מבקר מערכת הביטחון יסיים את תפקידו בקרוב

כהונתו של חגי טננבאום-ארז התאפיינה בסכסוכים עם חלק מהכפופים לו ובמיעוט דוחות ביקורת

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

מבקר מערכת הביטחון, חגי טננבאום-ארז, יסיים את תפקידו בחודשים הקרובים בתום ארבע שנות כהונה בתפקיד. הסיכום על סיום כהונתו הושג אתמול (א') בתום פגישה שהתקיימה בינו לבין שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. גורמים במשרד הביטחון אמרו, כי טננבאום-ארז ימצה את תקופת הכהונה המקובלת, וכי ימשיך בתפקידו עד שימונה למערכת הביטחון מבקר חדש. על פי הערכות, ארז ימשיך בתפקידו לפחות עד חודש ספטמבר.

בתפקידו, אמון המבקר על תחומים רבים הקשורים לפעילויות הליבה של מערכת הביטחון, ורבים מהם נחשבים מסווגים. הוא כפוף במישרין אל שר הביטחון, אך למנכ"ל משרד הביטחון ולרמטכ"ל יש סמכות להציע לו נושאים לבדיקה ולביקורת. טננבאום-ארז מונה לתפקיד בחודש מארס 2010 בידי שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק.

הכהונה של טננבאום-ארז בתפקיד התאפיינה בתלונות רבות אודות אווירה עכורה. לפני כחצי שנה העביר ארז מתפקידה את סגניתו, אילת שפירא, והורה לבכירים במערכת הביטחון לא לשתף איתה פעולה בעקבות מחלוקות שהתגלעו ביניהם. היחסים העכורים בין בעלי תפקידים בכירים ביחידת הביקורת הובאו מבעוד מועד גם לידיעת מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') דן הראל, וליועץ המשפטי של המשרד. האלוף (במיל') יהודה שגב מונה כדי לבדוק את הטענות. בעלי תפקידים בכירים במשרד הגיבו בעבר לתלונות על האווירה העכורה, וטענו כי גל הטענות כלפי המבקר הועלו על רקע שינויים שנעשים בתוך היחידה.

על רקע המתיחות הרבה בתוך יחידת הביקורת, במהלך החודשים האחרונים עסקו בעלי תפקידים במערכת בשאלה כיצד גורם מבוקר יוכל לקבל ביקורת מגורם שחשוף בעצמו לביקורת נוקבת אודות פעילותו והתנהלותו. בחלק מן הדיווחים בתקשורת, שעסקו במתיחות הפנימית ביחידת הביקורת, נטען עוד כי בתקופת כהונתו של טננבאום-ארז בתפקיד חלה ירידה משמעותית במספר דוחות הביקורת שנכתבו על פעילות מערכת הביטחון.

המבקר היוצא, טננבאום-ארז סירב להתייחס לשאלות "גלובס" אודות שיחתו מאתמול עם שר הביטחון. מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "מבקר מערכת הביטחון מסיים קדנציה מלאה בת ארבע שנים בתפקידו. שר הביטחון מודה למבקר המערכת על שנות כהונתו ועשייתו ומאחל לו הצלחה בהמשך דרכו".