חילן טק רוכשת את נס ישראל מקרן CVCI ב-42 מיליון דולר

לרכישת חברת ה-IT מידי קרן CVCI יצטרף מנכ"ל נס ישראל, שיחזיק ב-10% ממניותיה ■ אבי באום, בעל השליטה בחילן: "נשמור את נס ישראל כחברה עצמאית"

"יש עתיד לשוק ה-IT בישראל ויש הרבה מה לעשות בו. נס ישראל הייתה לאורך שנים שחקנית דומיננטית בשוק, והיא צריכה לחזור להתמקד בו", כך אמר היום אבי באום, המנכ"ל ובעל השליטה בחברת חילן, עם הודעתה של החברה על רכישת נס ישראל תמורת 42 מיליון דולר (כ-145 מיליון שקל).

נטו יעמוד היקף הרכישה על 32 מיליון דולר, משום שההסכם כולל התחייבות שבמועד השלמת העסקה יהיה לנס ישראל הון חוזר של 10 מיליון דולר.

עם השלמת העסקה, ייכנס כמשקיע גם מנכ"ל נס ישראל, שחר אפעל, שירכוש 10% מהמניות בחברה. אפעל מנהל את נס ישראל מ-2013 לאחר שניהל אותה קודם לכן בין 2005 ל-2008.

הרכישה תגדיל את היקף פעילותה של חילן באופן ניכר: הפעילות הנרכשת היא בעלת מחזור שנתי של 700 מיליון שקל ומעסיקה כ-2,500 עובדים, כאשר חילן עצמה סיימה את שנת 2013 עם הכנסות של 430 מיליון שקל והיא מעסיקה כ-500 עובדים.

נס ישראל היא חלק מקבוצת נס טכנולוגיות הנמצאת בבעלות קרן CVCI של סיטי בנק, שרכשה את הקבוצה לפני כשלוש שנים. בשנים האחרונות חוותה נס ישראל תקופה לא קלה. כך, למשל, ב"גלובס" נחשף בתחילת השנה כי בעלי המניות נאלצו להזרים לחברה 50 מיליון שקל, לצד קיצוצים שבוצעו בה.

חילן, כך נראה, זיהתה הזדמנות במצב הנוכחי. היו גורמים נוספים התעניינו לאורך הדרך ברכישת נס ישראל, אך לא נערך הליך רשמי של מכרז או התמחרות, וחילן שפנתה ישירות לבעלת השליטה בנס הגיעה להסכם לאחר מו"מ.

הרכישה אינה כוללת שתיים מהפעילויות של נס ישראל: החטיבה הביטחונית TSG והחברה הבת SwiftNess, מפעילת המסלקה הפנסיונית. לחילן היו בסוף הרבעון הראשון כ-36 מיליון שקל, בקופה כך שהיא תצטרך להשיג מימון נוסף לעסקה, אם כי בשלב זה טרם נקבע אופן המימון.

פעילה בארבעה תחומים

לדברי באום, נס ישראל פעילה בארבעה תחומים עיקריים: מתן פתרונות מחשוב לעסקים, בעיקר ארגונים גדולים; פיתוח תוכנות ושיווק מוצרי טכנולוגיות מידע; מיקור חוץ במסגרתו היא נותנת שירותי IT וייצוג בארץ של יצרני תוכנה מחו"ל.

חילן, שנסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי של 630 מיליון שקל, עוסקת בשני מגזרי פעילות עיקריים: מתן שירותי שכר, נוכחות ומשאבי אנוש באמצעות מערכות מחשוב; ומגזר הטכנולוגיה, בו היא עוסקת בתשתיות מחשוב ואבטחת מידע.

"רכישת נס ישראל צפויה להפוך את חילן לאחת החברות המובילות בישראל בתחום טכנולוגית המידע", אמר באום. "נס ישראל היא חברה מובילה עם מוצרים ופיתוחים מתקדמים ועובדיה מהווים את הנכס המרכזי שלה, ואני שמח להחזיר את החברה לידיים ישראליות. בכוונתנו לשמור את נס ישראל כחברה עצמאית ולא לבצע שינויים מהותיים באופן התנהלותה ותחומי פעילותה".

- איפה הסינרגיות בעסקה?

"בתחומים המשיקים, בהרחבת הפעילות, בתרבות הניהול ותפיסת העולם של חילן. כשמסתכלים על הניסיון של חילן בהתנהלות העסקית בשנים האחרונות - אם נצליח לעשות את זה גם עם נס, דיינו".

כחברה פרטית, נס ישראל לא פרסמה את התוצאות הכספיות שלה בשלוש השנים האחרונות. כעת מתפרסמים חלק מהנתונים במסגרת הדיווח של חילן לבורסה. מהנתונים עולה כי בשנת 2013 עמד סך ההכנסות של נס ישראל על 658 מיליון שקל. הרווח הגולמי הגיע ל-91.4 מיליון שקל (שיעור רווח גולמי של 13.9%) והיא רשמה הפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2014 התמונה נראית טוב יותר: הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל-170 מיליון שקל, הרווח הגולמי שלה הסתכם בכ-27 מיליון שקל (שיעור רווח גולמי של 15.9%) והיא רשמה רווח תפעולי של 7.2 מיליון שקל.

לדברי באום, הפסדי נס ב-2013 נבעו בחלקם מהוצאות הקשורות לרה-ארגון בחברה. "אנחנו מצפים שהחברה תמשיך להתפתח ולגדול, ותהיה רווחית", הוא מדגיש. "השורה התחתונה בהחלט חשובה. אנחנו עובדים בין היתר בשביל להרוויח, ולא רק לגדול".

שחר אפעל, מנכ"ל נס ישראל, מסר כי הוא "מאמין מאוד בחברת נס וביכולתה להצליח גם בסביבת שוק מאתגרת. החיבור לחילן יסייע לצמיחתה ויציבותה של נס ".

המספרים של נס ישראל וחילן
 המספרים של נס ישראל וחילן