אנדורן: חוק עידוד הון לא משך אף חברה חוץ מאינטל

מנכ"לית האוצר: "תקציב 2015 - אתגר לא פשוט" ■ "לא נעלה מסים כדי להגדיל תקציב הביטחון"

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

‎‎‏"תקציב הביטחון הוא חלק מהעוגה כולה, אם רוצים להגדיל אותו - זה או על ידי מסים או על חשבון התקציב הכולל. אנחנו חושבים שחלק גדול יותר מהתקציב צריך ללכת לשירותים אזרחיים על פני ביטחון ולא נעלה מסים", כך אמרה היום (ב') מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן בוועידת שוק ההון 2014 של "גלובס", בשיתוף ‏BDO‏ זיו האפט.

בהתייחסה לשוק ההון, אמרה אנדורן כי "לממשלה יש תפקיד מרכזי בקביעת כללי המשחק של השוק. נכון שכל שחקן ממקסם את האינטרסים שלו, אבל כאשר יש חוסכים בשוק, האחריות של הרגולטור היא שהכספים והשוק יתנהלו בצורה נכונה. קשה לקבוע את המינון הנכון של רגולציה. יש שביל עדין בין קביעת כללי משחק להתערבות בוטה".

לדברי אנדורן, הממשלה אינה צריכה לקבוע תנאי התנהלות אופרטיביים של חברות, אלא לקבוע כללי משחק נכונים, ולשם כך קמה הוועדה להסדרי חוב. "הדבר המרכזי שעמד לפנינו בוועדה זה לדאוג לוודאות רבה יותר בהסדרי חוב", אמרה אנדורן, "יש לזה חשיבות בענייני תמחור והקצאת אשראי. קבענו שיטה שמייצרת ודאות מקסימלית כאשר חברה לא עומדת בתשלומי חוב - מהשלב שבו החברה מזהה קשיים עתידיים, ואז צריך שתהיה תקופה לגבש הסדר בדיסקרטיות, דרך השלב של קשיים פיננסיים ממש, ואז הנושים יוכלו למנות משקיף מטעמם כדי לפקח על פעילות החברה, ועד השלב השלישי שבו החברה אינה משלמת חוב לנושים, ואז ימונה לחברה מנהל מיוחד או שהחברה תהיה מחויבת לפנות לבימ"ש לתהליך שסופו הסדר או חדלות פירעון. השלב הזה מגדיר את כללי המשחק, כאשר גם החברה וגם הנושים יודעים מה יקרה אם החברה לא תשלם את החוב, יהיה להם אינטרס להגיע להסדר לפני יום הדין".

על הוועדה בראשותה לבדיקת חוק עידוד השקעות הון, אמרה אנדורן: "מצאנו שבמהלך 50 שנה שהחוק קיים הוא לא הצליח למשוך למדינה אף חברה גלובלית, למעט אינטל שהגיעה בגלל מסלול המענקים הנדיב. אנחנו לא יודעים לומר כמה מהחברות הרב-לאומיות שמקורן בישראל לא העתיקו את פעילותן לחו"ל בגלל הטבות המס ולעולם לא נדע כנראה. במהלך השנים ראינו גידול בהיקף הטבות המס וירידה בהיקף המענקים על ידי המדינה. המטרה המרכזית שלנו היא לייצר כלי שמאפשר להביא פעילות חדשה שתורמת לצמיחה ולתעסוקה במדינה וגם להשאיר פעילות של עסקים שיכולים לעבור לחו"ל, ולמצוא את המימון המדויק. במקביל היינו רוצים לוודא שקיים קשר בין היקף הטבת המס לתרומה של החברה הזו לצמיחה, לתעסוקה איכותית ולדברים שמשרתים את כלכלת ישראל. אנחנו רוצים לעקוב אחר יעילות ההטבה לאורך זמן בשקיפות רבה יותר לציבור".