דירקטוריון הפניקס ידון מחדש בשכר של לפידות

ועדת התגמול של קבוצת הביטוח תתכנס שוב, בעקבות הסערה הציבורית והתנגדות האוצר להעניק למנכ"ל תגמולים בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה ■ מנהל מוסדי בכיר בשוק: "יש בעיה בתגמול של לפידות"

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

קבוצת הביטוח הפניקס צפויה לרדת מהעץ ולהחזיר את תפוח האדמה הלוהט של שכר המנכ"ל, אייל לפידות, לדיון מחודש בדירקטוריון החברה, כך נודע ל"גלובס". זאת בעקבות הסערה הציבורית, שפרצה סביב כוונת החברה להעניק ללפידות חבילת תגמולים בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה, וכן בשל ההתנגדות לשכר הנדיב שהביעו בכירים במשרד האוצר, ובראשם המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר.

בכוונת הפניקס לכנס בקרוב שוב את ועדת התגמול של הדירקטוריון לדיון בשכר המנכ"ל. לדברי גורם בסביבת החברה, "לאחר מכן, אם וכאשר הוועדה תקבע מה שתקבע, הדירקטוריון ידון בנושא שוב, טרם כינוס בעלי המניות לאישור השכר". הגורם הוסיף: "אנו לא אטומים ואנו קשובים למפקחת ולציבור. נסתכל על הדברים פעם נוספת ונקבל את ההחלטות".

בתחילת השבוע פרסמנו ב"גלובס", כי במשרד האוצר מצפים שדירקטוריון חברת הפניקס יפחית את חבילת התגמול המפנקת שאושרה באחרונה ללפידות, ואשר עלותה עשויה להסתכם בכ-41.4 מיליון שקל בשנים 2014-2017 (ראו מסגרת). אחרת, כך איים גורם בכיר באוצר, "האוצר עשוי למצות את הסמכויות הנרחבות שיש לו לפסילת דירקטורים בחברות ביטוח".

חברי דירקטוריון הפניקס, בראשות היו"ר, משה ברקת (שהודיע באחרונה על פרישתו מהתפקיד), הגיעו בימים האחרונים למשרדה של סלינגר, במטרה להסביר מדוע החליטו לאשר את השכר הגבוה ללפידות. במקביל, נטען כי דירקטוריון הפניקס לא עמד בהוראות הרגולציה ביחס לאישור שכר המנכ"ל.

טענות אלה מקוממות את ראשי הפניקס. בסביבת החברה טוענים, כי "אנשיה ממש לא פעלו כגנב בלילה ועמדו בהוראות הרגולציה. הם הסתייעו בשירותיהם של יועצים משפטיים ועמדו כלשונו בחוזר שהוציאה המפקחת". עוד לדבריהם, בחברה פעלו בדיוק לפי חוזר המפקחת ולא בניגוד לחוק. ככל הידוע, הפניקס הסתייעה בין היתר בשני יועצים שליוו בעבר תהליכים דומים בבנקים - משרד גולדפרב ו-KPMG.

מנהל מוסדי בכיר בשוק לא חוסך ביקורת מדרך ההתנהלות של דירקטוריון הפניקס בעניין התגמול של לפידות. לדבריו, "יש בעיה בתגמול של לפידות, לאור החלק הגבוה של התגמול הקבוע (5 מיליון שקל בשנה, ר' ש') והנסיבות שמזכות את התגמול המשתנה גם בתסריטים שבהם תוצאות החברה אינן טובות במיוחד. נראה שמדובר בדירקטוריון שבוי".

בהקשר זה אמר גורם בסביבת הפניקס, כי "ועדת התגמול פעלה באופן עצמאי ללא השפעה של המנכ"ל או אחרים, ובסופו של דבר קיבלה את ההחלטות - לא בהכרח בהסכמות עם המנכ"ל. לא נכון לומר שהדירקטוריון חלש".

לקראת הנחיות חדשות

על סמך מדיניות התגמול שפורסמה על ידי הפניקס, והייתה אמורה להיות מועלית לאישור אסיפת בעלי המניות ב-30 ביוני, לפידות היה זכאי לשכר חודשי בעלות שנתית של 2.45 מיליון שקל, ולתשלום קבוע נוסף של 2.55 מיליון שקל בשנה (שלא יהיה זכאי להפרשות סוציאליות). כן דובר על מענקים תלויי תוצאות, ובכפוף להחלטת הדירקטוריון, בהיקף של עד 4 מיליון שקל נוספים. לפידות היה זכאי גם לחבילת ני"ע.

בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשבוע שעבר אמרה המפקחת סלינגר, כי בקרוב יצאו הנחיות חדשות, אשר לפיהן שכר החורג מעלות שכר של 3.5 מיליון שקל לשנה למנהלים בגופים פיננסיים, לא יוכר לצורך תשלומי מס. זאת בהתאם לצעד שעליו הכריז מוקדם יותר השנה שר האוצר, יאיר לפיד, ונועד להגביל את שכר הבכירים.