אין איום כימי - אין עבודה: עשרות יפוטרו ממפעל שלאון

הפיטורים במפעל בקריית גת - בעקבות החלטת הממשלה להפסיק את חלוקת מסיכות האב"כ ■ במפעל מועסקים כיום כ-250 עובדים

כ-40 מעובדי המפעל הוותיק שלאון לייצור מסיכות אב"כ בקריית גת עתידים לקבל בשבועות הקרובים מכתבי פיטורים. במפעל מועסקים כיום כ-250 עובדים. גל הפיטורים צפוי על רקע ההחלטה שקיבל בתחילת השנה הקבינט המדיני-ביטחוני על הפסקת חלוקת מסיכות אב"כ לציבור הרחב בעקבות ירידה משמעותית במידת האיום למתקפה כימית על העורף הישראלי. ההחלטה בקבינט התקבלה בעקבות ההבנות הבינלאומיות שהובילו לתהליך הפירוק של חלק ניכר מארסנל הנשק הכימי של סוריה.

חלוקת ערכות המגן לציבור נעשתה בעבר בידי פיקוד העורף ומאז 2010 באמצעות דואר ישראל. בעקבות החלטת הקבינט, היא הופסקה בסוף פברואר האחרון. מתוקף ההחלטה, אזרחים שמבקשים לרענן את המסכות שברשותם לא יכולים לקבל את השירות, ועדיין לא ברור אם פיקוד העורף ימשיך בשנה הבאה לקיים תוכניות הדרכה בנושא בבתי ספר ובמוסדות. ל-40%-35% מהציבור אין ערכת מגן, ועל פי הערכות, העלות השנתית של חלוקת ערכות אלה נאמדת בכ-300 מיליון שקל.

שתי החברות היחידות בישראל שעוסקות בייצור מסכות להתגוננות מחומרי לחימה כימיים - סופרגום שבאזור התעשייה ברקן שליד אריאל ושלאון - ממקדות בחודשיים האחרונים את קווי הייצור שלהם במסכות מדגמים שונים מאלה שחולקו לאזרחים, שעתידות לשמש את כוחות הביטחון וכוחות הצלה.

גורמים בתעשייה אמרו כי ייצור מסכות מדגמים אלה נעשה לרוב באמצעות מכונות מתקדמות ובשונה ממסכות רגילות, ואינו דורש העסקה של עובדים רבים. לצד הפיטורים הצפויים בשלאון, באחרונה דוללה גם מצבת העובדים בסופרגום. בכיר בשלאון אמר ל"גלובס", כי יתכן שבנוסף לעשרות העובדים שיפוטרו בקרוב, יפוטרו בעתיד עשרות עובדים נוספים.

בסוף השנה עתידה מערכת הביטחון לקיים הערכת מצב מחודשת בנוגע למדיניותה בנושא. גורמים בתעשייה אמרו ל"גלובס", כי החברות המעורבות בנושא ינסו לשמר עד לסוף השנה יכולות בסיסיות בנוגע לייצור של מסכות אב"כ, כדי שיוכלו לשוב ולייצר במקרה שיוחלט על שינוי במדיניות. עם זאת, הגורמים הביעו ספק ברצון מערכת הביטחון לשנות את גישתה לנושא בייחוד על רקע המשבר בתקציב הביטחון שמלווה בהצהרות של בכירים על ביטול אימונים וצמצום בהיקף הרכש והפעולות השוטפות של הצבא.