לפיד: הקמת רשות השידור החדשה תחסוך 300 מ' ש' בשנה

שר האוצר בוועדה לדיון בהצעת חוק השידור הציבורי: "רשות השידור במתכונתה הנוכחית איבדה את דרכה" ■ שר התקשורת ארדן: "האגרה תבוטל ללא תוספת של אגורה אחת מעבר למה שהציבור שילם עד היום. מי שאומר אחרת משקר"

יאיר לפיד / צילום: אלכס קולומויסקי
יאיר לפיד / צילום: אלכס קולומויסקי

‎‎הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק השידור הציבורי, בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), החלה היום (ד') את הדיונים במסגרת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

שר האוצר יאיר לפיד אמר בדיון כי "אין כמעט אדם בישראל שאיננו מבין שרשות השידור במתכונתה הנוכחית איבדה את דרכה ואת הרלבנטיות שלה לצופה והפסיקה מזמן לממש את ייעודה. דווקא בגלל שצריך שידור ציבורי בארץ, צריך לסגור את רשות השידור. כי הערך שלה לאזרח התפוגג, העלות לאזרח גדלה, והאמינות הלכה ונעלמה נוכח מעורבות פוליטית גוברת ומיותרת ומשחיתה.

"אלה הסיבות שהחוק שמונח היום בפני הוועדה לא מוציא אל הדרך עוד רפורמה. מטרתו לייצר בישראל שידור ציבורי אמיתי, חף מלחצים פוליטיים, בלי האגרה שמכבידה על כל אזרח.

"הרפורמות הקודמות והרבות ברשות השידור נכשלו, כי הן פספסו את המהות המרכזית - מה שצריך זו לא רפורמה ארגונית, או תוכנית פרישה מורחבת. כל הניסיונות לתקן את הקיים נועדו מראש לכישלון. מה שאנחנו צריכים זו רשות שידור חדשה לגמרי, שתיבנה מן היסוד".

לפיד הוסיף כי "ברגע שיושלם הליך החקיקה שלפניכם, תבוטל אגרת הטלוויזיה. אזרחי ישראל יקבלו ערוץ חדש, רלבנטי ותחרותי, שידור ציבורי שקוף, חדשני ואחראי, עם תרבות ארגונית נכונה ומבנה יעיל".

"נחסוך 300 מיליון שקל בשנה"

לדברי לפיד, "הגוף המשדר החדש יצמצם את היקפו התקציבי בכ-300 מיליון שקל בשנה. הכסף הזה ייחסך ישירות מכיסו של הצופה, שיפסיק לשלם אגרה. אחזור שוב על השורה שאולי מעסיקה יותר מכל את הציבור הישראלי בהקשר זה - אגרת הטלוויזיה תבוטל. את התמורה דווקא נגדיל, כי 75% מתקציב הגוף המשדר החדש יושקע בתוכן במקום במשכורות.

"ולא פחות חשוב מזה - הגוף המשדר החדש יהיה עצמאי וינותק מהפוליטיקה. פוליטיקאים לא צריכים להיות מעורבים בתקשורת. לא ראשי ממשלות, לא שרי אוצר ולא שרי תקשורת. שידור ציבורי צריך להיות משוחרר לגמרי מלחצים פוליטיים, אחרת אין בו שום טעם. ברשות החדשה הדרג הניהולי הבכיר ימונה על-ידי ועדות מקצועיות ובכפוף לקריטריונים ברורים, ולנו - הפוליטיקאים - לא תהיה בה שום דריסת רגל".

