הקבלן המקורב לפואד חשוד בפרשת הקבלנים מראשל"צ

הותר לפרסום: איציק אמסלם, הבעלים של חברת "אלמוג כ.ד.א.י" שמכרה לבן-אליעזר את הדירה ביפו שעמדה במרכז הפרשה שהובילה לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, חשוד במעורבות בפרשת הקבלנים בראשל"צ

איציק אמסלם / צלם: תמר מצפי
איציק אמסלם / צלם: תמר מצפי

הותר לפרסום: הקבלן יצחק (איציק) אמסלם - מקורבו של בנימין (פואד) בן-אליעזר והבעלים של חברת "אלמוג כ.ד.א.י" שמכרה לבן-אליעזר את הדירה ביפו שעמדה במרכז הפרשה שהובילה לפרישתו מהמרוץ לנשיאות - חשוד במעורבות בפרשת הקבלנים מראשון-לציון (פרשת מנור גינדי ועו"ד רועי בר).

כ-3 חודשים אחרי שחשפה המשטרה כי היא חוקרת חשד שיזמי נדל"ן, בהם מנור גינדי, חשודים במתן שוחד וטובות הנאה לעו"ד רועי בר, שהיה יועץ משפטי חיצוני של ועדות התכנון והבנייה בעיריות ראשון-לציון ורחובות, החליט היום (ב') אמסלם בצוותא עם סנגורו, עו"ד נתי שמחוני, לחזור בו מהבקשה להאריך את צו איסור הפרסום על דבר מעורבותו בפרשה.

לפיכך מותר כעת לפרסם כי אמסלם חשוד כי היה שותף למתן טובות ההנאה האסורות לעו"ד בר.

חקירת המשטרה את הפרשה עודנה מצויה בעיצומה, החשודים שוללים את הטענות נגדם, והמשטרה שעדיין לא החליטה האם להמליץ לפרקליטות על הגשת כתבי אישום נגדם, אם לאו.

פרשת הקבלנים מראשון-לציון נחשפה ב-5 בפברואר 2014. המשטרה פרסמה כי היא חוקרת חשד שגינדי, הבעלים של חברת גינדי השקעות, ורוני יצחקי, חשודים במתן שוחד וטובות הנאה לעו"ד רועי בר, ששימש במשך שנים כיועץ משפטי חיצוני של ועדות התכנון והבנייה בעיריות ראשון-לציון ורחובות. זאת, תמורת סיועו לכאורה של בר בקידום האינטרסים שלהם בבניית מיזמי נדל"ן ברשויות.

גם שמותיהם של מישאל יצחקי ואורי לוי עלו כמעורבים בפרשה. עוד פורסם אז כי קבלן גדול נוסף, שיוצג אז בידי עו"ד ציון אמיר, נחקר וחשוד בפרשה. היום הותר לפרסם, כאמור, כי מדובר באמסלם.

במוקד החשדות עומדים 3 פרויקטים: "בוני התיכון" ו"וואייט" (white) בראשון-לציון ו"חצרות המושבה" ברחובות, שלפי החשד בר סייע ליזמים לקדמם.

לפי המשטרה, בר, אחד מעורכי הדין הבכירים והבולטים בישראל בתחום התכנון והבנייה, השלטון המקומי והנדל"ן, חשוד בביצוע עבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה.

החשודים נעצרו לפני 3 חודשים בתום חקירה סמויה וממושכת של המשטרה, שלוותה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. כמו כן, נערכו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם, בבניין עיריית ראשון-לציון, במשרדי הוועדה לתכנון ובנייה בראשון-לציון ובמשרדי החברה הכלכלית ראשון-לציון. החוקרים תפסו מסמכים ומחשבים וכן נכסים וחשבונות לצורכי חילוט.

