לפיד: "מי שפוגע בילדינו, שלא יחשוב שייצא מזה בחיים"

(עדכון) - שר האוצר: "המסע עומד להיות ארוך וקשה, אבל אנחנו נצא ממנו וידינו על העליונה" ■ שר האוצר האמריקאי: "תפילותינו לילדים הללו ולהוריהם ושישובו הבית בשלום ובמהרה. הממשל האמריקאי מגנה בצורה עמוקה ביותר את המעשה הנבזי הזה"

יאיר לפיד / צילום:איל יצהר
יאיר לפיד / צילום:איל יצהר

"שלושה מבנינו נחטפו על-ידי מחבלים. אייל, גלעד ונפתלי אשר חטיפתם אינה תוצאה של מעשה כלשהו מצידם, סיבותיה אינן פוליטיות, והיא לא התרחשה עקב סיבוכים בתהליך השלום, אלא כפועל יוצא מהיותם יהודים צעירים" - כך אמר היום (ד') שר האוצר, יאיר לפיד, במסגרת הפורום המשותף JEDG לפיתוח כלכלי ישראל-ארה"ב.

"אל לנו להתחמק מהעובדות: חמאס הוא ארגון טרור אסלאמי שמטרתו המוצהרת לחטוף נערים יהודים במקרה הזה, או להרוג ילדים יהודים במקרים אחרים, וזאת רק משום שהם יהודים. לא ניתן להשלים עם זאת. גם עכשיו בעת הזו נלחמים חיילנו בארגון הטרור, בסמטאות ובבתים, בגדה המערבית ובעזה".

לפיד הוסיף: "המסע עומד להיות ארוך וקשה, אבל אנחנו נצא ממנו וידינו על העליונה. לא ביקשנו לנו עימות זה, אך מי שמתכוון לחטוף את ילדינו או לפגוע בהם, אל לו לשער שיוכל להחלץ מכך בחיים. נרדוף אותם, נחשוף את מקום המסתור שלהם, היכן שלא יהיה, ונעניש אותם ואת שולחיהם. לא נשקוט ונעשה כל מה שנדרש בכדי להשיב את הבנים הביתה".

בנוגע למצב במשק אמר לפיד כי "אנחנו משפרים כעת את תשתיות התקשורת האופטית, אנחנו משקיעים יותר בחינוך, מהגיל הרך ועד להשכלה הגבוהה, אנחנו מחזקים את הקשרים שבין התעשיה לבין מערכת החינוך ומשיקים תהליך מקיף של דה-רגולציה ושל קיצור הליכים ביורוקרטיים. אנחנו נקדם תנועה של הון מקרנות הפנסיה וחברות הביטוח אל השקעות בתעשיה. אנחנו משקיעים רבות בתשתיות תחבורה ובשווקים חדשים".

"מעמד הביניים הוא המנוע של היצירתיות"

"כמו ארה"ב, ישראל מבינה שהצמיחה הינה לא רק מלמעלה למטה אלא גם מהמרכז החוצה. מעמד הביניים הוא המנוע של היצירתיות ויצירת מקומות עבודה. אנחנו חייבים להמשיך את מאמצינו להגן על מעמד הביניים ולבנות אותו כיוון שזהו מקור הכח האמיתי של הכלכלה שלנו" אמר שר האוצר, יאיר לפיד ששב להתנגד לגישה כלכלית של בנימין נתניהו (החלחול למטה), גישה שמאפיינת גם את המפלגה הרפובליקנית, יריבה של הנשיא אובמה.

לפיד ניצל את ההזדמנות לחזק את היחסים בין ישראל לארה"ב שנמצאים בשפל ואמר כי "אחד הנכסים הגדולים של ישראל, היא ידידותה של ארצות הברית. הידידות הזו היא כל כך נחרצת, כל כך מתמשכת, שלעתים אנחנו שואלים את עצמנו מה עשינו שזכינו בזה. אני יודע שלעתים אנחנו נראים כמי שאינם מעריכים מספיק את הידידות הזו, אבל תנו לי להבטיח לכם, אנחנו כן. יותר ממה שאתם יודעים. הידידות הזו אינה רק צורך כלכלי, או צורך צבאי, אלא צורך קיומי. היא אחד המפתחות-העיקריים להצלחה שלנו, ואחד המפתחות-העיקריים לבטחון שלנו".

לפיד ציין כי "נהוג לדבר על הכלכלה הישראלית במונחים של נס. אני חושב אחרת. זה אינו נס. ניסים הם משהו שקורה פעם אחת, לא תופעה שנמשכת במשך שנים. כבר יותר מעשרים שנה שישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם במספר הסטארט-אפים, בחדשנות מדעית, בטכנולוגיות ייחודיות".

ג'ק לו: ארה"ב לא תיתן לאיראן לפתח נשק גרעיני

כאמור, לפיד דיבר במסגרת הפורום המשותף JEDG לפיתוח כלכלי ישראל-ארה"ב. אמש נחת בארץ שר האוצר האמריקאי, ג'ק לו, והוא ישתתף בדיוני הפורום. מדובר בביקורו הראשון של לו בישראל מתוקף תפקידו. "אני רוצה להביע את דאגתי העמוקה לרווחת שלושת הנערים שנחטפו בשבוע שעבר בגדה המערבית. תפילותינו לילדים הללו ולהוריהם ושישובו הבית בשלום ובמהרה. הממשל האמריקאי מגנה בצורה עמוקה ביותר את המעשה הנבזי הזה. אנו קוראים לשחרורם המיידי וממשיכים להציע את כל הסיוע הנדרש", אמר לו.

"ארה"ב מחוייבת לתמוך בכלכלה הישראלית. תוכנית הערבויות לגיוס חוב שאנו מציעים, למרות שישראל לא צריכה כעת את הערבויות כי היא מסוגלת לגשת לשווקים בעצמה, מבטיחה גישה בזמנים של זעזועים. תוכנית הערבויות כבר הוארכה זו הפעם השלישית, לאחרונה רק ב-2012 וזה סימן לקשר החזק ולהתחייבותינו העמוקה לשלטון".

בנוגע לאיראן אמר לו כי "הסנקציות הכלכליות על איראן היו יעילות וגרמו נזק רב לכלכלתה. להקלות הזמניות שיושמו, היו מאוד מוגבלות. איראן מאבדת כמויות אדירות של עסקאות נפט. הסקנציות על איראן הן הקשות ביותר שהוטלו אי פעם על מדינה, ההשלכות מורגשות. כלכלת איראן נותרה במצב של מצוקה שמחייבת אותה להגיע לשולחן המו''מ. בכל זאת שלא יהיה פה שום אי הבנה: ארה"ב לא תיתן לאיראן לפתח נשק גרעיני".

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, מובילה השנה את פורום, המתכנס אחת לשנה ובמסגרתו דנים בהתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם וביצירת שיתופי הפעולה בין שתי המדינות.

השנה ידונו בשיתופי פעולה כלכליים ומסחריים במסגרתם יבחנו הדרכים לשיפור הסביבה העסקית. בנוסף, יתקיימו דיונים מקצועיים בנושאי הורדת יוקר המחייה, קידום החדשנות והמו"פ, פיתוח שוק הגז הטבעי ואנרגיה מתחדשת בישראל.