הממשלה אישרה: 15 אלף עובדים זרים בבנייה עד יולי 2019

ההחלטה באה לחפות על העובדה שעד כה תוכנית להכשרת ישראלים שכבר עובדת לא סיפקה את הסחורה ולכן מספר העובדים הזרים, שהיה אמור לרדת החל מהחודש הבא, דווקא ייגדל

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

הממשלה אישרה היום (א') החלטה הקובעת שינוי במכסות העובדים הזרים לענף הבנייה. על פי ההחלטה, יעלה מספר העובדים הזרים שהמדינה תתיר את כניסתם לישראל בתחום הבנייה לעד 15 אלף איש עד חודש יולי 2019. עוד על פי ההחלטה, החל מחודש יולי 2019 יופחת בהדרגה מספר העובדים הזרים שיורשו להיכנס לעבודה בענף הבניין לעד 8,000 איש עד יולי 2020, לעד 5,000 עובדים זרים עד חודש יולי שנת 2021 ועד 2,000 עובדים זרים בלבד לענף החל מיולי 2021.

את ההחלטה הגיש לאישור שר הבינוי והשיכון אורי אריאל והיא זכתה לתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן, שר האוצר יאיר לפיד, שר הפנים גדעון סער ושר הכלכלה נפתלי בנט.

החלטה זו מגיעה לאחר שעל פי החלטת ממשלה קודמת (החלטה מספר 3453 מיולי 2011), שאישרה גם היא חריגה במספר העובדים הזרים שיורשו להיכנס לישראל ולעבוד בבניין, נקבע כי בחודש הבא (יולי 2014) עתידה המכסה המאושרת לעובדים זרים להצטמצם לרמה של 5,000 עובדים זרים בלבד.

אותה החלטה אגב קבעה כי עד התאריך האמור יוכלו לעבוד בישראל 8,000 עובדים זרים בכל זמן נתון וזאת למרות שהממשלה החליטה כבר בעבר לצמצם את המספר עד למינימום האפשרי. למרות ההחלטה האמורה, לא הצליחה הממשלה לאפשר עבודה של 8,000 עובדים זרים עד כה, בעיקר בשל אי חתימה על הסכמים בילטרליים עם חלק מהמדינות מהן עתידים להגיע העובדים הזרים.

למרות התחייבות הממשלה על מכסה של 8,000 עובדים זרים, ואף הירתמות של משרד ראש הממשלה לסוגייה, לא הצליחו בשנים האחרונות להגיע למספר האמור. על פי הערכות נכון להיום ובשנים האחרונות עומד מספר זה על כ-5,000 עובדים זרים בלבד.

הקבלנים רוצים יותר

גורמים בענף הנדל"ן טוענים כבר זמן רב שהיעדר עובדים זרים מקצועיים בענף גרר בשנים האחרונות עיכובים במסירת פרויקטים, כמו גם הוביל להארכת משך בניית פרויקטים. כעת נותר לראות האם ההחלטה החדשה הקובעת רף גבוה יותר, של 15 אלף עובדים זרים, אכן תיושם. יש לציין שהקבלנים טוענים כבר זמן רב שהמספר הדרוש הוא גבוה יותר וכי על הממשלה לקדם חתימת הסכם מול סין ולא מול מדינות אחרות שמהן לא צלחה עד כה הבאת עובדים מיומנים לענף.

באותו הזמן, גם ההחלטה הקודמת שקבעה את רף ה-8,000 עובדים וגם ההחלטה הנוכחית מדברות במקביל על הכשרת ישראלים לעבודה בענף הבניין על ידי יישום קורסים ומענקים. הרציונל בבסיס ההחלטות האמורות הוא שיש להכין מלאי של עובדים ישראלים שיחליף את העובדים הזרים לקראת צמצום המכסה. ההחלטה הנוכחית באה לחפות על העובדה שעד כה תוכנית להכשרת ישראלים שכבר עובדת לא סיפקה את הסחורה ולכן מספר העובדים הזרים שהיה אמור לרדת החל מהחודש הבא דווקא ייגדל.