"אין זו אגדה": בכמה נמכרה הקדשה אישית של הרצל?

הקדשה אישית של הרצל משנת 1900 נמכרה לפני כשבוע בסכום של של 235 אלף שקל ■ בהקדשה כתב הרצל בגרמנית: "מי שאין לו רעיון שעבורו הוא מוכן למות, אינו ראוי לחיות"

הקדשה אישית של הרצל משנת 1900 נמכרה בסוף שבוע שעבר בסכום גבוה יחסית של 235 אלף שקל. בהקדשה - אשר נכתבה עבור תושב וינה שהרצל, ככל הנראה, לא הכיר - כתב חוזה המדינה, בגרמנית: "מי שאין לו רעיון שעבורו הוא מוכן למות, אינו ראוי לחיות" והוסיף את חתימתו. ההקדשה מעוררת ההשראה נמכרה למעשה במחיר שהוא כמעט פי-עשרה ממחיר הפתיחה שלה, אשר עמד על כ-24 אלף שקל.

ההקדשה של הרצל נמכרה במסגרת מכירה של פריטים הקשורים להרצל ופריטי ציונות שהתקיימה בבית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים. הרוכש, שאינו תושב ישראל, בחר לשמור על אנונימיות.

ההקדשה הייתה במסגרת מכירה פומבית של פריטים נוספים הקשורים לחוזה המדינה, ביניהם, תמונה מקורית מילדותו, עותק מהמהדורה הראשונה של ספרו המפורסם "מדינת היהודים", ותמונתו של הרצל נואם בקונגרס הציוני השישי. סך מחירי הפתיחה של הפריטים הקשורים להרצל עמד במכירה על 90 אלף שקל. סך מחירי הסגירה של הפריטים עמד על 365 אלף שקל - סכום המשקף עלייה של למעלה מ-300%.

הקדשתו של הרצל אשר גנבה את ההצגה במכירה, נמצאה בתוך אלבום של הקדשות שאסף תושב וינה בשם זיגמונד מילך. באלבום הקדשות נוספות של גיבורי התרבות מאותה תקופה, ביניהם: הסופר הרוסי לב טולסטוי, המלחין האיטלקי ג'וזפה ורדי, שחקני התיאטרון האוסטרי הלאומי ה'בורגתיאטר' ועוד.