הורחבו העיצומים בתנובה: צפוי מחסור בגבינות לשבועות

ועד עובדי תנובה דורש תגמול גדול יותר מהמכירה לברייטפוד ■ יו"ר הוועד: "אייפקס באו לרוקן אותנו ולצאת בלי לשלם מס; הגישה שלהם מעליבה ופוגעת"

ימים ספורים אחרי האיום שהעביר לתנובה, יו"ר ועד העובדים בחברה, אחיאב שמחי, מממש אותו. אמש (ב') הכריז ועד העובדים בתנובה על סכסוך עבודה ופתח בעיצומים על רקע מחלוקת על גובה התגמול שתעניק תנובה לעובדים כתוצאה ממכירת החברה לתאגיד הסיני ברייטפוד לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל. רווחי אייפקס מהשקעתה בתנובה עומדים על כ-3.8 מיליארד שקל ופטורים ממס.

במסגרת העיצומים תופסק החל מהבוקר (ג') הוצאתן של גבינות לבנות ממחסני החברה, תואט הפצת המוצרים האחרים לרשתות השיווק ויתר נקודות המכירה, ויצומצמו סבבי הפצת המוצרים על-ידי המובילים לסבב אחד ביום בלבד. בנוסף, העובדים לא יעבדו שעות נוספות.

"נשבש קצת את מהלך העבודה. ההעמסות למשאיות יהיו בהתאם, ולא נעבוד כפי שאנחנו רגילים", אמר שמחי ל"גלובס". "במרכולים יש בינתיים מספקים גבינות לבנות, אבל אני מניח שתוך יום-יומיים ייווצר מחסור. מדובר בגבינות הלבנות בכל הגדלים וכל הסוגים שיוצאים לחג השבועות".

ההחלטה על העיצומים התקבלה לאחר שהמשא-ומתן שהתקיים בין הוועד להנהלה עלה אמש על שרטון. העובדים דורשים שהתגמול שיקבלו לא יפחת מהתגמול שניתן להם בעסקת מכירת השליטה בתנובה לאייפקס, שבמסגרתה קיבל כל עובד בממוצע תוספת של 5 משכורות, בעלות כוללת של יותר מ-100 מיליון שקל.

שמחי אומר כי אייפקס פתחה את המשא-ומתן עם הצעה לתגמול בגובה שתי משכורות בלבד, בעלות של כ-30 מיליון שקל, ומאז לא חלה כל התקדמות במשא-ומתן בין הצדדים.

לדבריו, "אייפקס נשארו עם ההצעה המצחיקה והמעליבה שלהם, ואנחנו נשארנו בשלנו. הפערים עדיין גדולים מאוד. אני לא יודע איך להגדיר את תאוות-הבצע. הם לא רוצים לשתף ברווחים אף אחד: לא לשלם מסים ולא לשלם לעובדים.

"היחידים שמשלמים מס זה העובדים שלנו. חשבנו שתבוא חברה שתשקיע ותפתח את תנובה, אבל בסך-הכול הם באו לרוקן אותנו ולצאת החוצה בלי לשלם מס".

שמחי מפנה אצבע מאשימה לעבר קברניטי אייפקס. "כמובן שזהבית כהן מכתיבה את המדיניות, ויחד אתה שאר מנהלי אייפקס", הוא אומר. "ציפיתי לתגובה אחרת, אבל מהיכרותי את הנפשות הפועלות, לא כל-כך הופתעתי מהתגובה".

העובדים מיוצגים בידי עורכי הדין בני כהן ואלי כהן, ואילו עו"ד אוריאל עמינצח מייצג את אייפקס.

חג השבועות חל בשבוע הבא, ומכירות מוצרי החלב עולים דרמטית בשבוע שלפני החג. עיתוי העיצומים עשוי לשמש מנוף לעובדים במשא-ומתן, מכיוון שיש לו פוטנציאל פגיעה גדול בחברה בשבוע הקרוב.

לדברי שמחי, "לבי כבד שאני צריך לחשוב בכיוון הזה או לפגוע בחג הקודש של החלב בגלל התנהלות בלתי אחראית של הבעלים. אם הייתי רואה שמדברים עניינית ורוצים לפתור את הסוגייה, בוודאי שלא הייתי פוגע בשבועות. הגישה שלהם מעליבה ופוגעת. נשתדל גם לעשות את מה שצריך וגם לא לפגוע בציבור הלקוחות הנאמן שלנו. אני רוצה למזער נזקים, אבל אני לא יכול להיות המבוגר האחראי בשטח".