כלמוביל בוחנת יבוא מוניות מונעות בגז טבעי

המכוניות מסוג מרצדס יתודלקו בשלב הראשון בתחנה שתקים דלק באזור נתב"ג ■ היוזמה כפופה להחלטת האוצר על הטבות מיסוי על הגז הטבעי

כחמש שנים לאחר תגליות הגז הגדולות מול חופי ישראל, מתקרבת מהפכת הגז הטבעי גם לכבישי ישראל. ל"גלובס" נודע, כי בימים אלה בוחנת יבואנית הרכב כלמוביל, פרויקט שיכלול יבוא מוניות מרצדס שפועלות על גז טבעי (CNG) או על בנזין רגיל.

הנעה דואלית כזו מכונה "BI-FUEL", והיא מאפשרת לכלי רכב להמשיך לנוע על בנזין כאשר מסתיים הגז הטבעי במכלים ועד להגעה לתחנה ייעודית לתדלוק בגז.

במקביל, תוקם תחנה לתדלוק בגז טבעי למוניות אלה באזור נמל התעופה בן גוריון על ידי חברת "דלק". המוניות של מרצדס, על בסיס סדרה B וסדרה E, כבר נמכרות כיום באירופה ויש להן טווח נסיעה של כמה מאות קילומטרים על גז טבעי וטווח נסיעה רצוף של מעל 1,000 קילומטרים עם שני סוגי הדלק. המכוניות מתאפיינות בפליטה ממוצעת נמוכה משמעותית משל רכבי בנזין ודיזל.

תחנת התדלוק צפויה להיות מסוג מתקדם, שיאפשר מילוי מכל גז טבעי בקצב של מילוי מכל בנזין, ולחלופין מילוי מכל גז מלא במשאיות או באוטובוסים בתוך כעשר דקות.

יצוין כי בעוד מספר שבועות צפויה ועדה בינמשרדית בהובלת האוצר לפרסם את המלצותיה לגבי המיסוי על גז טבעי לתחבורה בשנים הבאות. על פי הערכות, צפויה הוועדה להמליץ כי מחיר הגז הטבעי לתחבורה יהיה בשנים הבאות זול בעשרות אחוזים ממחיר הבנזין, ובמקביל עשוי האוצר להודיע על הקלות נוספות במס על מערכות להסבת כלי רכב לפעולה על גז טבעי ועל תמריצים לרכישה של משאיות ואוטובוסים המונעים בגז טבעי.

בכלמוביל אישרו את הידיעה, אולם אמרו כי ההחלטה הסופית על התקדמות בפרויקט מותנית בהחלטת האוצר על מיסוי הגז וכלי הרכב המונעים בגז, שטרם פורסמו.

גם בדלק אישרו את הידיעה, אך הדגישו כי המשך הקמת תחנות תדלוק כלי רכב בגז טבעי תלויה בהחלטת האוצר על מיסוי הגז הטבעי לתחבורה, תמריצים להקמת תשתיות והסבת ציים קיימים.

יצוין, כי גם מספר יבואני משאיות ואוטובוסים בוחנים כיום לייבא משאיות ואוטובוסים המופעלים בגז טבעי, ואף לסייע בהקמה של תחנות תדלוק בגז ללקוחותיהם. אולם גם במקרים אלה ההחלטה הסופית מותנית בהמלצות האוצר.