בסיום דבריו התייחס לפיד לעובדי רשות השידור: "אני יודע שאלה אינם ימים קלים בשבילכם. הקדשתם שנים רבות וארוכות מחייכם לשידור הציבורי, והזיכרון הקולקטיבי שלנו - כמדינה, כעם - עוצב במידה רבה על-ידכם. ב'ניקוי ראש', ב'עמוד האש', בחיים יבין אומר 'מהפך', בסאדאת היורד מהמטוס, באולימפיאדות ובמלחמות, במונדיאלים ובפסטיבלי זמר. משהו השתבש בהמשך, אבל זה לא משנה את העובדה שהיה לכם חלק גדול ביצירתה של אומה חדשה, ולנצח נודה לכם על כך. חלק מסוים מהעובדים ייקלטו בוודאי בגוף המשדר החדש. לגבי האחרים יגובשו כמובן הסכמי פרישה הוגנים".

"האיש החולה שוק התקשורת הישראלי"

‏יו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר, אמרה בדיון כי "ברבות השנים הפכה רשות השידור מאימפריה מפוארת ל'איש החולה' של שוק התקשורת הישראלי, לרשות שממשיכה לפעול מכוח האינרציה, בעיקר כדי להמשיך ולקיים את עצמה, תוך אובדן מתמשך של יוקרתה המקצועית ואמונו של הציבור.‏‏‎ ‎ה'איש החולה' הזה יוצא היום לדרך חדשה, שבסיומה יקבל הציבור הישראלי שידור ציבורי איכותי וחדשני. שידור שייתן תמורה ראויה לכספי הציבור המממנים אותו, שיהווה אלטרנטיבה ערכית ומגוונת לתקשורת המסחרית. הגיעה העת להחזיר את השידור הציבורי לציבור".

‏שר התקשורת גלעד ארדן, שהוביל את המהלך מראשיתו, אמר בדיון: "הבעיה היא שהשידור הציבורי עולה הרבה כסף, ופחות ופחות אנשים צופים. יש בעיה של חוסר יעילות ועלויות עודפות שמגולגלות על הציבור. הרגלי הצפייה החדשים מחייבים אותנו לחפש מודל חדש לשידור הציבורי, כזה שנותן מענה לכשלי השוק הקיימים".

לדבריו, "יש בהצעה בשורה אמיתית לחיזוק השידור הציבורי ולחיזוק שוק התוכן והיצירה. המודל שעליו יתבסס הגוף החדש יהיה חסכוני ויעיל יותר. הוא יחסוך מאות מיליוני שקלים בשנה לציבור. לצד ההסכמה של האוצר לוותר על חלק מההכנסות, יתאפשר ביטול האגרה ללא תוספת של אגורה אחת מעבר למה שהציבור שילם עד היום. מי שאומר אחרת, משקר".

משא-ומתן עם העובדים

קובי אמסלם, הממונה על השכר באוצר, ‏התייחס להתנגדות עובדי רשות השידור לרפורמה ואמר: "התחלנו משא-ומתן עם נציגי העובדים והעיתונאים. היו כבר 3-4 פגישות רציניות וארוכות ונמשיך אותן הכי מהר שאפשר. נסדר את תנאי הפרישה הכי טוב שאפשר".

‏איאד חרב, יו"ר ועד העיתונאים בקול ישראל, אמר מנגד כי "אנחנו בעד הרפורמה הקודמת. לא ניתן שיזרקו אותנו לרחוב. בינתיים לא מורגש שיש משא-ומתן. אפילו לעובדים שמוכנים לפרוש, לא מוכנים לתת תנאים מכובדים".

‏‏משה שגב, יו"ר ועד הטכנאים וההנדסה ברשות השידור, אמר עם תום הדיון בהצגת חוק רשות השידור: "זה יום עצוב, ולא יום חגיגי כפי שהגדירה אותו יו"ר הוועדה חברת הכנסת אלהרר. דווקא מי שרצה על התיק החברתי במפלגת יש עתיד גוזרת עתיד שחור על אלפי עובדים ובני משפחותיהם".

לדבריו, "המהירות היא מהשטן, ואסור לקדם חוק מורכב שכזה בחודש וחצי. רשות השידור זקוקה לרפורמה, אבל לא מגיע לאלפי עובדים שייפול על ראשם גרזן בגלל שלא ניתנה מעולם הזדמנות אמיתית בכדי להבריא את רשות השידור".