לפיד נגד חבילת השכר של מנכ"ל מזרחי-טפחות

חבילת השכר של המנכ"ל אלדד פרשר - עד 6.4 מיליון שקל ■ משרד האוצר אינו מפקח על הבנקים, ולכן ייתכן ששר האוצר יפנה למפקח על הבנקים שיתערב ■ לפני כשבועיים התקומם שר האוצר נגד התגמול של מנכ"ל הפניקס

אלדד פרשר / צלם: איל יצהר
אלדד פרשר / צלם: איל יצהר

שר האוצר, יאיר לפיד, מעלה הילוך ומחריף את מאבקו נגד שכר הבכירים בענף הפיננסים. ל"גלובס" נודע כי לפיד מתכוון לפעול גם נגד אישור חבילת השכר של מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר, שמגיעה לעד 6.4 מיליון שקל.

בכוונת השר לתשאל את חברי דירקטוריון הבנק, כפי שנעשה באחרונה עם חברי דירקטוריון הפניקס. אלא שבמקרה הזה, יש ללפיד בעיה: בניגוד לפניקס, שהיא חברת ביטוח תחת פיקוחו של אגף שוק ההון באוצר, בנקים נמצאים תחת הפיקוח של בנק ישראל, בחטיבת הפיקוח על הבנקים שבראשות דודו זקן. כלומר כלל לא בטוח שלשר האוצר סמכות סטטוטורית לזמן או לתשאל את נושאי המשרה בבנק. על כן לפיד עשוי לפנות באופן אישי לזקן, כדי שיעשה זאת במקומו במידת הצורך. כמו כן, אסיפת בעלי המניות במזרחי טפחות אמורה להתכנס מחר (ג'), כך שלא ברור האם השר יצליח למנוע את אישור האסיפה.

נזכיר כי לפני כשבועיים התקומם לפיד נגד התגמול של מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, שלפיה חבילת השכר שלו תגיע לעד 41 מיליון שקל ב-4.5 השנים הקרובות. בשני המקרים מדובר בחבילת שכר הגבוהה מהמגבלה שמציע האוצר בתוכניתו האחרונה. בתחילת אפריל הודיע לפיד כי בכוונתו להגביל את חבילת התגמול של מנהלי הבנקים, חברות ביטוח וגופים מוסדיים ל-3.5 מיליון שקל לשנה בכך שכל שכר שישולם מעבר לסכום זה, לא יוכר לצורכי מס. בימים האחרונים אף פורסם תזכיר חוק לקידום ההצעה.

כאמור, חבילת השכר המוצעת ללפידות גבוהה משמעותית מרוח ההצעה של האוצר. בעקבות זאת, לפיד, באמצעות הממונה על הביטוח ושוק ההון באוצר, דורית סלינגר, זימן את כל חברי דירקטוריון חברת הביטוח כדי לקבל הסברים על ההחלטה ואף שיגר מכתב ובו דרישה להציג את כלל הפרוטוקולים הקשורים לתוכנית התגמול של נושאי משרה, תוך 5 שעות.

נזכיר כי כאשר פרסם שר האוצר את ההצעה להגביל את השכר ל-3.5 מיליון שקל, הוא כתב בעקבות זאת בעמוד הפייסבוק שלו: "היום יצאנו במהלך להגבלת שכר הבכירים בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות. למה? כי זה הכסף של אזרחי ישראל". כבר אז עלתה השאלה איך בדיוק מתכוון לפיד לאכוף את תוכניתו החדשה על מנהלי הבנקים, וכעת, אותה שאלה מקבלת משנה תוקף.

נציין כי לא ברור האם זקן ייעתר לבקשה של לפיד. נזכיר כי ברקע, יחסיו של לפיד עם נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בשפל, וזאת עקב התקוטטות פומבית בין האוצר לבנק המרכזי סביב המדיניות הפיסקאלית הרצויה והתוכנית הכלכלית ל-2015, לרבות גובה המסים והתקציב לשנה הבאה. לפי עמדת הנגידה, אין להגדיל את הגירעון ויש להעלות מסים תוך מזעור קיצוצים בהוצאה. לפי השר, אין להעלות מסים ויש להעלות את יעד הגירעון תוך ביצוע קיצוצים לצורך התאמות.

אנטרופי תדון ביולי על התגמול

בתוך כך, באחרונה פרסמה חברת הייעוץ אנטרופי המלצה לגופים המוסדיים דווקא לאשר את חבילת השכר של פרשר, מה שמגדיל משמעותית את הסיכוי שהשכר יאושר באסיפה שתיערך מחר. במסמך בן 34 עמודים מנמקים בחברת הייעוץ מדוע החליטו להמליץ על אישור התוכנית. באנטרופי מציינים במסמך כי החליטו לאשר את תוכנית התגמול לאור היעדים לתגמול שהם מאוזנים וראויים. "בכדי להתאים את תוכנית השכר להוראות המפקח על הבנקים, הבנק נקט לדעתנו גישה אמיצה שבה לא בוצע שינוי ביעדים או בתנאי הסף, אלא הופחתה תקרת התגמול המשתנה על מנת לעמוד ביחס שדרש בנק ישראל", כותבים באנטרופי.

במסמך אין התייחסות לנושא המגבלה שמציע האוצר. בראיון ל"גלובס" לפני כמה שבועות אמר מנכ"ל אנטרופי גל סטאל: "כרגע עדיין לא יצא חוזר פורמלי בנושא, ולכן אנחנו ממשיכים להתנהל לפי הכללים של אנטרופי. אם ייצא חוזר, נפעל ונתאים את עצמנו".

נציין כי המסמך של אנטרופי לאישור התוכנית נכתב בסוף מאי, כשבוע לפני פרסום תזכיר החוק. על כן, באנטרופי לא פוסלים כי יבצעו עדכון של העבודה ויתייחסו לתזכיר החוק. עם זאת, סיכוי נמוך כי באנטרופי ישנו את המלצתם, שכן גם אם החוק יאושר, הרי שהיקף הפגיעה ברווח של הבנק (כתוצאה מהסכום שלא יוכר לצורכי מס) יעמוד על 1-1.5 מיליון שקל, סכום נמוך ביחס לרווחיו.

היום נמסר מאנטרופי: "אנטרופי המליצה ללקוחותיה לתמוך במדיניות התגמול ובהסכם של מנכ"ל מזרחי טפחות, אלדד פרשר, שכן אלו עומדים היטב בתיקון 20 לחוק החברות שקבע סטנדרטים ראויים לתגמול שכר הבכירים. כמו כן, התוכנית תואמת להוראות האחרונות של הפיקוח על הבנקים בנושא, וכן עומדת בהסכם התגמול על פי מדיניות ההצבעות של אנטרופי".

עוד נודע כי אמש הודיעה אנטרופי ללקוחותיה כי היא בוחנת את טיוטת תזכיר החוק של האוצר, וכי ייתכן ותבצע שינויים במדיניות ההצבעה שלה בנושא שכר הבכירים. אנטרופי מתכוונת לכנס בחודש יולי את פורום החשיבה בנושא מדיניות ההצבעות במטרה לדון בהשלכות של טיוטת תזכיר החוק ובצורך לבצע שינויים בהתאם במדיניותה.

תגמול
 תגמול