"מערכת התכנון במדינת ישראל היא מהאיטיות בעולם המערבי"

גדעון סער, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ באילת: "צריך להעביר את הסמכויות לועדות המקומיות עם כל הבעיות והקשיים שיהיו"

"אנחנו במהלך אינטנסיבי להטמעת הרפורמה והכנת הועדות המקומיות. מערכת התכנון תשנה את פניה בראשון לאוגוסט. מערכת התכנון הקיימת לא עובדת. היא לא מאורגנת נכון. צריך להעביר את הסמכויות לועדות המקומיות עם כל הבעיות והקשיים שיהיו. אין רפורמה שלא מלווים אותה הקשיים הללו. אבל במקום שש ועדות שעוסקות בהכל, מגגון ועד פרויקט תשתית ענקי, יהיה מדרג הגיוני יותר של סמכויות. יש אנשים שקשה להם להיפרד משיטה שאיננה עובדת", כך אמר שר הפנים, גדעון סער, בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ באילת.

שר הפנים התייחס בדבריו לרפורמה בתכנון והבנייה (רפורמת הפרגולות) שעברה בכנסת והגיב גם לטענות שהענקת סמכויות נרחבות לועדות המקומיות תוביל לשחיתות: "מדברים על שחיתות. אני נגד שחיתות ומי שמושחת צריך לשלם על כך. צריך להיות שוויון בפני החוק. אבל הבעיה היום שהמערכת נלחמת באזרחים, נלחמת ביזמים. הרפורמה תשנה את זה. גם לוחות הזמנים יתקצרו. מערכת התכנון במדינת ישראל היא מהאיטיות בעולם המערבי".

סער הוסיף ואמר שהשלב הבא של הרפורמה כבר בעבודה, ובכוונת משרד הפנים לערוך שינוי עומק, כך לדבריו, בדיני התכנון והבנייה. "אנחנו בוחנים את המצב במדינות אחרות בנושא הזה וגייסנו חוקרים אקדמאים. אנחנו בודקים את המצב בהולנד, קנדה, ארצות הברית ואנגליה. המטרה היא להבין איך יוצרים ודאות ליזמים, איך עושים שיתוף ציבור ואיך משנים את מצב הקיים. אנחנו מקווים לסיים את הבדיקה עד סוף השנה".

"הקבלנים הם הפתרון. הם לא הבעיה"

"הקבלנים הם הפתרון. הם לא הבעיה. הקבלנות החוזית בישראל הלכה ונשחקה בשנים האחרונות ברמה טוטאלית. רשויות לא משלמות לקבלנים. יש קבלנים שביצעו עבודה לפני שלוש שנים ועוד לא קיבלו הכסף. רשות מקומית שמזמינה עבודה חייבת לשלם. צריך לשנות את הכללים", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, במושב הפתיחה של הכנס. "עוד דבר חשוב הוא נושא התכנון. מהלך של תכנון לוקח על פי דו"חות בנק ישראל 12 שנה בממוצע. חייבים לטפל בזה".

בובליל התייחס גם לתזכיר חוק המע"מ שפורסם לאחרונה והקפיא את מכירת הדירות החדשות: "המשמעות של הקפאת הענף לחודשים היא קפיצה דרמטית במחירים עוד כמה חודשים. תזכיר החוק מסובך, לא ברור מי יהיה זכאי ולאיזה דירה. לא יהיו 4000 דירות כאלו והמשמעות ברורה. שר האוצר יגיד שהרגיע את השוק, בעקבות הקיפאון, אבל עוד מעט הכדור ייפול והמחירים יעלו. ההחלטה לא נקבה בתאריך והיא חייבת לנקוב בתאריך שיקבע שההטבה תקפה מיום קבלת ההחלטה. קבלנים עכשיו לא מתחילים לבנות. התוצאה של הקיפאון ברורה".