הדסה: הושגו הבנות עם הרופאים, האחיות ועובדי המינהל

(עדכון) - המשמעות היא שביום שלישי הקרוב כל הגורמים הרלוונטיים צפויים לאשר את תוכנית ההבראה באסיפת הנושים שתכונס, והמוסד הרפואי צפוי לעבור תקופת הבראה עד שנת 2020

אחרי הסיכום עם הרופאים בהדסה, גובשו הסכמות גם מול האחיות ועובדי המינהל והמשק. המשמעות היא שביום שלישי הקרוב כל הגורמים הרלוונטיים צפויים לאשר את תוכנית ההבראה באסיפת הנושים שתכונס, והמוסד הרפואי צפוי לעבור תקופת הבראה עד שנת 2020.

יו"ר ההסתדרות הכללית המיועד, אבי ניסנקורן, מסר: "אל נגד עיניי הייתה משימה אחת והיא להציל את הדסה ולמנוע את פירוק בית החולים. אני רוצה לציין את הבגרות והאחריות שהעובדים גילו לאורך כל המו"מ תוך ויתורים כואבים. לאחר שההסכמים יאושרו ע״י בית המשפט כולם ביחד ישלבו ידיים למען הצלחת הדסה וחיזוקה כאחד המוסדות הרפואיים המובילים בעולם".

רופאי בית החולים הדסה הודיעו אמנם בתחילת השבוע כי הם מבטלים את השר"פ (שירותי רפואה פרטיים) כמחאה על תוכנית ההבראה שגובשה ובטענה כי ממילא הם יכולים להרוויח יותר בקליניקות פרטיות מחוץ להדסה.

אולם נראה שהם לא מוותרים על השר"פ כל כך מהר: על פי הסיכום שהושג לפנות בוקר בין הרופאים למשרדי האוצר והבריאות, כפי שעולה מהודעת מייל פנימית ששלחה יו"ר ועד הרופאים הבכירים שגית ארבל אלון, המדינה הסירה את התנגדותה התקיפה לכך שניתן יהיה להמשיך ולבצע שר"פ במגבלות מסוימות גם בשעות הבוקר וגם בקרב מטופלים שהגיעו מהמיון.

אם זה לא מספיק, ארבל אלון כותבת כי הוסרה אפילו ההתנגדות לכך שלא יתבצעו ניתוחים פרטיים שנחשבים רווחיים לרופאים והפסדיים לבית החולים. עוד על פי הרופאים, הסיכום כולל מתווה בן שני מסלולים להחזרת החוב של הדסה כלפי הרופאים בקרנות השר"פ, כך שהרופאים יוכלו לבחור בין החזר מיידי תוך הפחתת 25% מהסכום או החזר מלא בפריסה ל-12 שנים. החוב לקרנות המחקר יוחזר לאחר עשר שנים.

מנגד, מה שהוגדר תחילה כ"קו אדום", פיטורי 30 רופאים, עבר בהסכמה. רוב הרופאים יפרשו "מרצון" בתנאים מיטיבים, ולגבי היתר הדבר יעבור להכרעה של ועדה משותפת להנהלת הדסה ולהסתדרות הרפואית. הרופאים הודיעו בנוסף כי הצליחו למנוע סגירה של מחלקות ובהן ההוספיס והמיטות הפסיכיאטריות, אולם ממילא המדינה היא שהתעקשה שלא לסגור את המחלקות, וכי הייתה זו החלטה של הנהלת הדסה והנאמנים (שהוגדרה על ידי המדינה כהחלטה נעדרת סמכות).

נזכיר כי תוכנית ההבראה קובעת כי חלקם של הרופאים בהכנסות השר"פ יופחת לטובת הגדלת חלקו של בית החולים לכדי שיעור של 70%. עוד כוללת התוכנית קיצוץ של 4.5% בשכר הרופאים למשך 3 שנים, כאשר סכום הקיצוץ יוחזר במלואו אחרי עשר שנים.

בינתיים, נדחו העיצומים של עובדי המינהל והמשק והאחיות, לאחר שנקבעה פגישת מו"מ בעניינם. נזכיר כי כבר נחתם הסכם בעניינם שכולל קיצוץ שכר ופיטורי 275 עובדי מינהל ומשק נוסף ל-275 שכבר פוטרו, אולם השבוע הודיעה המדינה כי ברצונה לבצע שינויים מסוימים.