אני מתבייש בשמך, רייכמן

עוד לא מאוחר לחזור בך מתמיכתך ב"ישראל היום", בשם חופש הביטוי

‏‎‎כל בוקר אני מדפדף בכמה עיתונים, בהם גם "ישראל היום". הבוקר (ג') הרמתי גבה. אני רואה מאמר על שני עמודים של פרופ' אוריאל רייכמן. מה זה צריך להיות? בדרך-כלל עיתונים אינם נדיבים בהקצאת מקום לכותבים אורחים, אז במה זכה רייכמן?

זה התברר כבר מן הכותרות. רייכמן הצטרף למאבק של "ישראל היום" נגד הצעת החוק המחייבת עיתונים לקבל תשלום מקוראיהם. "ישראל היום", שחי על חינמיותו, נמצא עכשיו בעיצומו של קמפיין נגד הצעת החוק.

‏‎‎מסע טרור עם רשימה שחורה

‏‎‎הקמפיין עומד על שתי רגליים. האחד - מסע טרור עיתונאי, ממש כך, נגד אנשי ציבור התומכים בחוק. בעיתון יש רשימה שחורה של אנשים כאלה. אילת שקד, למשל, חטפה כמה כתבות נאצה בשל חתימתה על הצעת החוק. כך גם איתן כבל, מיוזמי ההצעה. העיתון הודיע לאחרונה בנימת ניצחון כי שני חברי כנסת חזרו בהם מתמיכתם בחוק. מי הם? אנשי ש"ס, כמובן, אלא מי?

‏‎‎גילוי לא נאות

‏הרגל השנייה היא גיוס אנשים בעלי שם לתמיכה בעמדת העיתון. עכשיו אני חוזר אל רייכמן. למה הוא מצא לנכון להשתתף בקמפיין של "ישראל היום"? התשובה לכך ניתנת בסוף המאמר, באותיות זעירות: "גילוי נאות: המרכז הבינתחומי הרצליה, שפרופ' רייכמן משמש נשיאו, קיבל תרומה ממשפחת אדלסון... המאמר משקף את דעתו האישית של רייכמן".

‏הגילוי אולי נאות, אבל המעשה מכוער ומצער. האם זה מקרה שהמאמר משקף במדויק(!) את דעתו של אדלסון, המקים, הבעלים והמפרנס של העיתון. המאמר כולל את כל הנימוקים המופרכים, אי-הדיוקים, השקרים והפרשנויות שעליהם בנוי הקמפיין של העיתון נגד החוק.

פתאום הבנתי הרבה יותר טוב למה אני מתנגד לתופעת אדלסון והחינמון. כך קונים קוראים אוהבי חינם, עורכים ועיתונאים. כך, באמצעות כספי הימורים.

‏ אל תתבייש לחזור בך

‏רייכמן הוא אדם מכובד, והמוסד שהקים הוא לתפארת האקדמיה והחינוך במדינה. אז גם אתה, אוריאל? אני מבין שהמרכז שלך זקוק לתרומות, אבל עד כדי כך, שאתה מוכן למכור את דעותיך ואת שמך הטוב למען מטרה הפוגעת בחופש העיסוק ובחופש העיתונות? אם העיתון של אדלסון שווה משהו, למה הוא חושש מכך שלא יקנו אותו? ואם הוא חושש...

‏אני מתבייש בשבילך, אוריאל. הנימוקים שמכרו לך כל-כך מעוררי רחמים. אתה תומך בחוק בשם חופש הביטוי? דבר עם חברי הכנסת ועם רבים אחרים המושמצים ב"ישראל היום" רק בגלל תמיכתם בהצעת החוק. דבר אתם על מסע סתימת הפיות נגדם.

ואל תתבייש לחזור בך, לאחר שתתברר לך טעותך. אני בטוח שאתה יכול להסתדר גם בלי אדלסון. האינטגריטי של אדם כמותך חשוב יותר ממנו. ‏‎‎‏