חשד: בן-אליעזר הסתיר כספת וסייע לנניקשווילי ברשות המסים

חוקרי המשטרה מעריכים כי ח"כ בן-אליעזר מסר גרסה שקרית בחקירתו הראשונה בנוגע לכספת מזומנים בה החזיק ■ בנוסף עולה הערכה כי הסכם הלוואה שנחתם בינו לבין איש העסקים אברהם נניקשווילי הוא למעשה פיקטיבי

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

יומיים לאחר שנחשפה פרשת בנימין (פואד) בן-אליעזר, מתגלים פרטים חדשים במסגרת חקירתו של מי שביקש עד אתמול להתמודד במרוץ לנשיאות. בין השאר עולה הערכה כי בן-אליעזר אמר פרטים לא נכונים בגרסה הראשונית שמסר לחוקרים בנוגע לקיומה של כספת מזומנים.

בתחילה הכחיש ח"כ בן-אליעזר את קיומה של כספת המזומנים, אולם לאחר שיחה שקיים עם עורך הדין נבות תל-צור, אישר במהלך חקירתו באזהרה כי הוא מחזיק בכספת ובה סכום כספי העומד על עשרות אלפי שקלים. החוקרים, לעומת זאת, מעריכים כי הסכומים שהיו בכספת משמעותיים יותר.

הכספת טרם נפתחה, והחוקרים מעוניינים לעשות זאת בשיתוף עם ח"כ בן-אליעזר לאחר הליך רפואי שהוא צפוי לעבור, בשיתוף עמו, ולא על-פי צו של בית המשפט.

הערכה: הסכם ההלוואה בין בן-אליעזר לנניקשווילי - פיקטיבי

בנוסף לגילויים בנוגע לכספת, גורמים משפטיים בכירים מעריכים כי הסכם ההלוואה בין ח"כ בן-אליעזר לאיש העסקים אברהם נניקשווילי הוא פיקטיבי. הסיבה לכך נובעת משום שבהסכם ההלוואה שנחתם בשנת 2011 אין סעיף המתייחס לריבית, אך יש בו סעיף הנוגע למועד הפירעון.

מהחקירה עולה כי מועד הפירעון שצוין בהסכם בין השניים היה אמור להתרחש לאחר שבן-אליעזר ימכור נכס בבעלותו. הנכס נמכר למעשה כחצי שנה לאחר שנחתם הסכם ההלוואה. מאז חלפו מספר שנים, אך הכסף לא הושב, ולכן מתחזקת ההערכה שמדובר בהסכם הלוואה פיקטיבי.

בשלב זה החוקרים מנסים לאשש או להפריך את החשד שח"כ בן-אליעזר קיבל שוחד מאיש העסקים. אם יתברר כי נניקשווילי קיבל תמורה מבן-אליעזר, הרי שאז מצבו בחקירה צפוי להחמיר.

במסגרת החקירה אף עולה כי לפני 4 חודשים התגלה ויכוח בין נניקשווילי לבין רשות המסים. הוויכוח נסב סביב גובה שומות המס שעל נניקשווילי להעביר לרשות המסים, כשנניקשווילי טען כי הוא תושב חוץ לצורך חישוב שומות המס. כשברשות המסים טענו כי ההפך הנכון, נשלח אליהם מכתב התומך בעמדתו של נניקשווילי, עליו היה חתום ח"כ בן-אליעזר.

כעת קיים ספק רב אם חקירתו השנייה של פואד תתקיים עוד השבוע. במשטרה מתמקדים בגביית עדויות מבעלי תפקידים הקשורים בהעברות הכספים וההלוואות לבן-אליעזר. החוקרים סבורים כי ההחלטה בעניינו של בן-אליעזר תושפע ממצב בריאותו.

בינתיים, בלשכת היועץ המשפטי לממשלה דיון בנושא החקירה שמתנהלת נגד ח"כ בן-אליעזר. במהלך הדיון דיווח ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולפרקליט המדינה, שי ניצן, על ממצאי החקירה עד כה. יצחקי פירט באוזני המשתתפים את תכנית החקירה שגובשה לימים הקרובים.

בנוסף, גורם בכיר במשטרה הודיע כי בניגוד לכל השמועות שנפוצו לאחרונה, איש באגף החקירות לא עוסק בכל נושא שקשור למתמודדת האחרת לנשיאות, דליה איציק.