מלכודת הנזילות של הגופים המוסדיים בישראל

לפרטים והרשמה לוועידת שוק ההון 2014 - לחצו כאן

הגופים המוסדיים בכלל וחברות הביטוח בפרט, ניצבים כיום בפני בעיה פיננסית מורכבת: השגת תשואה מספקת בעולם של ריבית אפסית ובסביבה של גאות בשוקי ההון. שורשיה של הבעיה הם במשבר שפקד את השווקים ב-2008, במהלכו הפחיתו נגידי הבנקים המרכזיים את שיעורי הריבית לרמות שפל היסטוריות. בארץ, הורדת הריבית הובילה לעלייה במחירי הנדל"ן, אך גם לגאות בשוק ההון והנעת הצמיחה. בשל כך, נדרשים המוסדיים לאתר השקעות עם תשואה מספקת בזמן ששוקי ההון בשיא עם רמת מכפילים גבוהה ושוק נדל"ן רותח.

הבעיה מתחדדת עם הציפיות בשוקי ההון כי הריבית הנמוכה בעולם אינה צפויה לעלות בקרוב, וכך גם התשואות. למעשה, זוהי מלכודת הנזילות של הגופים המוסדיים בישראל.

חברות הביטוח מתווכות בין כספי החוסכים למבקשי האשראי - ממשלה וגופים עסקיים. הן אמונות על כספי העמיתים ונדרשות לבצע סינון קפדני בין חלופות השקעה כדי לקבוע מי ראוי לקבל את הכספים, באילו אמות מידה עליו לעמוד ואילו ביטחונות עליו להעמיד. בנוסף, עליהן לעמוד בדרישות רגולטוריות הכוללות הון עצמי מינימלי כדי להבטיח שבמקרה של זעזוע הכספים יהיו מובטחים. ככל שהנכסים המנוהלים עולים - כך נדרשת הגדלת ההון העצמי.

הגדלת ההון העצמי יכולה לנבוע מאי-חלוקת דיבידנדים, הנפקת הון מניות או כתבי התחייבות נדחים. האפשרויות הראשונות אינן אהודות בקרב בעלי השליטה, שכן דיבידנד מהווה לעיתים חלק ממקורות המימון של בעל השליטה והנפקת מניות מדללת את אחזקותיו. מנגד, כתבי התחייבות נדחים מהווים מבחינת הרגולטורים הון, אך מוגבל. למעשה, הם מעין חוב של החברות משום שהם רצועת ביטחון נוספת במקרה של זעזוע.

בשל כך, חברות הביטוח והמוסדיים נמצאים בדילמות השקעה לא פשוטות. מחד, היקף הנכסים המנוהלים גדל, ובמקביל, חלק ממסלולי המוצרים דורשים תשואה מינימלית תוך גיוס כספים בריבית גבוהה. מאידך, אפיקי השקעה איכותיים מתמעטים, הן כתוצאה מצמצום הנפקות מצד הממשלה והן מירידה במספר החברות הציבוריות. אם לא די בכך, התשואות של נכסים חסרי סיכון מניבים במקרה הטוב תשואה (ריאלית) בשיעור 0.5%-0%. גם הגברת התיאבון לרכישות בחו"ל אינה מספקת שכן הריבית הנמוכה השפיעה על מחירי הנדל"ן ורמות המכפילים מעבר לים.

יוצא שהמוסדיים נדרשים לאתר חלופות השקעה ולקחת סיכונים משמעותיים, בין השאר כדי לשמר את תיק הנוסטרו ולשמור על הון עצמאי מינימלי. כדי למנוע השקעות "אין ברירה" יש לבצע חשיבה ברמה משקית של הקצאת מקורות הון להשקעה ברת-קיימא. כך, הנזילות הקיימת היום בקרב המוסדיים יכולה להיות הזדמנות חד-פעמית לשינוי, הן בהגדלה של השקעות הון לזמן ארוך, בדגש על תחומי התשתיות, התיירות והחינוך, והן בחיזוק שוק ההון על ידי הנפקות של חוב ואקוויטי סחיר.

לפרטים והרשמה לוועידת שוק ההון 2014 - לחצו כאן

הכותב הוא שותף מנהל בפירמת BDO זיו האפט