באירופה דורשים מרשות השידור התחייבות לשידור המונדיאל

(עדכון) - זאת לאור פנייתו של השר ארדן לאיגוד השידור האירופי אם ישובש ולו שידור של משחק אחד - הזכויות יועברו מערוץ 1 לערוץ פתוח ■ ניסנקורן: לא אתמוך בצעדי עובדי רשות השידור לפגיעה בשידורי המונדיאל

אצטדיון מאנה גארינצ'ה בברזיליה, ברזיל / צלם: רויטרס
אצטדיון מאנה גארינצ'ה בברזיליה, ברזיל / צלם: רויטרס

לאחר איומים מצד עובדי רשות השידור לפגיעה בשידורי המונדיאל כמחאה על תוכנית שר התקשורת גלעד ארדן לסגור את הרשות במתכונתה הקיימת ולפתוח רשות חדשה, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מגיב היום (ה') ואומר כי לא יתמוך בצעדי העובדים לפגיעה בשידורים של גביע העולם בכדורגל בערוץ 1.

ניסנקורן הנחה הבוקר את ועדי העובדים ברשות השידור להימנע מפגיעה בשידורי המונדיאל. יו"ר ההסתדרות עדכן את השר ארדן בנושא, אך קרא לו שלא לפגוע ב-2,000 משפחות.

לדברי ניסנקורן, "כל הציבור בישראל זכאי ליהנות מחוויית ספורט עולמית שנערכת אחת ל-4 שנים - ועדי העובדים ברשות השידור יימנעו מפגיעה בשידורי המונדיאל".

יחד עם הכרזתו של ניסנקורן, מנכ"לית איגוד השידור האירופי, אינגריד דלטנר, דרשה ממנהלי רשות השידור כי יתחייבו בכתב עד מחר (ו') כי יקיימו את השידורים המלאים של המונדיאל. דלטנר עדכנה אתמול (ד') את השר גלעד ארדן בנושא, לאור פנייתו אליה בעניין.

על-פי האיגוד, אם לא תועבר התחייבות ברורה לקיום השידורים, יעביר איגוד השידור האירופי את זכויות השידור באופן מיידי לערוץ ישראלי פתוח אחר.

עוד הוסיפה המנכ"לית כי אם תתקבל התחייבות כזו, ולמרות זאת ישובש אף שידורו של משחק אחד - יופקעו זכויות השידור של ערוץ 1 מיידית ויועברו לערוץ אחר, ורשות השידור תיאלץ לשלם את עלות מלוא זכויות השידור, שמגיעה לכדי 5.5 מיליון אירו.

כזכור, עובדי רשות השידור נקטו בשבועיים האחרונים צעדי מחאה והחשיכו את המסך בשני מקרים שונים - במהלך ביקור האפיפיור בישראל, ובזמן שידור משחק הכדורסל מליגת העל הישראלית בין מכבי חיפה להפועל ירושלים. שידור המשחק עבר מיידית באותו יום לערוץ ספורט 5. בהמשך העובדים איימו כאמור לפגוע בשידורי המונדיאל.

"גם ברגעים הקשים, כאשר חרב הפיטורים מונפת מעל צווארם של אלפי עובדים ברשות השידור, העובדים בחרו לנהוג בצורה ערכית, כאשר העקרונות שמנחים אותם הם תחושה של אחריות לאומית וסולידריות חברתית", אמר ניסנקורן.

לדבריו, "מצער מאוד כי דווקא עובדים אלה הם האנשים שעלולים לשלם מחיר יקר על המחדלים והכשלים של הנהלת רשות השידור והמדינה".

ניסנקורן הוסיף ואמר כי "התנהגותם הכוחנית של משרדי האוצר והתקשורת כלפי העובדים ברשות השידור תואמת במידה רבה את הגישה הכלכלית שמנהיגה הממשלה הנוכחית. לא עוד מדינת רווחה שפועלת למען אזרחיה, אלא מדינה אשר מוכנה לזרוק ברגע אחד 2,000 עובדים אל מעגל האבטלה".

לצד הביקורת החריפה שמותח ניסנקורן על אופן טיפול המדינה במשבר של רשות השידור, הוא אמר: "חשוב לשוב ולהדגיש כי ההסתדרות אינה מתנגדת לרפורמות, אבל רפורמה צריכה להיות מבוססת על תוכנית מסודרת שכוללת הסכמות. אני מבקש לנצל את היום הזה בין החג לבין השבת ולקרוא לשרי האוצר והתקשורת לחשוב שוב על 2,000 המשפחות שגורלן נמצא בידיהם".

למרות דברים אלה של יו"ר ההסתדרות - יו"ר ועד הטכנאים ברשות השידור, משה שגב, כתב לאיגוד השידור האירופי כי "לקיחת זכויות שידור משחקי הגביע העולמי בכדורגל מאיתנו תביא לאובדן נשק משמעותי במאבק שלנו בממשלה הישראלית ובאיום של סגירתנו".

המכתב הפתוח שנשלח לאיגוד השידור האירופי, המחזיק בזכויות המונדיאל, מגיע לאחר ששר התקשורת גלעד ארדן שוחח עם מנכ"לית האיגוד וביקש ממנה לבחון משפטית כיצד להעביר את זכויות שידור הגביע העולמי מברזיל לגוף שידור אחר, במקרה שבערוץ 1 ינקטו בהשבתה.

במהלך חג השבועות העלה השר ארדן פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, ובו כתב: "שילמנו את האגרה מספיק שנים, כדי שגם אנחנו נוכל להיות חלק ממשפחת העמים ונזכה לצפות במונדיאל בברזיל, וכדי שזה יקרה אני מנסה למצוא דרך להפקיע מרשות השידור את זכויות שידור המונדיאל במצב של השבתה... אזרחי ישראל לא צריכים להיענש על תחלואי רשות השידור".

ארדן כתב כי הנחה את אנשי משרד התקשורת לאתר כל חלופה אפשרית לשידור בערוץ 1, והבהיר כי הוא פועל מול גורמי שידור בינלאומיים כדי לאפשר להפקיע את זכויות השידור של המונדיאל מרשות השידור ולהעבירן לערוצים אחרים.