מחירי הדירות זינקו ב-95% מתחילת גל העליות במאי 2007

נתוני הלמ"ס חושפים תמונת מצב מדאיגה בשוק הנדל"ן: המחירים בדרך להכפיל עצמם בתקופה של כ-7 שנים ■ באפריל המשיכו המחירים לעלות ב-0.7% - וקצב העלייה השנתי אפילו הואץ ל-8.2%

הורים וילדים ביריד דירות / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
הורים וילדים ביריד דירות / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

מחירי הדירות בישראל בדרך להכפיל את שוויים בגל העליות הנוכחי שהחל במאי 2007. נתוני האינפלציה שפרסמה אתמול (א') בערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראו כי מדד מחירי הדירות עלה ב-0.7% בחודש אפריל לרמה של 346.5 נקודות. בכך השלים המדד זינוק חד של 95.4% ממאי 2007, אז החל גל העליות הנוכחי.

מדד מחירי הדירות של הלמ"ס משמש את בנק ישראל בקביעת המדיניות המוניטרית שלו, שכללה בשנים האחרונות צעדים מקרו-יציבותיים להגבלת שוק המשכנתאות. הגבלות אלה הצליחו להשפיע על השוק רק במעט, בעוד הריבית האפסית במשק ממשיכה לדרבן את רוכשי הדירות ליטול משכנתאות בהיקפים גבוהים יחסית לשנים שלפני המשבר הכלכלי הגדול ב-2008.

מנתוני הלמ"ס עולה כי מחירי הדירות עלו בממוצע ב-0.7% באפריל, בהמשך לעלייה דומה במארס ועלייה של 1.1% בפברואר. מתחילת השנה עלו המחירים ב-3.4% ובשנה שהסתיימה באפריל הסתכמה העלייה ב-8.2%, לעומת עלייה של 7.6% בשנה שהסתיימה במארס.

בחודש הבא יפורסם מדד מחירי הדירות לחודש מאי, שיסכם 7 שנים לגל העליות הנוכחי. מבין 83 החודשים בגל עליות זה נרשמו ירידות מחירים רק ב-11 חודשים ובשיעורים מינוריים יחסית של פחות מ-1% (למעט אוקטובר 2007 אז נרשמה ירידה של 1.2%). מנגד, העלייה החודשית החדה ביותר הייתה ביולי 2009 - עלייה של 2.4%.

"המספרים האלה מהווים כתב אישום חמור של המשפחות הצעירות בישראל כנגד הממשלה הזאת והממשלה הקודמת שדיברו הרבה ולא עשו דבר", מסר בתגובה ח"כ איציק שמולי, חבר בוועדת הכלכלה ויו"ר שדולת הדיור החברתי. "במקום לייצר כותרות הגיע הזמן ששר האוצר לפיד יתחיל לייצר דירות. העובדה שגם בתקופת כהונתה של הממשלה הזו ממשיכים המחירים להעלות מעידה יותר מכל על חדלונה של הממשלה, שמדברת גבוהה גבוהה על משילות אבל מגלה אוזלת יד אדירה מול הבעיה החברתית כלכלית הגדולה ביותר שקיימת כאן בשנים האחרונות".