"היה צורך אמיתי להוריד את הריבית כי המשק בדרך למיתון"

אנליסטים רבים סבורים כי בשל נתוני הצמיחה המאכזבים והאינפלציה הנמוכה, בנק ישראל היה צריך להוריד את הריבית ■ נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה: "הפחתת הריבית במשק החודש היא צו השעה"

"זוהי השתהות שאינה במקומה, אשר תעלה ביוקר למגזר העסקי המשווע לתמריצים", כך אמר היום (ב') נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה יהודה אלחדיף בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה. אלחדיף ציין בנוסף כי "הפחתת שיעור הריבית במשק החודש היא צו השעה נוכח הנסיגה החמורה בצמיחת התוצר העסקי שהינו הנמוך ביותר מאז שנת 2009".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, טען כי נתוני הצמיחה והאינפלציה האפסית ידחפו להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים. "הנתונים הכלכליים שפורסמו בשבועות האחרונים העידו על האטה במשק, כולל נתוני הצריכה והייצור התעשייתי. בנוסף לכך, המדד האחרון היה נמוך ובהחלט תומך בהורדת הריבית".

משה שלום מחברת FXCM ישראל מסביר כי החלטת בנק ישראל באה לאחר שהיום פורסמו נתוני תעסוקה חיוביים שהצביעו על המשך מגמת השיפור בשוק התעסוקה. להערכתו, "החשש מפני ליבוי מחירי הנדל"ן בשעה שהממשלה מנסה להוציא לפועל יוזמות לבלימת המחירים, ולאור ההתייצבות בשער הדולר בשבועות האחרונים, ככל הנראה הביאו את בנק ישראל להימנע החודש מהורדת ריבית נוספת". עם זאת גם הוא סבור כי הבנק יפחית את הריבית בחודשים הקרובים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, ציין כי "היה צורך אמיתי להוריד את הריבית ב-0.25% לשפל של 0.5% מאחר והמשק נמצא במידרון החלק בדרך למיתון. שלושה נתונים משמעותיים שהתפרסמו בעת האחרונה הצביעו על החרפת מגמת ההאטה במשק מצב שבנק ישראל לא התעלם ממנו בהודעת הריבית, אך דחה את ההחלטה בנקיטת פעולה ככל הנראה כדי לקבל אינפורמציה נוספת שתצדיק את המהלך, או תמנע אותה במקרה של שיפור בנתוני המשק".

גם יוסי פרנק, מנכ"ל חברת אנרג'י פייננס, סבור כי בנק ישראל שגה בהחלטתו. "ברמה הטקטית הצליח סוף סוף הדולר להרים ראש בעיקר עקב הציפיות להפחתת ריבית. בנק ישראל היה צריך לענות על הציפיות. ברמה האסטרטגית הנתונים הגרועים והם רק ההתחלה. מדדי קיץ שליליים,המשך ההאטה וגם באבטלה שלכאורה נראית טוב.אנו רואים את המשך מגמת הגידול במפוטרים בקרב בעלי משרה מלאה ובעלי מקצועות בשכר גבוה לעומת גיוס עובדים במשרה חלקית ובשכר נמוך. התשובה לכך הייתה צריכה להיות הורדת ריבית".

יוטב קוסטיקה, מנהל השקעות בחברת מור קרנות נאמנות אמר בתגובה להחלטת בנק ישראל כי "למרות ששוק המק"מ גילם הורדה צפויה בריבית, החלטת בנק ישראל אינה מפתיעה. על פניו נתוני המאקרו האחרונים היוו קרקע נוחה להורדה נוספת זאת על רקע סביבת אינפלציה נמוכה (מדד אפריל שהסתכם ב-0.1% היה הנמוך ביותר מזה 12 שנים), הצמיחה המגומגמת שנרשמה ברבעון הראשון של השנה והשקל החזק שמסרב להיחלש - נתונים שבהחלט מדירים שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות בבנק ישראל".

גם יניב אהרון מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן ניהול השקעות, סבור כי ההחלטה של בנק ישראל הייתה מוצדקת. "חשוב לזכור כי אנו כבר נמצאים בסביבת ריבית מאוד נמוכה. הנתונים הכלכליים על אף שמציגים חולשה במהלך הרבעונים האחרונים עדיין אינם מצדיקים הורדת ריבית נוספת".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, ציין כי "הריבית הנמוכה בשוק הינה הכרח המציאות וגם אם נראה כי היא אינה אפקטיבית, צריך להבין שלאחר נתוני המדד האחרון ונתוני הדוחות של החברות הקמעוניות אשר הצביעו על ירידה בביקושים ועל המשך ההאטה הכלכלית, בנק ישראל צריך להגיב. נראה כי סביבת ריבית נמוכה תלווה אותנו בתקופה הקרובה וכי אין חשש מהעלאת ריבית ברבעון הקרוב".