נעילה חיובית בבורסה; אופקו זינקה 4.4%, טבע 1.8%

המעו"ף חצה את רף ה-1,400 נק' ■ סוכנות הדירוג פיץ' אשררה ביום שישי את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A" ■ כלכלני לאומי: להקטין חשיפה לשוק המניות הישראלי ■ המדד המשולב למצב המשק באפריל נותר ללא שינוי

יום המסחר בבורסה באחד העם (א') נחתם במגמה חיובית, לאחר יומיים של עליות בוול סטריט. מדדג המעו"ף טיפס 0.9% וחצה את רף ה-1,400 נקודות, בעוד מדד ת"א 100 הוסיפף לערכו כ-1.1%. מניות הביוטק והפארמה ובראשן טבע, אופקו ופריגו תמכו במדדים וטיפסו עד כ-4.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-526 מיליון שקל.

ארז צדוק מקרנות אביב ציין הבוקר: "אומרים ששוק המניות מקדים את הכלכלה וחוזה את ההתפתחות הכלכלית. אז אומרים. העליות בחודשים האחרונים בוודאי לא חזו את הצמיחה הנמוכה בשיעור של 2.1% בלבד, אולי בגלל שציפיות האנליסטים היו לצמיחה של 3.5%. הצריכה הפרטית ירדה ב-2%, נתון שאפשר לראות גם דרך הצניחה בפדיונות ברשתות המזון, בבתי קפה ובקניונים. ברוכים הבאים להאטה. בעולם הכלכלה הגלובלית ממשיכה להתאושש ולצמוח והריבית האפסית ממשיכה לשלוח את המשקיעים אל שוקי המניות".

צדוק הוסיף עוד כי "אנחנו מחזקים את המלצתנו להגדיל את החשיפה למניות בחו"ל לפחות ל-60% מתיק המניות. בחלק הישראלי כדאי להתמקד בחברות שמתמקדות בייצוא. באג"חים כדאי להתמקד בקצרות. ייתכן שהריבית תרד בעוד רבע אחוז אך מנגד העלאת הריבית גם היא מתקרבת והתשואות יעלו עוד קודם לכן, כך שאנחנו צפויים לירידות מחירים באג"חים וכדאי להימנע מזה בשנה-שנתיים הקרובות".

בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש אפריל נותר ללא שינוי, זה החודש השני ברציפות. מרבית רכיבי המדד ירדו באפריל, כאשר בולטת הירידה ביצוא הסחורות, ביבוא התשומות לייצור ובייצור התעשייתי. מנגד נרשמו עליות מתונות בשיעור המשרות הפנויות. מחר יפרסם בנק ישראל את החלטתו בנוגע לריבית חודש יוני, וכלכלני המאקרו חלוקים בנוגע להחלטה. מחציתם מעריכים שהבנק המרכזי יחליט להוריד את הריבית ב-0.25% והשאר מעריכים שהריבית תישאר ללא שינוי.

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' (Fitch) אשררה ביום שישי את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A" והותירה על כנה את התחזית החיובית אשר הועלתה בנובמבר 2013. האנליסטים ציינו לטובה את מחויבות הממשלה לשמירה על מסגרת פיסקאלית יציבה וכן את הפחתת הגרעון, המיוחסת לצעדים שנקטה הממשלה במטרה לעמוד ביעדים שנקבעו וכן להכנסות הגבוהות בשנים 2013 ו-2014.

המסחר בוול סטריט כאמור ביום שישי בעליות שערים, על רקע נעילה חיובית באירופה ובאסיה, ולאחר נתון מאקרו שהצביע על המשך שיפור בשוק הדיור. ביום שני לא יתקיים מסחר בוול סטריט עקב יום הזיכרון האמריקני, ה-Memorial Day.

בזירת המאקרו בארה"ב פורסמו נתוני מכירות הבתים החדשים לחודש אפריל, שעלו מעל הצפי. הנתון הצביע על מכירה של 433 אלף בתים, לעומת צפי ל-420 אלף, ולאחר 384 אלף במארס. אתמול פורסם כי מכירות הבתים הקיימים עלו ב-1.3% באפריל לרמה שנתית של 4.65 מיליון בתים - הקצב המהיר ביותר מאז דצמבר 2013 והעלייה הראשונה ב-2014.

כלכלני לאומי: להקטין חשיפה לשוק המניות הישראלי

כלכלני בנק לאומי צופים בסקירת סוף-השבוע שלהם עלייה מתונה בלבד ברווחיות החברות המקומיות שיפרסמו דוחות בתקופה הקרובה. "מזה תקופה שאנו ממליצים על חשיפה גבוהה לאפיק המנייתי, אך בסביבה זו, של ביקושים מקומיים מתונים ואינפלציה נמוכה, יתקשו החברות שפונות לשוק המקומי להציג עלייה משמעותית במכירות", כותבים בלאומי.

הכלכלנים ממליצים להקטין חשיפה לשוק המניות הישראלי היות והגידול ברווחים של החברות המקומיות הינו מוגבל וצפוי להגיע בעיקר מהתייעלות. "אנו ממליצים על הקטנה מדודה נוספת של החשיפה לשוק המקומי באפיק המנייתי, והתמקדות בחשיפה למניות חו"ל. באפיק המנייתי המקומי, אנו ממשיכים להעדיף את מניות החברות היצואניות", כותבים בלאומי, שסבורים עדיין כי רמת המחירים בשוק המניות הישראלי היא סבירה.

עליות בטבע ופריגו

מניות טבע , פריגו , אופקו , נייס וטאואר רשמו עליות על רקע פערים חיוביים מול ניו יורק.

הוועדה האירופית להערכת תרופות (CHMP) של הסוכנות האירופית לתרופות (EMA) חזרה על החלטתה מינואר האחרון שלא לאשר את השימוש באירופה בלקווינימוד של טבע ואקטיב ביוטק לטיפול בטרשת נפוצה. החברות הודיעו ביום שישי כי ימשיכו בכל זאת בפיתוח התרופה.

במקביל, טבע קיבלה ביום שישי אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) ל-QVAR, עם מונה מנות, לטיפול שוטף מניעתי באסטמה בקרב מטופלים מגילאים חמש ומעלה. מטרת מונה המנות לעזור לחולי אסטמה ולמטפליהם לעקוב אחר מספר המנות שנותרו במיכל. תאריך השיווק של המוצר מתוכנן להמשך 2014.

נזכיר כי הבנקים לאומי , פועלים ודיסקונט פרסמו דוחות כספיים ביום חמישי. בימים הקרובים יפרסמו דוחות, בין השאר, החברה לישראל ואפריקה.

חברת מבטח שמיר , המחזיקה בכ-20.7% ממניות תנובה, דיווחה הבוקר לבורסה כי המועד בו היא אמורה להודיע לברייטפוד האם היא נשארת בתנובה או מוכרת החזקותיה הוארך לחודשיים.

חברת אינסוליין הודיעה הבוקר כי חברת הביטוח הגרמנית IKK מצטרפת להסדר השיפוי הביטוחי עבור מוצר ה-InsuPad . זאת, בהמשך לניסוי עצמאי שערכה IKK במוצר, ובו נצפו תוצאות חד משמעיות של איזון טוב יותר וחסכון בכמות האינסולין, בדומה לתוצאות קודמות בשימוש ב-InsuPad. שוק האינסולין לזמן ארוחות בגרמניה מוערך ב-400 מיליון יורו. במדינה כ-8 מיליון חולי סוכרת, מתוכם 1.3 מיליון מזריקים אינסולין לזמן ארוחות.