האם קרן ההון סיכון פרו-סיד מתקרבת לסוף דרכה?

הצעת הרכש לא קיבלה היענות מספקת ■ חלק מהמשקיעים מתרעמים על כך שהיא משקפת שווי נמוך משווי הנכסים, ואילו אחרים זוכרים איך בעלי השליטה שיפרו משמעותית את מצבה

יגאל לנדאו, ליגד רוטלוי / צלם: תמר מצפי
יגאל לנדאו, ליגד רוטלוי / צלם: תמר מצפי

לפני כשבוע וחצי הודיעה קרן ההון סיכון פרו-סיד כי אין מספיק היענות להצעת הרכש בה. בעלי השליטה בקרן, המתמחה במכשור רפואי, אנרגיה מתחדשת ו-IT, רצו לרכוש את מניות הציבור לפי מחיר של 30 אגורות - מחיר השוק בעת ההכרזה על הצעת הרכש. לא נמסר מה מתכננת החברה לעשות הלאה ואם תציע הצעה חדשה.

בעלת השליטה בקרן (85.31%) היא חברת לאנדלן השקעות, חברת משותפת של משפחות לנדאו ורוטלוי- בעלות השליטה בשותפות חיפושי הנפט רציו. השליטה החזקה שלהן בפרוסיד, שנבנתה בשלוש השנים האחרונות בניסיונן להזרים לה הון אחרי שנתקלה בקשיים הנזילות, היא גם מה שמאיים על עתידה - היא נמצאת ברשימת שימור בשל מיעוט החזקות ציבור.

בעלי המניות מן הציבור שלא נענו להצעת הרכש טוענים היום בפני "גלובס" כי בספרי פרו-סיד רשומה החזקתה בחברות הבנות בשווי כולל של 97 מיליון שקל, כך שלהערכתם ההצעה ושווי החברה הנוכחי אינם מייצגים את הנכסים. עם זאת, לדברי החברה יש לה התחייבויות של כ-40 מיליון שקל.

כמו כן, מסתובבות שמועות בשוק על אקזיטים אפשריים בקרן (בין היתר בחברות ארגו, ארלי סנס וטהוטי), שעשויים להעלות את שוויה, כך על פי השמועות. יצוין כי על פי הצהרות בעלי השליטה לפני כשנתיים בדיוק, החברה "תממש לפחות החזקה אחת בתוך שנתיים. נתאכזב אם המימוש יהיה על פי הערכים שבהם רשומות החברות בספרים".

הצהרות אלו מן הסתם הזינו את השמועות בסמוך לתאריך היעד. חשוב לציין כי הקרן לא פרסמה דבר בנושא מו"מ לאקזיט, והייתה מחוייבת לפרסם זאת לקראת הצעת רכש, לו הנושא היה עומד על הפרק, כך שלא בטוח שיש ממש בשמועות.

כעת, עם הצעה שכשלה, אקזיט שלא ברור אם יגיע ואיום מחיקה מהמסחר, כמה בעלי המניות מן הציבור מרמזים על מחיר של לפחות 40 אגורות כסכום שיש מה לדבר עליו. האינטרס של הצדדים הוא כנראה להיפגש באמצע, כדי שבעלי המניות לא ייוותרו עם מניות של חברה לא סחירה.

מלבד הצעת רכש, גם הנפקה של כמה מיליוני שקלים יכולה להשאיר את החברה בורסאית, אך לא בוצע כל מהלך בכיוון הזה מאז ההודעה על כניסה לרשימת השימור. ההנפקה האחרונה הייתה ב-2011, וגם היא הייתה הנפקת אג"ח להמרה ולא מניות. קדמה לה הנפקת מניות של 7.7 מיליון שקל בתחילת 2011, שבה ההיענות של הציבור הייתה כה נמוכה, שהיא רק הגדילה את חלק בעלי העניין.

