פרשת הולילנד: 6 שנות מאסר בפועל לאורי לופוליאנסקי

השופט דוד רוזן שלח את ‎‎‏‎‎ראש עיריית ירושלים לשעבר, החולה בסרטן, לתקופה ממושכת בכלא, וזאת למרות שכספי השוחד לא נלקחו לכיסו הפרטי אלא הועברו לעמותת "יד שרה" ■ ישלם גם קנס של חצי מיליון שקל‏ ‏■ סנגוריו: נערער לעליון

גזר דין אורי לופוליאנסקי/ צילום: תמר מצפי
גזר דין אורי לופוליאנסקי/ צילום: תמר מצפי

"גם אם אלך בגיא צלמוות, לא ארע רע כי אתה עימדי" - כך הגיב ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, על החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, לשלוח אותו ל-6 שנות מאסר בפועל בגין הרשעתו במשפט הולילנד.

לופוליאנסקי הורשע בלקיחת שוחד בסך כ-2.5 מיליון שקל, באמצעות תרומות למפעל חייו, עמותת "יד שרה", ונשלח למאסר. זאת למרות מצבו הרפואי הקשה - לופוליאנסקי חולה בסרטן - ולמרות שבשונה משאר הנאשמים במשפט הולילנד, נקבע כי הוא לא לקח כספי שוחד לכיסו הפרטי.

‏בנוסף, הטיל השופט רוזן על לופוליאנסקי קנס בסך חצי מיליון שקל שישולם לקופת המדינה וכן שנת מאסר על-תנאי.

סנגוריו של לופוליאנסקי, עורכי הדין עמוס ואן-אמדן ושלומית הראל-שוורץ, תקפו את גזר הדין והודיעו כי יערערו עליו. לדבריהם, "גזר הדין הוא מבחינתנו שגוי. השופט טעה בהערכותיו. בגזר הדין ובהחלטתו לשלוח את לופוליאנסקי לכלא הוא התבסס על חוות-דעת של שירות בתי הסוהר, שהן חלק משיטת ה'סמוך' הישראלית".

הסנגורים ציינו כי הם הופתעו מהשינוי שחל בגישת רוזן ללופוליאנסקי. זאת, לאחר שבמהלך הדיונים ואף בגזר הדין מנה השופט את מעלותיו הרבות, ורמז כי הוא לא ישלח אותו למאסר בשל נסיבותיו האישיות, אך לבסוף החליט לגזור עליו עונש מאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח.

בגזר הדין כתב השופט רוזן כי "במעשיו של לופוליאנסקי יש כדי לקעקע את אמון הציבור במנהיגיו. בעבירת השוחד יש כדי לזהם את השירות הציבורי". כך, גם בנוגע ללופוליאנסקי רוזן חזר על ביטויי הסלידה שבהם השתמש כשגזר את עונשיהם של מורשעי פרשת הולילנד האחרים, ובהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שגם עליו הטיל עונש של 6 שנות מאסר.

‏לדברי רוזן, "מקבל השוחד הוא איש הפועל בבוגדנות, איש מעל, הבוגד באמון שניתן בו. לופוליאנסקי פעל בביצת דומן וראוי לענישה שתבטא בקול רם וברור שאט-נפש ממעשיו".

רוזן ציין כי לופוליאנסקי אינו "פושע רגיל". לדבריו, "לופוליאנסקי ביקש לכל אורך חייו לעשות לטובת הקהילה שאליה השתייך והציבור כולו. ניתן לומר שהוא הקדיש חייו לעשיית מעשי צדקה וחסד. לופוליאנסקי לא ביקש ליהנות ממטעמי החיים או לחיות חיים ראוותניים".

עם זאת, רוזן הדגיש כי גם אם לופוליאנסקי לא נטל שוחד לכיסו הפרטי, כספי השוחד שימשו אותו להעצמת גודלו והשפעתו, והוא זכה לתפקידים ציבוריים רבים בשל הצלחת פועלו ב"יד שרה", שמומנה גם מכספי השוחד.