החשדות נגד עו"ד בר מתקיימים בשני היבטים מרכזיים: ראשית, הוא חשוד כי בעת שהיה מעורב בהליכי תכנון ובנייה הקשורים בשלושת הפרויקטים בשם העיריות, הוא ניהל קשרים עסקיים עם היזמים של אותם פרויקטים. המשטרה סבורה כי די בכך כדי להעמידו לדין בגין ניגוד העניינים שבו היה מצוי, שהוא לכאורה עבירה של הפרת אמונים.

הרובד השני של החשדות נגד בר הוא חמור יותר ועוסק, כאמור, בטובות הנאה ושוחד שלכאורה קיבל מהיזמים תמורת סיועו להם. בין היתר מדובר בפרויקטים ובשכר-טרחה שקיבל בר מהלקוחות של אותם יזמים, לפי החשד, בתיווך היזמים.

סנגורו של בר, שר המשפטים לשעבר עו"ד דוד ליבאי, כפר בשמו בחשדות. לטענת ליבאי, שכר-הטרחה שקיבל בר התקבל בעקבות מעורבותו בפרויקטים לא מהווה שוחד או טובות הנאה אסורות.

החשד נגד מנור גינדי נוגע לפרויקט White בראשון-לציון. לפי החשד, גינדי העביר טובות הנאה לבר תמורת קידום הפרויקט. גינדי, המיוצג בידי עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר, אילן סופר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן, כופר בחשדות נגדו.

לגרסתו, גינדי השקעות שבבעלותו נכנסה לעסקה המדוברת ב-2006, חודשים רבים אחרי ששותפתה לפרויקט, אלמוג כ.ד.א.י של אמסלם הבטיחה לכאורה לעו"ד בר לקבל שכר-טרחה של 1.5% מהעסקאות של הדיירים בפרויקט.

במילים אחרות, לטענת גינדי, לוחות הזמנים בנוגע לפרויקט ולמעורבותו בו פשוט אינם מסתדרים עובדתית עם הטענה כי הוא היה מעורב בהחלטה להעביר כספים או טובות הנאה לבר.

עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצג את אמסלם, מסר כי "אמסלם נחקר, שיתף פעולה עם חוקריו וכפר מכל וכל בחשד שיוחס לו. מר אמסלם - אשר היושרה היא דרך החיים עבורו ונר לרגליו - סמוך ובטוח כי חפותו תוברר בקרוב. בשל מגבלות החקירה לא ניתן להתייחס לפרטי הדברים".

אמסלם - האיש שמכר לפואד את הפנטהאוז שהוביל לפרישתו מהמירוץ לנשיאות

שמו של יצחק (איציק) אמסלם, יזם נדל"ן מוכר שמשמש כסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, עלה בתקשורת בימים האחרונים ללא קשר לפרשת הקבלנים מראשון-לציון. אמסלם,הוא מקורבו של בנימין (פואד) בן-אליעזר, והחברה שבבעלותו מכרה לבן-אליעזר את הדירה ברחוב מרגוע בדרום שכונת עג'מי ביפו, סמוך לחוף הים ולמרכז פרס לשלום.

הפרויקט כולל 18 דירות יוקרה בנות 4-6 חדרים בעיצוב האדריכל אילן פיבקו. פואד רכש בפרויקט דירת פנטהאוז בת 5 חדרים תמורת 9 מיליון שקל, והיא נחשבת לאחת הדירות היקרות בפרויקט. הפרויקט נבנה, כאמור, על-ידי חברת אלמוג כ.ד.א.י שבבעלות יצחק אמסלם, ובניהול בנו, יקי אמסלם.

בן-אליעזר חשוד כי לצורך רכישת הדירה הוא קיבל כ-400 אלף דולר שלא כדין מאיש העסקים אברהם נניקשוילי, והוא נחקר על כך במשטרה 4 ימים בלבד לפני מועד הבחירות לנשיאות. בשל החקירה והלחץ הציבורי שהתפתח בעקבותיה, החליט בן-אליעזר להסיר את שמו מרשימת המתמודדים.