ב-2012 ו-2013, בגלל איום האג"ח והיעדר אירועי מציפי ערך משמעותיים בחברה, הלך שוויה וירד והיא נסחרה לפי שווי של כמה מיליוני שקלים בלבד, למרות החזקותיה. בתקופה זו החברה הייתה שקטה יחסית בפעילותה התקשורתית ובקצב דיווחיה לבורסה, אולם הייתה פעילה עסקית והשקיעה 45 מיליון שקל בחברות הפורטפוליו. אלא שערכן הרשמי של החברות הללו בספרים ירד ב-2013 ב-50 מיליון שקל, ונרשמו בעיקר ירידות ערך בשתי החברות המהותיות טהוטי ופרפאקשן, האחראיות יחד לכ-70% מערכה של פרו-סיד בספרים.

כמה מיליוני שקלים זה כל ההבדל

אפשר היה לצייר תמונה שתראה כאילו בעלי השליטה ניתבו את החברה במכוון למסלול זה, כדי שיוכלו להוציא את הציבור בזול רגע לפני האקזיט. אלא שפרשנות זו לא מסתדרת עם מהלך אחד שעשו בעלי השליטה ושהרשים לטובה את המשקיעים.

"כשהאג"ח של החברה עמדו לפקוע, הם עשו משהו מאוד נדיר בשוק ההון", אומר משקיע לשעבר שבינתיים מכר את החזקותיו, "הם המירו אותן למניות במחיר גבוה ממחיר המניות בשוק. כלומר, הם הפסידו על כל המרה כזו כשהייתה להם האפשרות של רכישת המניות בבורסה. ההון שהם הזרימו לחברה שימש לפדיון האג"ח עד השקל האחרון".

לאנדלן המירה למניות אג"ח בשווי 88 מיליון שקל, וכך הביאה את החברה מהון שלילי של 20 מיליון שקל להון עצמי חיובי של 53 מיליון שקל. מרגע שהוסר מעל החברה האיום של הסדר האג"ח, ההון העצמי הפך חיובי והחלו השמועות על אפשרות של אקזיט. מניית החברה עלתה ממחיר המייצג לפרו-סיד שווי של 5-6 מיליון שקל בלבד ל-30 מיליון שקל (שוויה גם היום), כך שהמהלך הזה של בעלי השליטה כבר שיפר את מצבם של בעלי מניות המיעוט לקראת הצעת הרכש. ההפרש בין דרישות הצדדים עומד כעת על כמה מיליוני שקלים, אולם כרגע הזמן מתקצר וטרם הגיעה הצעה חלופית כלשהי - הצעת רכש חדשה או הנפקה.

פרוסיד היא קרן הון סיכון קטנה, שרבות מן החברות שלה כבר בשלב המכירות אך היא טרם רשמה אקזיט. שתי החזקות מהותיות שלה נותנות לה את רוב הערך: טהוטי, שמפתחת ומשווקת שבבים לתקשורת בקצב גבוה; ופרפאקשן - חברה לאסתטיקה רפואית. שתי חברות שבהן יש לה החזקה קטנה יותר אך הן גם מתקדמות יחסית הן ארליסנס, שחשה את מצב בריאותם של מאושפזים על מיטות בתי חולים ללא מגע במאושפז, וארגו שפיתחה מערכת המאפשרת לנכים להתנייד כשהם זקופים.

לפי הערכות השווי שמצורפות לדוחות, מכירות טהוטי יגיעו ב-2014 ל-56 אלף שקל בלבד והיא מגיעה לרווחיות זניחה. פרפאקשן, שהחלה במכירות ב-2013, רשמה הכנסות של מיליון דולר בשנה זו וצפויה לרשום מכירות של כ-2 מיליון דולר ב-2014. ארליסנס רושמת מכירות של לפחות כמה מיליוני דולרים בארה"ב. ההחזקות של פרוסיד בחברות נוספות מתומחרות בספריה לפי מיליוני שקלים בודדים. לפרוסיד 3.8 מיליון שקל בקופתה.

מניית פרוס סיד
 מניית פרוס סיד