מפרקי קרן אור: שלמה מעוז לא היה מעורב מהותית בהתנהלות

לפי המפרקים הזמניים, מעוז לא שימש ככלכלן של הקרן ולא התווה את תוכניתה העסקית, אלא נשכר ככלכלן-מאקרו של כלל קבוצת החברות שבבעלותו

הכלכלן שלמה מעוז לא היה מעורב באופן מהותי בהתנהלותה חברת קרן אור של חיליק טפירו - כך עולה מהודעת המפרקים הזמניים של קרן ההשקעות קרן אור מקבוצת טפירו לבית המשפט המחוזי בחיפה, במסגרת תיק הפירוק המתנהל כנגד החברה.

קבוצת טפירו היא חברה פרטית העוסקת בניהול מוצרים פיננסיים. קרן אור הוקמה לפני כשנתיים על-ידי עו"ד אמיר בירמן ויחיאל (חיליק) טפירו. בהמשך הפרידו השניים את עסקיהם, ובירמן עזב את קרן אור.

בחודשים האחרונים פרסמה קרן אור מודעות שבהן היא מבטיחה למשקיעיה תשואה של 8.5% לשנה ו-23% לשנתיים. מי שכיכב באותן מודעות היה הכלכלן הראשי של קבוצת טפירו, שלמה מעוז, אולם לטענתו הדבר נעשה ללא ידיעתו. מעוז מונה לתפקיד בתחילת השנה, לאחר התפוצצות פרשת המעילה בבית ההשקעות אלפא פלטינום, שבו כיהן עד אז ככלכלן ראשי.

בראשית החודש הגישו משקיעים בחברת קרן אור בקשה למינוי מפרק לחברה, בטענה כי נעלמו כ-150 מיליון שקל מכספי השקעתם, ולתפקיד המפרקים מונו עורכי הדין רמי קוגן וליאור מזור.

בדוח ראשוני שהגישו המפרקים על מצב החברה בשבוע שעבר עלתה תמונת מצב מטרידה, לפיה נעשו בחברה פעולות של רכישת דירות פרטיות על שם הבעלים באמצעות כספי החברה, נטילת הלוואות לצרכים עסקיים פרטיים של הבעלים בחברות אחרות, העמדת הלוואות לחברות שונות ללא עריכת הסכמים ומסמכים, ושימוש בכספים של משקיעים ללא תוכנית כלכלית סדורה וללא תיעוד מלא.

עוד עלה מהדוח כי טפירו ובירמן, שהקימו יחד את החברה, ניתקו את יחסיהם העסקיים, וכי בתקופה שלאחר עליית יחסיו עם בירמן על שרטון, המשיך טפירו לגייס כספים מהמשקיעים השונים. לצורך כך אף נעשה שימוש בדמותו של הכלכלן שלמה מעוז כגורם למשיכת משקיעים וליצירת נופך של אמון ואחריות לפעילות הקרן.

לדברי טפירו, כפי שעלה מהדוח, מעוז לא שימש ככלכלן של הקרן ולא התווה את תוכניתה העסקית, אלא נשכר ככלכלן-מאקרו של כלל קבוצת החברות שבבעלותו.

בדיון שהתקיים בתיק הפירוק של החברה לאחר הגשת הדוח, במענה לשאלת בית המשפט על מעורבותו של מעוז בקרן אור, השיב המפרק, עו"ד רמי קוגן: "קיבלנו תיעוד והסברים מצד הגורמים הקשורים, שמלמדים לכאורה כי מר מעוז היה מעורב ברמת השם והצגת הדברים, אבל כנראה פחות מבחינה מהותית. אני נזהר בדבריי. לא בטוח שנאמרה המילה האחרונה בעניין זה. אבל כאורגן שפעל וארגן את הפעילות, המעורבות שלו בוודאי הייתה שולית יחסית אל מול בעלי החברה".

באשר למצב החובות של החברה, ערב לפני הדיון הגיש עו"ד בירמן בקשה להורות על כינוס אסיפת נושים לצורך אישור הסדר שהוא מציע לחלק מן הנושים, אשר מחזיקים בידיהם ערבות אישית שלו.

השופט ד"ר עדי זרנקין ציין בדיון כי בקשה זו דורשת ליבון הן באשר להגדרתם של הנושים, אשר יש לראותם כבעלי ערבות אישית של בירמן, והן באשר למקורות הכספיים שיש לבירמן, מהם ניתן יהיה לממן את ההסדר שמוצע בה.

בהקשר זה הודיעו המפרקים הזמניים ובא-כוח כונס הנכסים הרשמי כי טרם בחינת הסדרים כלשהם יש לכנס אסיפות נושים, על מנת שניתן יהיה לעמוד על סכום הנשייה הכולל ועל הסוגים השונים של הנושים, בטרם העלאת הצעתו של בירמן להצבעה. "לאחר שתתברר מצב הנשייה לסוגיה השונים, תידון הצעת ההסדר שהציע עו"ד בירמן", נקבע.

באת-כוחו של טפירו, עו"ד ליאת צרפתי-שלום, הודיעה בדיון כי גם חיליק טפירו מתכוון להגיש בתוך 7 ימים הצעה להסדר נושים מצדו.

באשר למצבה של החברה והסיבות שהובילו לקריסתה, השופט ציין כי עדיין רב הנסתר על הגלוי. "הדוח הראשון שהגישו המפרקים הזמניים מדבר בעד עצמו, והמעט שניתן לומר בשלב זה הוא שאף שחלק מן הפעילות שנעשתה על-ידי פרנסי החברה כבר נתגלתה לעיני המפרקים הזמניים, הרי שנראה כי עוד רבה הדרך לפניהם", כתב בהחלטה.

במהלך הדיון התעוררה גם שאלת הקפאת הליכים אישית כנגד בירמן וטפירו והקפאת ההליכים כנגד תאגידים בשליטתם - מניעת היכולת להגיש כנגדם תביעות אישיות; המפרק הזמני טען כי נקיטת הליכים פרטנית בשלב זה על-ידי מי מהנושים עשויה להיות הרסנית להליך הקולקטיבי שמתנהל, ולפיכך ביקש כי בית המשפט יאשר הקפאת הליכים לתקופה של 60 יום.

חרף התנגדויות שהובעו על-ידי חלק מן הנושים, השופט קבע כי יש מקום להורות בשלב זה על עיכוב הליכים כנגד בירמן וטפירו וכנגד החברות שבשליטתם, לתקופה של 30 יום, "שכן אף אני סבור כי הסיכון הטמון בפעילות עצמאית של מי מן הנושים יכול לגרום לנזק קשה, ואולי אף לאו בר-תיקון, למאמצים שנעשים על-ידי המפרקים הזמניים לטובת כלל הנושים". בפרק זמן זה לא ניתן יהיה להגיש תביעות אישיות כנגד טפירו, בירמן וחברות אחרות שבבעלותם.

עוד הורה בית המשפט כי טפירו ובירמן יגישו בתוך 7 ימים תצהיר מפורט של כלל הנכסים השייכים להם, לבני זוגם ולתאגידים שבשליטתם. כמו כן, נקבע, יכללו התצהירים פירוט של כל דיספוזיציה שנעשו בנכס מנכסיהם בששת החודשים האחרונים.