הכניסה לת"א 100 תסייע להנפקת הזכויות של אי.די.בי?

החברה, שפרסמה השבוע תשקיף מדף, מבקשת לגייס בשלב הראשון כ-325 מיליון שקל במטרה לעמוד בתשלומי חודש יולי הקרוב

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

יום חג למניית אי.די.בי פתוח . עם נעילת יום המסחר היום, ועדכון המדדים, צפויה חברת ההחזקות שבשליטתמוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין להיכנס למדד ת"א 100, שבו תתחיל להיסחר עם תחילת השבוע הבא. אי.די.בי פתוח נסחרה היום לפי שווי שוק של כ-1.12 מיליארד שקל.

המעבר לרשימה הראשית עשוי לתמוך בביקושים בהנפקת הזכויות שלקראתה פרסמה החברה השבוע תשקיף מדף, מהלך שהתחייב מכוח הסדר החוב שנחתם באי.די.בי, וזאת לאחר שבוטלה עסקה מתוכננת למכירת השליטה בחברה הבת כלל ביטוח לקבוצת רוכשים הסינים.

במסגרת הנפקה זו מציעה החברה למחזיקים במניותיה לרכוש כנגד כל 40 מניות שברשותם חבילה של 13 מניות ו-27 כתבי אופציה (משלוש סדרות שונות) - חבילה שמחירה 65 שקל, כאשר מרכיב ההטבה בהנפקה עומד על 6.2% למניה.

לפי לוחות הזמנים שפורסמו על-ידי החברה, המועד הקובע לזכאות קבלת הזכויות הוא יום שני הקרוב, בתום המסחר בבורסה. מספר ימים לאחר מכן יחל המסחר בזכויות, והמועד האחרון למימושן הוא 26 בחודש.

הנפקת הזכויות הנ"ל אמורה לפי הודעת החברה לתת מענה לפירעונות הצפויים של החברה בחודש הבא. בשלב הראשון מדובר על גיוס של כ-325 מיליון שקל, ובאמצעות מימוש האופציות היא עשויה להגדיל את היקף הגיוס עד ל-1.13 מיליארד שקל, עד דצמבר 2015.

אלשטיין ובן משה התחייבו להזרים במסגרת ההנפקה, עד סוף השנה, סכום של כ-300 מיליון שקל, נוסף על התחייבותם להצעת רכש למניות אי.די.בי פתוח בהיקף של 500 מיליון שקל ב-2015, אם הדבר יידרש, כדי להמשיך ולתמוך בחברה.

יתרת הנכסים הנזילים של אי.די.בי פתוח בתחילת החודש הנוכחי עמדה על כ-485 מיליון שקל, והיא אינה כוללת פיקדון משועבד לטובת ההלוואה למנורה בהיקף של 92 מיליון שקל. במהלך החודש יצא רוב הכסף מהקופה לטובת נושי הקונצרן - 445 מיליון שקל, חלק הארי (כ-400 מיליון שקל) למחזיקי אג"ח ז'.

נכון לסוף מארס עמד היקף המקורות הנדרשים לאי.די.בי פתוח לתשלום התחייבויותיה השנה על כ-1.1 מיליארד שקל. החברה צפתה כי כ-480 מיליון שקל מהם יגיעו מהזרמת הון, שכבר נעשתה, במסגרת הסדר החוב בקונצרן, כ-300 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות מתוכננת, 177 מיליון שקל מיתרות נזילות הנמצאות בידה, ועוד 133 מיליון שקל יתקבלו מ"מקורות אחרים".

מקורות אלו כפופים להסכמות עם גורמים מממנים (בנקים) שהחברה צופה כי לא תעמוד בקובננטים שאליהם התחייבה כלפיהם כבר ברבעון השני של 2014. בהתאם היא מציינת כי בימים אלו היא נמצאת בדיונים שטרם הושלמו עם הבנקים המלווים שלה בנושא.

בשנתיים שלאחר מכן, 2015-2016, צופה החברה כי היקף המקורות שיידרשו לה לתשלום התחייבויותיה יעמוד על 974 ו-116 מיליון שקל, בהתאמה.