"לופוליאנסקי זכה לקרבת גאון הדור, הרב יוסף-שלום אלישיב, קרבה שהיה לה ערך רב מאוד עבורו. מעמדו אצל אלישיב הקנה לו עוצמה רבה. ערך קרבתו לאלישיב היה בלתי נתפס. לופוליאנסקי, כמי שקשור בכל נימי לבו לארגון 'יד שרה', ניצל את מעמדו ואת כלל תפקידיו הציבוריים לקבלת מאות אלפי שקלים באמצעות 'יד שרה'".

‏לדברי רוזן, למען המטרות הנעלות של "יד שרה" בחר לופוליאנסקי לחצות את הקווים ולשקוע בפלילים. "לופוליאנסקי לא מצא להבדיל בינו לבין עמותת 'יד שרה'. העצמת העמותה הייתה עבורו משאת חיים, העמותה היא נשמת אפו, ובזכותה הוא נבחר לתפקידים רמים בעירייה".

רוזן ציין בנוסף כי חלק מכספי השוחד שלופוליאנסקי קיבל מצאו את דרכם למקומות אחרים ולא ל"יד שרה" ושימשו להקמת בית-כנסת ולתרומה לישיבה של בנו של לופוליאנסקי.

‏השופט, שהיה מודע למצבו הבריאותו של הנאשם, כתב בנוסף כי מצבו הרפואי של לופוליאנסקי, הסובל ממחלת הסרטן, הוא בכי רע, אך עם זאת קיבל את עמדת המדינה שהוא יכול לשהות בכלא אם יקבל טיפול רפואי ראוי על-ידי שירות בתי הסוהר.

רוזן ציין כי לדברי הפרקליטות, שירות בתי הסוהר ערוך לטפל באסירים הסובלים ממצב דומה, בתנאי שהייה שיוסדרו עבורו, תחת פיקוח רפואי ובלי לסכן את חייו.

יצוין כי גזר דינו של לופוליאנסקי הופרד מזה של יתר הנאשמים במשפט, שרובם נשלחו לכלא לשנים ארוכות, וזאת עקב מצבו הרפואי הקשה ונסיבותיו האישיות המיוחדות.

לופוליאנסקי אמור להתחיל לרצות את עונשו ב-1 בספטמבר, אך הוא צפוי לבקש את עיכוב ביצוע העונש עד ההחלטה בערעורו לבית המשפט בעליון.

"אין מנוס ממאסר"

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה: "בית המשפט גזר היום 6 שנות מאסר על אורי לופוליאנסקי, שהורשע בקבלת שוחד בסכום של למעלה מ-2.5 מיליון שקל. העונש משקף את עמדת הפרקליטות לפיה יש להטיל עונש מאסר ממושך שיהלום את חומרת המעשים, היקפי כספי השוחד והתפקידים הבכירים אותם מילא הנאשם לאורך השנים.

"נדגיש כי מדובר בסכום השוחד הגבוה ביותר שהתקבל על-ידי מי מהנאשמים בפרשה חמורה זו - פי שניים מכספי השוחד שקיבל אורי שטרית ופי חמישה מכספי השוחד שהועברו לאהוד אולמרט.

"יחד עם זאת, בגזר הדין התחשב בית המשפט בעובדה שכספים אלה הועברו ברובם למוסד ציבורי. בהקשר זה נציין כי בית המשפט הדגיש כי השוחד שימש להאדרת שמו וביסוס מעמדו הציבורי של הנאשם.

"משנקבע כי הנאשם כשיר למאסר בפועל, על בסיס חוות-דעת קצין רפואה ראשי בשב"ס (שהוא הגורם היחיד שיכול לחוות דעה בשאלה זו), אין מנוס משליחתו למאסר בהתאם למעשים בהם הורשע".