סלינגר למוסדיים: נמקו אישור שכרו של מנכ"ל מזרחי טפחות

תוכנית השכר של פרשר כוללת תגמול המגיע לעד 6.4 מיליון שקל, מתוכם 3.3 מיליון שקל עלות שכר, ועוד כ-3 מיליון שקל במענק ובתשלום מבוסס מניות

דורית סלינגר / צילום: לע"מ
דורית סלינגר / צילום: לע"מ

המפקחת על הביטוח ועל שוק ההון באוצר, דורית סלינגר, ממשיכה במאמציה ובמאמצי ראשי האוצר להבהיר ולהמחיש את אי-שביעות הרצון הגוברת שלה ושל שר האוצר, יאיר לפיד, ביחס לתגמולים הנדיבים מדי, לתפיסתם, שמאושרים לבכירים בגופים הפיננסיים הגדולים. היום (ה') שיגרה הממונה מכתב לגופים המוסדיים אשר אישרו את חבילת השכר בסך 6.3 מיליון שקל של מנכ''ל בנק מזרחי-טפחות, אלדד פרשר, באסיפת בעלי המניות שהתקיימה שלשום.

במכתב דורשת הממונה מהגופים שמנהלים את החיסכון לטווח ארוך של הציבור, "לפרט את תהליך קבלת ההחלטות לגבי אופן הצבעתכם, לרבות ניתוחים פנימיים, בצירוף אסמכתאות", וכן פרוטוקולים של דיונים בהקשר זה, וכן את החומרים הנלווים שהוגשו לחברי ועדות ההשקעה על מנת לשמשם בעת קבלת ההחלטה כאמור.

כמו כן, הממונה על שוק ההון דורשת מהגופים המוסדיים שאישרו את תנאי הכהונה של פרשר לומר האם הצבעתם נבחנה גם נוכח תזכיר החוק שפרסם לאחרונה האוצר בדבר הגבלת הוצאות בשל תגמול חריג (קביעת רף של עלות שכר בגובה 3.5 מיליון שקל לשנה, שמעליו תגמול לא יוכר כהוצאה לצורך חישובי חבות המס של החברה הפיננסית). תזכיר חוק זה אמנם אינו מחייב עדיין, אך האוצר הבהיר כי הוא מצפה מהגופים המוסדיים להתייחס אליו בעת קבלת ההחלטה על אופן הצבעתם ביחס לתוכנית תגמול של מנהל בבנק או בחברת ביטוח, וזאת על אף שמדובר בתזכיר חוק ולא בחוק שאושר.

הגופים המוסדיים התבקשו להעביר את התייחסותם כאמור לאישור שכרו של פרשר עד ל-17 ביוני. ואולם, גורם מוסדי עמו שוחחנו לא הסתיר את הביקורת הרבה שיש לו דווקא על התנהלות האוצר בנושא. "התגמול של פרשר עבר כמה משוכות, בהן של הפיקוח על הבנקים ושל אנטרופי, ונבחן על ידי המוסדיים. עתה באה הממונה ומתפקדת כאילו היא ערכאת ערעור על כלל הגורמים הללו, שאחד מהם הוא רגולטור בדיוק כמותה".

נזכיר, כי שלשום אושרה חבילת השכר של פרשר במזרחי-טפחות ברוב של יותר מ-73%, כאשר 8.4% בלבד מבעלי המניות התנגדו לשכר זה. תוכנית השכר של פרשר כוללת תגמול המגיע לעד 6.4 מיליון שקל, מתוכם 3.3 מיליון שקל עלות שכר, ועוד כ-3 מיליון שקל במענק ובתשלום מבוסס מניות.

ללפיד לא היו סמכויות

זו אינה הפרשה היחידה ש"העלתה את הסעיף" לראשי האוצר לאחרונה ביחס לשכר המנהלים הבכירים בשוק הפיננסי. המקרה הקודם היה לגבי התגמול של מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, אייל לפידות, שהפניקס ביקשה לאשר לו שכר בעלות מקסימלית של כ-10 מיליון שקל לשנה, ושהיה עשוי להסתכם בכ-41.4 מיליון שקל בשנים 2014-2017.

בעקבות הסערה שפרצה בנוגע לשכרו של לפידות, כשחברי דירקטוריון הפניקס אף הגיעו למשרד הממונה על מנת להסביר לה מדוע החליטו כך, חזר הדיון על נושא התגמול של לפידות לדירקטוריון הפניקס שעדיין דן בו. כפי הנראה, בשבוע הבא יתברר כיצד שינה דירקטוריון הפניקס את התגמול של המנכ"ל לפידות ובכמה הוא פחת (כלומר, התגמול המקסימלי).

נציין, כי בניגוד למקרה של הפניקס ולפידות - שבו הצליח האוצר להחזיר את הדיון בנושא לבחינה מחדש - במקרה של פרשר ללפיד לא היו סמכויות סטטוטוריות לפעול באותה פרוצדורה. זאת, משום שבנק ישראל הוא הממונה על הפיקוח על הבנקים.