עיצומים ברשות המסים: אין קבלת קהל, אין עסקאות נדל"ן

במסגרת מאבק על תנאי השכר, עובדי הרשות מאיימים כי אם ההנהלה והאוצר לא ינהלו עמם "מו"מ אמיתי" על הסכם שכר חדש, העיצומים יוחרפו ■ "אנחנו החיילים של משרד הביטחון הכלכלי של המדינה, אז שיעריכו אותנו קצת"

איימו וקיימו: עובדי רשות המסים, שהתריעו בימים האחרונים בפני משרד האוצר כי יפתחו בשביתה על רקע מאבקם על תנאי שכרם והעסקתם, פתחו הבוקר (א') בעיצומים חריפים. זאת, כחלק מהחרפת סכסוך העבודה ברשות שנמשך מזה כ-3 שנים.

בין היתר הושבתו הבוקר מערכות המחשוב של רשות המסים בעקבות "תקלה", לא ניתנים אישורי מס לטאבו, ולא נפתחים תיקים במחלקת מיסוי מקרקעין (צעד שלמעשה משבית את כל עסקאות המקרקעין במדינה החל מהיום), אין קבלת קהל במשרדים ברחבי הארץ, לא מתקיימים מבצעים שתוכננו להיום על-ידי "קומנדו מס", יחידות הביקורת לא יצאו לשטח לביצוע הביקורות בעסקים, חקירות פליליות מעוכבות, ועובדי הרשות שנדרשו להתייצב היום למתן עדות בבית המשפט לא יתייצבו כנדרש.

לעיצומים של עובדי רשות המסים - הכוללים את עובדי המחשוב של הרשות (שע"ם), עובדי המכס ועובדי מס הכנסה - יש משמעות רחבה על המשק, כיוון שמעבר להקפאת כל עסקאות המקרקעין בישראל והשבתת מערכת גביית המס במדינה, צפויים צעדי ההשבתה לגרום לשיבושים גם בפעילות בנמלים ובנתב"ג וכן לשיבושים, עד כדי השבתה, של שחרור סחורות מיובאות.

עובדי רשות המסים פתחו בעיצומים על רקע דרישתם המרכזית לפתוח במשא-ומתן "אמיתי" - כהגדרתם - מול משרד האוצר והנהלת הרשות על הסכמי השכר שלהם. ראשי הוועדים ברשות המסים - ועד מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ועד מכס ומע"מ וועד עובדי המחשוב ברשות המסים (שע"ם) - מבהירים כי אם לא יתנהל מולם משא-ומתן אמיתי, צפויות "הפתעות" במסגרת צעדי החרפת המאבק.

"הפרת הבטחות שלטוניות"

לדברי יו"ר ועד עובדי רשות המסים, ואדים אבנשטיין, "אם לא נראה את הרצון של הנהלת משרד האוצר לשבת על שולחן המשא-ומתן ולדבר עניינית ולא בסיסמאות, בכוונתנו להחריף את המאבק, ויש לנו הרבה הפתעות בשבילם. יש לנו תוכניות מגרה להחרפת העיצומים, ויש לנו הפתעות, שאם נצטרך להשתמש בהן, הן יקשו מאוד על ההתנהלות התקינה של המשק".

באוגוסט אשתקד פתחו עובדי רשות המסים בעיצומים על בסיס אותן טענות, אך העיצומים הסתיימו לאחר שהנהלת הרשות הודיעה לוועדי העובדים על התחייבותה להמשך המשא-ומתן לצורך חתימה על הסכם קיבוצי. העיצומים הבוקר החלו על רקע כישלון המשא-ומתן שהתנהל בין ראשי הוועדים לנציגי האוצר (אגף התקציבים והממונה על השכר) ומנהל רשות המסים.

בתחילת החודש התקיימה פגישה בין הצדדים, במסגרתה דרשו נציגי הוועדים כי ישונה נוסח הסכם העבודה של עובדי הרשות, שנוסח ונחתם בראשית שנות ה-90. לדברי אבנשטיין, היחס בפגישה לא היה רציני, ונזרקו רק סיסמאות על החשיבות של עובדי רשות המסים למדינה, אך בלי התקדמות משמעות.

"אמרתי להם שאנחנו משרד הביטחו הביטחון הכלכלי של מדינת ישראל ואזרחיה. אם לא אנחנו, אז מי יגבה את המס? מי יטפל בעברייני מס? אם לא נעבוד כמו שצריך ונביא את הכסף, מי יביא? אז צריך גם קצת להעריך אותנו. אנחנו החיילים של משרד הביטחון של כלכלת מדינת ישראל", אומר אבנשטיין.

לדבריו, "עקב תנאי השכר המבישים, יש בריחה של עובדים מוכשרים מרשות המסים. אנשים עוזבים את המשרדים כל הזמן".

