משרד התשתיות מעכב אישור פיתוח מאגר תמר SW

זאת, בגלל גלישה לשטח רישיון אחר ■ בענף חוששים כי עיכוב בפיתוח יפגע בתוכנית להגדיל את תפוקת הגז מתמר

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

משרד התשתיות הלאומיות מעכב את אישור פיתוח מאגר הגז תמר SW כיוון שהוא גולש לשטח רישיון אחר, שהוחזר למדינה. תוכנית הפיתוח של המאגר, בהשקעה של כ-400 מיליון דולר, הוגשה לאישור משרד התשתיות הלאומיות לפני כחודשיים. בענף הגז חוששים כי עיכוב משמעותי בפיתוח המאגר יפגע בתוכנית להגדיל את תפוקת מאגר תמר מ-2015.

מאגר תמר South-West התגלה בסוף 2013 על ידי השותפים בתמר, נובל אנרג'י, ישראמקו, קבוצת דלק ודור גז בקידוח שבו הושקעו 122 מיליון דולר. המאגר מכיל לפי הערכות מעודכנות כ-30 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, כמות דומה לזו שהתגלתה במארי-B, מאגר הגז של ים תטיס.

שותפויות תמר מעוניינות "למזג" את תמר SW עם מאגר תמר העיקרי באמצעות חיבורו למערכת הפקת הגז של תמר. הפקת הגז מתמר נעשית כיום באמצעות חמש בארות הפקה שאחת מהן נמצאת בדרך כלל בתחזוקה. חיבור באר ההפקה השישית של תמר SW יגדיל לפיכך את אמינות מערכת הפקת הגז מתמר ויאפשר לה לעבוד בתפוקה קבועה של חמש בארות, עם אפשרות להוספת באר שישית כדי לספק ביקושי שיא.

שותפויות תמר מעוניינות להתחיל בפיתוח המאגר באופן מיידי כדי שניתן יהיה להשלימו עד אמצע 2015 בד בבד עם השלמת פרויקט המדחסים, שיאפשר להגדיל ב-20% את קיבולת הצינור מהמאגר לאסדת ההפקה.

ואולם בדיונים על אישור תוכנית הפיתוח הצביעו במשרד התשתיות הלאומיות על בעיה משפטית שנובעת מכך שכ-20% מהמאגר חורגים מגבולות חזקת תמר ונמצאים בשטח רישיון אחר. מדובר ברישיון ערן שהיה בידי נובל, דלק ורציו. המדינה הפקיעה את הרישיון באוגוסט אשתקד בנימוק שהמחזיקים בו לא החלו בקידוח במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו.

ואולם נובל, דלק ורציו ערערו על החלטת ההפקעה בטענה שהיו יכולים לקדוח את מאגר תמר SW מתוך גבולות רישיון ערן אך העדיפו שלא לעשות כן משיקולים מקצועיים. הערר שהוגש בנובמבר ממתין להכרעת שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום.

ממשרד התשתיות נמסר כי "הנושא נמצא בדיונים במשרד". גורמים במשרד ציינו כי מטבע הדברים בחינה יסודית ורצינית של תכנית פיתוח דורשת זמן.