מנכ"לית סטימצקי זכתה לבונוס של כ-650 אלף שקל

בזמן שעדיין לא ברור אם פניה של רשת הספרים למכירה או להקפאת הליכים, קיבלה בראל בונוס בגובה 5 משכורות חודשיות ■ ‏‎‎מקורבים לסטימצקי: לא מדובר בבונוס שהוענק רק לבראל, אלא במענק לכלל הדרג הניהולי בחברה

השבוע נדע כנראה לאן הולכת רשת חנויות הספרים סטימצקי - למכירה או להקפאת הליכים בחסות בית המשפט. הרשת ורוכשיה הפוטנציאליים ממתינים להחלטת משקיעי קרן מרקסטון מחר (ב'), אם להזרים לקרן הון נוסף שיאפשר לה לקחת על עצמה את החובות הפיננסיים של סטימצקי, הנמצאת בבעלותה.

בינתיים, מעכבת סטימצקי, הנתונה במשבר תזרימי קשה וסובלת מהפסדים מתמשכים, תשלומים לספקיה - הוצאות הספרים המקומיות. נכון להיום, הרשת אמורה להעביר להוצאות מחצית מהתשלום שהיא חייבת להן עבור חודש מארס, ב-20 ביוני. תשלום זה נדחה מתחילת החודש.

ההוצאות - שצפויות לספוג תספורת של עשרות אחוזים לחוב הרשת כלפיהן אם סטימצקי תימכר (וספק אם בכלל יקבלו משהו במקרה שהרשת תגיע להקפאת הליכים) - מנסות כעת למזער נזקים. חלקן הפסיקו כבר מזמן לספק ספרים לרשת, והן ייפגעו פחות. אחרות, כמו כנרת זמורה, שהימרו שהמשך האספקה יסייע לסטימצקי להתאושש, חשופות לנזקים כבדים.

אם סטימצקי אכן תגיע בסופו של דבר להקפאת הליכים, גם מנכ"לית הרשת, איריס בראל, צפויה להיפגע מכך ולהפסיד בונוס בהיקף של 7 מיליון שקל המגיע לה במקרה של העברת הבעלות ברשת ("מצנח זהב").

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי לאחרונה קיבלה בראל את הבונוס השנתי שלה מסטימצקי עבור שנת 2013. בונוס זה הוא בגובה 5 משכורות חודשיות, ומסתכם על-פי ההערכות בכ-650 אלף שקל (עלות שכרה החודשית של בראל עומדת על כ-130 אלף שקל).

בסטימצקי סירבו למסור אם הבונוס ניתן לפני שהחל המשבר ברשת, בתחילת באפריל, או לאחר מכן. דובר הרשת מסר רק כי "בסטימצקי לא מגיבים בנושאי שכר".

מקורבים לרשת טענו היום (א') בהקשר זה כי בונוס של מספר משכורות הוענק לא רק לבראל, אלא לכלל הדרג הניהולי בחברה, כולל מנהלי הסניפים, כפי שנהוג מדי שנה.

חובות פיננסיים כבדים

תחת ניהולה של בראל (אשר הובאה לניהול סטימצקי לאחר שנרכשה על-ידי קרן מרקסטון, בשנת 2005) נקלעה כאמור הרשת למצב קשה. דוחות 2013 של הרשת טרם פורסמו, אך כפי שנחשף ב"גלובס", בשנתיים הקודמות, 2011-2012, רשמה הרשת הפסדים מצטברים של 84 מיליון שקל, מהם 36 מיליון שקל ב-2012. בסוף שנה הגיעה הרשת לגירעון של 166 מיליון שקל. מסטימצקי, אגב, נמסר כי ב-2013 רשמה הרשת רווח תפעולי.

על סטימצקי מעיבים חובות פיננסיים כבדים - לדויטשה בנק (כ-70 מיליון שקל), לחברה האחות מגנוליה (כ-15 מיליון שקל), למרקסטון עצמה (הלוואות בעלים של כ-200 מיליון שקל) ולבנק הפועלים. זה האחרון גבה לאחרונה את רוב החוב כלפיו, אך הרשת עדיין חייבת לו 17 מיליון שקל. בנוסף, לרשת יש חובות לעובדים וספקים, הנאמדים בקרוב ל-100 מיליון שקל.

המועמדות הבולטת לרכוש את סטימצקי, אם מרקסטון תצליח לגייס את ההון ממשקיעיה, הן ארלדן (בעלת השליטה בהוצאת כתר) וקרביץ. המשא-ומתן בין הצדדים עמד על סף פיצוץ לפני כשבוע, אבל התעניינות מצד גורמים נוספים ברכישת הרשת הלחיצה כנראה את ארלדן וקרביץ, שמוכנות להשקיע יחד סכום של כ-50 מיליון שקל בתמורה לפעילות סטימצקי. סכום זה יממן הסדר חוב עם ספקי הרשת ואת ההתחייבויות לעובדים (ללא החובות הפיננסיים, אותם תיקח מרקסטון תיקח על עצמה).

המתחרות הנוספות על רכישת פעילותה של סטימצקי - שוב, בתנאי שסוגיית החובות תיפטר - הן קבוצה המורכבת מהוצאת "ידיעות ספרים" וחברת "משחקי יצירה", וכן G גרופ (בשליטת ג.יפית) עם אבנר פחימה מהוצאת "קוראים", שניהלו מגעים לרכישת הרשת.

אם הרשת אכן תגיע בסופו של דבר להקפאת הליכים, ייפגע ענף הספרים כולו, כאשר הנפגעות הגדולות יהיו הוצאות ותיקות ללא גב פיננסי איתן כמו הוצאת "הקיבוץ המאוחד-פועלים", שבשל המשבר בענף (שקשיי סטימצקי הם נדבך מרכזי ממנו) הוציאה בשבוע שעבר את העורכים שלה לחופשה ללא תשלום; ו"עם עובד", שהפסיקה בינתיים להוציא ספרים חדשים.

גם הוצאות אחרות כבר כמעט שלא קונות זכויות לתרגום ספרים מחו"ל ולא מוציאות לעבודה ספרים חדשים. בטווח המיידי עוד נראה בשוק ספרים חדשים, תוצאה של עבודה שכבר הייתה בצנרת, אבל בקרוב ירגישו גם הצרכנים את המצוקה של המו"לים, שתבוא לידי ביטוי בירידה נוספת בהוצאת ספרים חדשים. זאת, מעבר לירידה הדרסטית שכבר מתרחשת מאז שנכנס לתוקף "חוק הספרים".

סטימצקי
 סטימצקי