כך איימו לכאורה חסן ושותפיו על לקוחות נמל אשדוד

הותר לפרסום שמות החשודים הנוספים בפרשת נמל אשדוד: יניב ואורי בלטר, חברי ילדות של אלון חסן שניהלו את חברת דנה הנדסה ■ טוענים: פעלנו כחוק

האחים יניב ואורי בלטר הם זוג חברי הילדות של אלון חסן שניהלו את חברת דנה שירותי נמל שעומדת במרכז החשדות של המשטרה בפרשת השחיתות לכאורה בנמל אשדוד. שמותיהם הותרו היום (ה') לפרסום.

את החברה מנהל בן דודו של אלון חסן, דוד חסן, שאף הוא חשוד מרכזי בפרשה. האחים בלטר חשודים בביצוע עבירות של מתן שוחד, סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה ובעבירות על חוק איסור הלבנת הון.

לפי החשד, חברת דנה שימשה בידי חסן אמצעי לקבלת כספים מגורמים שונים שהיו להם אינטרסים בנמל.

החשד: סחיטה

יניב ואורי בלטר, כמו גם אלון ודוד חסן ומנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס, בילו גם את היום בבית המעצר, והם המשיכו להיחקר בפרשה על-ידח חוקרי היחידה הכלכלית במשטרה. אמש (ד') דחה בית המשפט המחוזי מרכז את הערעור שהגישו האחים בלטר על החלטת בית משפט השלום להתיר את פרסום שמותיהם.

"כל העיסוק של יניב בלטר בחברת דנה היה קטן, אם לא לומר שולי ביחס לשאר עסקיו", טען פרקליטו, עו"ד ירום הלוי, בדיון בערעור על התרת פרסום שמו. "הדבר הזה צריך להילקח בחשבון, מכיוון שייגרם לו נזק אדיר בפרסום שמו. בית המשפט צריך לדעת שמדובר במחזור שנתי של מאות מיליוני שקלים של עסקי בנייה, והוא מפרנס 300 משפחות. פרסום שמו יביא לאסון כלכלי לגביו, משום שהוא עובד עם בנקים, ויש ליווי בנקים בפרויקטים שונים, הוא מקבל אשראי מהבנקים בפרויקטים שונים, וברגע שיפורסם שמו בצמידות לחשדות חמורים, הרי שהבנקים יפסיקו לעבוד איתו".

למרות טענות הסנגור, כאמור, בית המשפט התיר את פרסום השמות. השופטת שירה בן-שלמה קבעה כי העניין הציבורי שבפרסום והאינטרס הציבורי בכללותו צריכים לגבור על האינטרס של האחים בלטר כי שמותיהם לא יפורסמו.

ל"גלובס" נודע כי בין היתר עומת יניב בלטר במהלך חקירתו אתמול והיום עם החשדות כי הוא ואלון חסן איימו על לקוחות כדי לשכנעם שיעבדו עם חברת דנה ולא עם מתחרותיה. לפי ההערכות, בידי המשטרה קיימות האזנות סתר שמבססות לכאורה את החשד הזה.

לפי המידע, חוקרי המשטרה הטיחו בפני בלטר בחדר החקירות כי הוא ואלון חסן אמרו ללקוחות כי "אם תעבדו איתנו, אז לא יהיו לכם בעיות בנמל".

עוד נודע כי יניב בלטר אינו מכחיש שהדברים נאמרו על-ידו ועל-ידי חסן, אך הוא מכחיש את הפרשנות שהמשטרה מעניקה להם. לטענתו, הדברים לא נאמרו למטרת סחיטה או איום - אלא כדי להבהיר ללקוחות שמדובר בחברה טובה ואיכותית, חברה שאצלה "לא נופלת סחורה למים, אין קנסות, ואין ברדק".

עו"ד הלוי מסר היום ל"גלובס" כי "חברת דנה פעלה כחוק ובאופן רגיל לחלוטין, ולא בכדי אותן חברות התחרו איתה. העובדה שיניב בלטר ואלון חסן הם חברים משכבר הימים איננה עובדה פלילית, והיא מעולם לא שימשה אותם לביצוע עבירות פליליות, בוודאי לא באמצעות חברת דנה".

סנגוריו של אורי בלטר (32), עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי ממשרד כספי, מסרו כי אורי בלטר דוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו ומשתף פעולה עם החקירה". לדבריהם, "אנחנו מאמינים שבתום החקירה ייסגר התיק בעניינו".

החשד: תפירת מכרזים

חקירת המשטרה ורשות המסים את פרשת השחיתות לכאורה בנמל אשדוד התפוצצה שלשום (ג') ברעש גדול. לפי החשד, חסן ומקורביו, בידיעתו של סגיס, יצרו מנגנון לקידום עניינן של חברות פרטיות המצויות בשליטתו של חסן ואשר מספקות לחלקם רווחים במישרין או בעקיפין, בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שונות מאותן חברות.

לפי החשד, בין היתר, נחקר החשד כי בעלי חברת דנה העבירו לידי מועדון ספורט אשדוד כמיליון שקל במסגרת מערכת היחסים המושחתת שהתקיימה בין החברה לבין בעלי הקבוצה, ג'קי בן-זקן, בעל מניות מרכזי בחברת שמן.

חשדות נוספים מתמקדים בחברת ההובלות בן עידן של חסן, שזכתה במכרז לשינוע הובלות בנמל אשדוד, למרות שלא נרשמה כספק רשמי ופעלה ללא האישורים המתאימים.

חשד נוסף הוא למכרז מכור שנתפר עבור חברת מוצרי הניקיון קליר (אין מדובר בחברת קליר כימיכלים - ייצור ושיווק בע"מ, חברה ציבורית המצויה בבעלות אלי זאנה ואלי גבריאל) שבבעלות מקורב לחסן שסיפקה מוצרי ניקיון לנמל. מוצרי הניקיון שסופקו היו על-פי החשד של חברה אחרת שבבעלות חסן, חברת הופס. לפי החשד, ההתקשרות בין הנמל לחברה נמשכה, למרות שעובדים התלוננו כי השימוש במוצרים גורם להם נזקי בריאות.

חסן, עורכי דינו ומקורביו טוענים מנגד כי מעצריהם המתוקשרים נעשו ממניעים פוליטיים. פרקליטו של חסן, עו"ד בני כץ, טען כי "החקירה נגד חסן משמשת צעד פוליטי במאבק דמים, שכולו מושתת על כסף, על עוצמה, על כספים שאמורים להגיע מחברות זרות וישראליות, שצריכות לבצע פעילות תשתיות במיליארדים בנמל".