אבנשטיין מבהיר כי העובדים עדיין לא הציבו בפני האוצר דרישות להעלות שכר ספציפיות, אלא רק לדון בהסכם השכר ולחתום על הסכם שכר. לדבריו, "שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, ואילן לוין נתנו בזמנו אור ירוק לדבר איתנו ולתת תוספות שכר, אבל כל הפרסונות התחלפו - גם שר האוצר, גם ראש רשות המסים וכל השאר - ופתאום לא מכבדים הבטחות שלטוניות. אנחנו מבקשים להתחיל משא-ומתן על הסכם חדשני מודרני בנוסח של מינהל מקרקעי ישראל, כבסיס להסכם שאמור לשפר את תדמית ושכר העובדים".

אבנשטיין הבהיר כי יושבי-ראש הוועדים השונים ברשות המסים אינם מעוניינים בהחרפת המאבק, אך הם מוכנים לכך. "אנחנו לא חסידים של שביתות, אבל ברגע שרוצים להכניס עובדי קבלן כשיש סכסוך עבודה, ולא רוצים לנהל עם מערכת המס שמביאה למדינת ישראל 75% מתקציב המדינה את מה שמגיע לה - אז אנחנו חייבים להילחם", אמר ל"גלובס" והוסיף: "זו האוכלוסייה הכי משכילה בשירות הציבורי עם תארים של רואי חשבון, עורכי דין ותואר שני בכלכלה, ועם סמכויות שאין לאף אחד במדינה (סמכות מפקח דומה לסמכות של שופט בבית משפט שלום) - ובכל זאת אנחנו עובדים עם טבלאות שכר שלא שונו מ-93'".

"מציגים אותנו כסחטנים"

עוד הוסיף אבנשטיין כי לא ייתכן שעובדי רשות המסים יספגו חדשות לבקרים את כל השינויים החקיקתיים והעבודה הנוספת שמטילים עליהם - וזאת מבלי שידברו איתם על כך כלל וללא כל תגמול.

"אף עובד מדינה לא סופג מדי את אותם שינויים שסופגים אלה שעובדים במערכת המסים. לדוגמה, חוק ההסדרים כולו קשור לעבודה של רשות המסים; מיסוי משאבי הטבע של ששינסקי 2 זו גם עבודה לעובדים שלנו; וגם התוכניות של מר לפיד של אפס מע"מ זו 'חתיכת' עבודה לעובדי רשות המסים.

"אנשים חושבים שזה רק להכניס נתונים לאקסל, אבל הציבור לא מכיר את כמות העבודה שנוחתת עלינו כשתוכנית כזאת עוברת. חושבים שזה מינורי, אבל זו עבודה קשה ומורכבת בבדיקות ובחישובים. ואת הכול עושים בלי הידברות אתנו. מובן מאליו שעובדי מס הכנסה או מיסוי מקרקעין יטפלו בזה בלי שום תגמול, שום דיבור על קבלת כוח-אדם נוסף ושום כלום".

"לצערי", מוסיף ואדים, "מציגים אותנו לציבור הרחב כסחטנים. בתגובות של משרד האוצר הם אומרים שלפני שנתיים קיבלנו 500 שקל, אבל זה לא נכון, כי לא כל העובדים קיבלו, וזה לא למשך שנתיים אלא עבור שנה אחת, 2010; אבל מהתגובות שלהם אנחנו יוצאים כאילו כל שני וחמישי אנחנו דורשים עוד כסף. זה פשוט לא נכון. מערכת שמביאה המון כסף, משכילה ועושה עבודה ייחודית במדינת ישראל, עבודה גורלית - עובדיה צריכים להיות מתוגמלים בהתאם".

האוצר: "העיצומים נועדו להשיג הישגים מהירים"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "עובדי רשות המסים דורשים תוספות שכר של עשרות אחוזים, וזאת כשרק לפני פחות משנתיים נחתם עמם הסכם, ששיפר את שכרם והעניק להם תוספת שכר פנסיונית קבועה לשכר של כ-500 שקל לעובד בחודש, וזאת מעבר ליתר התוספות ששולמו לכלל עובדי הממשלה והמגזר הציבורי.

"לעובדים הוצע סיוע בהשלמת איחוד אגפי המסים, ובמקביל ובכפוף להשלמת האיחוד לנהל משא-ומתן על השלכות המהלך, ובתוך כך, כנגד גמישות ניהולית של הגוף החדש, לשפר גם את שכרם של העובדים. כשלב ביניים, הוצע להפעיל פיילוט של עבודה מאוחדת של אגף מס הכנסה ומע"מ בכמה מקומות, וזאת כנגד תשלום לעובדים, וכן הוצע לעובדים מענק של אלפי שקלים לעובד כנגד עמידה ביעדי גבייה, וכן בתמורה לשיפור תפקוד רשות המסים בכללותה וביצוע מטלות נוספות.

"לעובדים הועברה הצעה בכתב ללכת במתווה האמור, ושיבושי העבודה באים על מנת להגביר את הלחץ להשיג הישגים גדולים ומהירים".