכי הדין צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות', הוא נגד החברה, בעלי השליטה בה, דירקטורים ובכירים בה - כולל השניים שפוטרו.

"אין ולא יכול להיות חולק על כך שהפרטים שפורסמו בדוחות הכספיים של החברה אינם נכונים, והם פרטים מטעים, כהגדרתם בחוק ניירות ערך", נכתב בכתב התביעה. "אין גם כל צל של ספק כי כל משקיע סביר שהיה יודע כי ההון העצמי של החברה נמוך באופן משמעותי (עד כ-30%) מן ההון העצמי שדווח בדוחות הכספיים של החברה, היה רואה בכך שיקול משמעותי ומרכזי ביותר בקביעת מחיר המניה, וככל הנראה לא היה רוכש את המניה בשווי שבו תומחרה בשוק על בסיס מצגי השווא של החברה".

בנוגע לפחימה וגת נכתב בכתב התביעה כי "מן המידע שנמסר לתובעות בעל-פה על-ידי נציגי החברה, עולה כי ההטעיה בדוחות הכספיים היא תולדה של מעשי תרמית שבוצעו על ידי הנתבעים 3 ו-4 (פחימה וגת)... הם דיווחו דיווחים כוזבים לרואי החשבון של החברה ולהנהלת החברה".

"קרה מקרה שלא צריך לקרות"

בראיון ל"גלובס" לפני כחודש התייחס בן-שלום, מבעלי השליטה בטלדור, לשערורייה שהתגלתה, ואמר כי "האם אפשר היה לעשות דברים אחרת? בטוח, כי קרה מקרה שלא היה צריך לקרות. ועדיין, מערכות בקרה בדרך-כלל מתקשות להציף מקרים כאלה כשבצד השני עומד מישהו עם כוונה. אנחנו לא חוקרים פרטיים. תמיד יהיה מישהו שמכיר מספיק טוב את המערכת ויודע איפה הפרצות, ואלה יהיו אנשים חכמים ונחמדים שאתה מאמין להם. מנגד, תמיד נוכל לעשות דברים טוב יותר, ונעשה. אז מה, לבוא לחברה פעמיים בשבוע? זה לא יפתור את הבעיה, כי זאת לא שאלה של רמת המעורבות".

לשאלה מה קורה עכשיו בטלדור, השיב בן-שלום כי "אנחנו עושים את מה שצריך, הבאנו משרד רואי חשבון שמתמחה בכך, שבודק את התהליכים הפנימיים וייתן המלצות. נשפר את תהליכי הבקרה והדיווח בתקווה שמשהו כזה לא יקרה שוב. אנחנו בדו-שיח עם רשות ניירות ערך, העברנו להם את כל החומר, ומכאן, אם יהיה הליך פלילי, זה בידי הרשות. הליך אזרחי זה בידיים שלנו, והוא תלוי בדרך כלל בהליך הפלילי. המטרה המרכזית שלנו היא לעבור את המשבר הזה, אין מטרה לרדוף אנשים".

טלדור, שמנוהלת על-ידי אריה רימיני, נסחרת כיום לפי שווי של כ-80 מיליון שקל. פרשת השערורייה החשבונאית בחברה התפוצצה בתחילת פברואר, כאשר בדיווח הראשוני הסבירה החברה כי לקראת פרסום הדוחות השנתיים לשנת 2013 גילתה ההנהלה אי-התאמות בסדר גודל של 20 מיליון שקל בספירת המלאי.

אולם בדיקה מדוקדקת יותר, שתוצאותיה פורסמו לאחר מכן, העלתה כי אי-ההתאמות גדולות בהרבה, וכוללות סעיפים מאזניים בשווי כולל של 49 מיליון שקל ברוטו, או 37 מיליון שקל נטו, שמשמעותם מחיקת כ-30% מההון העצמי של החברה.