הדולר היציג נקבע על 3.453 ש'; "הכדור בידי בנק ישראל"

הדולר התחזק בכ-0.29% מול השקל בעוד האירו היציג נקבע על 4.693 שקלים ■ היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש יולי - לפי התחזיות בשוק הוא יותיר את הריבית על כנה

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח ננעל היום (ב') בהחלשות של השקל מול המטבעות המרכזיים, לקראת פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל. הדולר נסחר בין הבנקים בעלייה של כ-0.29% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.453 שקלים. האירו התחזק בכ-0.16% ושערו היציג נקבע על 4.693 שקלים. בעולם נסחר הצמד אירו/דולר סביב 1.36 דולרים לאירו.

בבורסות אסיה ננעל המסחר במגמה שלילית לאחר שפורסם בסין מדד מנהלי הרכש שהצביע על עלייה בפעילות הייצור. באירופה נרשמות ירידות. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

היום כאמור יפרסם בנק ישראל את את החלטת הריבית לחודש יולי, כאשר מרבית האנליסטים בשוק מעריכים כי הבנק יותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.75%. "צפויה יציבות בהודעת הריבית של בנק ישראל היום עקב שיפור בנתונים הכלכליים (עדכון אומדן התוצר כלפי מעלה) והאצה בקצב עליית מחירי הדיור", כך מעריכים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון בסקירת המאקרו השבועית שלהם. יחד עם זאת, המשך ירידה בקצב האינפלציה השנתית לכמעט אפס תתמוך בהורדת ריבית בחודשים הקרובים.

עם זאת , ישנם אנליסטים הסבורים כי בנק ישראל יחתוך את הריבית לשפל חדש. "על רקע ההאטה בפעילות הכלכלית, המדדים הנמוכים והמצוקה בה נתונה התעשייה הישראלית, כצעד מעודד ביקושים בסביבה נטולת לחצים אינפלציוניים עשוי בנק ישראל להפחית את הריבית אף שהמהלך הינו משום אקמול לחולה שבסכנה", מציין יוסי פרימן, מנכ"ל חברת פריקו.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "בתנאים הכלכליים הללו ולנוכח קצב ההתאוששות האיטי כרגע העלאת ריבית אינה על הפרק. הרטוריקה החד-צדדית הזו עמדה בניגוד לאיתותים מסוימים ששמענו מצד בכירים בבנק הפדרלי, ואף מצד הנגידה ג'נט ילן, בחודשים האחרונים".

ב-FXCM מציינים בנוסף כי "כעת הכדור בידיים של בנק ישראל, שיפרסם היום את החלטת הריבית החודשית. לאור התיסוף החד של השקל בחודש האחרון הן למול האירו והן למול הדולר, ולאור צפי האינפלציה הנמוך, לא מן הנמנע כי בנק ישראל יפתיע היום ויוריד את הריבית ברבע אחוז. אם בנק ישראל שוב יימנע מכך, כמו בחודש הקודם, הדבר רק יגביר את ההאצה של הדולר-שקל והאירו-שקל כלפי מטה לרמות שפל חדשות".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "להערכתנו, בנק ישראל ישאיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי ברמה של 0.75% וזאת בגלל נתוני הצמיחה של המשק שעלו ברבעון האחרון מרמה של 2.1% ל-2.7% וגם כמובן כדי לנסות למתן את מחירי הדירות שזינקו בחודשים האחרונים. אומנם הבנק המרכזי באירופה הודיע לאחרונה על הורדת הריבית, אך אנגליה עושה סימנים של העלאת ריבית ובארה"ב הנתונים הכלכליים חיוביים. בשוק המט"ח, התנודות בשער הדולר-שקל הן כתוצאה מהחולשה של הדולר ולא מהחזקה של השקל. במידה ובנק ישראל לא יהיה יותר אגרסיבי ברכישותיו, נראה בטווח הארוך התחזקות של השקל, בין אם זה מהחולשה היחסית של הדולר לכלל המטבעות ובין אם זה מחוסר שיתוף פעולה של משרד האוצר ברכישת דולרים - הפסקת ביצוע גידור דולר-שקל".