"אין לי את התנאים והמעמד שהיו לי בהתאחדות, אבל אני חי"

החיים החדשים של אורי שילה, מנכ"ל ההתאחדות לשעבר: הסטארט-אפ שהקים גייס מיליון ד', וינסה לתת מענה לבעיות לוגיסטיות של אוהדים

אורי שילה סטארט-אפ FanZone / צילום: רוני שיצר

רק לפני שנה, בשיאה של מלחמת העולמות בין ההתאחדות לכדורגל לבין הטוטו ושרת הספורט, נשלח אורי שילה לכל במה אפשרית כדי להגן על האינטרסים של ההתאחדות. הוא רץ לכנסת לעמוד מול השרה; הוא נשלח להתקוטט ביציע העיתונות; אלו היו הימים האחרונים שלו בתפקיד מנכ"ל ההתאחדות, בו שימש שש שנים. אחר כך הוא כיבה את האור במשרד בפעם האחרונה והלך הביתה. בגיל 40. "לא היו לי תוכניות אחרות, אבל ידעתי שמיציתי ואני בשל לאתגר הבא", הוא מסביר בראיון ל"גלובס".

זו הפעם הראשונה ששילה מספר על הסיבות לעזיבתו את ההתאחדות, אבל גם על התהליך שעבר בשנה האחרונה. תהליך שהוביל אותו לעולם שלא חלם עליו בחלומות הכי פרועים - במסגרתו הפך ליזם אינטרנט, שהתעורר בוקר אחד עם רעיון והפך אותו לסטארט-אפ בשם FanZone, שבימים אלו סיים גיוס של מיליון דולר.

"הרגשתי מיצוי בעולם של הכדורגל. הייתי בהתאחדות 13 שנה, מתוך זה שש שנים אחרונות כמנכ"ל. פגשתי את האנשים הכי בכירים בתעשייה, את פלאטיני, את בלאטר, אבל הרגשתי שזהו. עזבתי כי הסתכלתי במראה ולא יכולתי לשקר יותר - לא לעצמי ולא לארגון. הייתי בא למשרד בהתאחדות, לובש את החליפה ושם עליי פני פוקר של מנכ"ל ההתאחדות ומתנהל. וההתנהלות בהתאחדות היא במצב שאתה רוב היום במגננה מול כולם".

* בגיל 40 נדיר לעזוב מרצון את התפקיד הכי בכיר עם השכר הכי גבוה בספורט הישראלי.

"כן, שאלו אותי 'מה קרה, רבת עם אבי (לוזון)?' לא, לא רבתי עם אף אחד. לא היה טעם למשוך עוד. זה אולי כיסא שחצי מהגברים במדינה היו רוצים אותו, אבל לא יכולתי לקום בבוקר יותר ולהמשיך להחזיק את הכיסא ולהגיד 'אני מנכ"ל ההתאחדות'. בכל מקום שבאתי אליו הייתי הכי מעניין והכי סקסי, והיו אומרים 'ספר מה קורה, ואיך בהתאחדות', ומאסתי בזה. בפנים זה כבר לא עשה לי כבר כלום. היום אני מרגיש חי ומאושר כמו שהרבה שנים לא הרגשתי. בשלוש בבוקר אני ער ועובד על המחשב, זה לא קרה לי המון זמן. בהתאחדות, לקראת הסיום, הייתי אחר הצהריים מסתכל על השעון, מחכה שהיום ייגמר כבר ואלך הביתה. אין לי היום את התנאים שהיו לי, וירדתי בשכר בחצי (עלות שכרו בהתאחדות ב-2012 עמדה על 789 אלף ש' - ט"ו), ואין לי את כל המעמד שהיה לי. אני עם תיק על הגב, ומאושר. הורדתי את כל הקליפות של המגננה, ובפעם הראשונה אחרי הרבה זמן אני עצמי. עם ג'ינס וטריקו וחיוך, וחי, אני חי".

***

כמה חודשים אחרי שעזב את ההתאחדות שילה נחשף לעולם ההיי-טק, אבל הניסיון הראשון שעשה לא עלה יפה. "הסתובבתי עם כמה חברים שהקימו סטארט-אפ בניסיון להשתלב, אבל זה היה משהו לא מעולמות התוכן שלי. די מהר הבנתי שזו לא התעשייה שלי ולא מצאתי את הידיים והרגליים שם, אבל בזמן הקצר שהסתובבתי איתם למדתי קצת את השפה, ותרגמתי את זה לעולמות התוכן שלי, עולם הכדורגל. מכאן נולד הרעיון להקים את FanZone, פלטפורמה שנועדה לתת פתרונות לאוהדים בדרכם לאירועי ספורט וחזרה, לפתור להם בעיות לוגיסטיות ולהוזיל עלויות. זה צורך שאני מכיר אותו מהתפקידים שעשיתי. כדורגל בכלל נהיה מאוד יקר לצריכה עבור אוהדים, ולכל אוהד יש את הצרכים הלוגיסטיים שלו שהופכים אותו לעוד יותר יקר.

"התחלתי לפגוש משקיעים. חלקם משקיעים איתם הייתי מיודד מתחום הכדורגל בישראל, והראיתי להם מצגת שהכנתי. די בהתחלה הייתי אצל אלי ברקת, פניתי למשפחת שרצקי, פגשתי את מאיר שמיר. החבר'ה האלו הם לא מהמשקיעים שלי היום. אבל היה חשוב לי לפגוש אותם כדי לקבל פידבקים על הרעיון שלי. בשלב מסוים הבנתי שצריך לעצור, להקים צוות. הפסקתי להשקיע בלחפש משקיעים והתחלתי להשקיע בלמצוא שותף". כך פגש שילה את תומר קזז, 31, מהנדס מחשבים שבדיוק סיים תשע שנים ביחידה הצבאית 8200. שילה וקזז, המייסדים, הפכו לשותפים פיפטי-פיפטי. "חיפשתי שותף טכנולוגי ומצאתי את השותף שכל אחד חולם למצוא. תומר הוא עילוי בתחומו, חרוץ עם אינטואיציות חזקות ואפילו היה שנים שוער במכבי נתניה, שילוב נדיר של כדורגלן וטכנולוג. ברגע שחברתי לתומר, והמון בזכותו - עפנו קדימה". גם המשקיעים התחילו להכניס יד לכיס.

* איך זה הולך לעבוד?

"הפלטפורמה שלנו מכוונת לשלושה מישורים: להוזיל עלויות לאוהד, לפתור עבורו צרכים לוגיסטיים, ולשפר את חוויית המסע למשחק. אנחנו לוקחים שירותים גנריים גדולים, כמו 'קארפול' או Airbnb ומגישים אותם לאוהד. אנחנו לא מתעסקים עם כרטיסים למשחקים, גם בגלל בעיות רגולציה וגם בגלל שאנחנו לא רוצים להיכנס לטריטוריה של המועדונים. אם אתה אוהד מנצ'סטר יונייטד שרוצה לנסוע למשחק בצ'לסי ומחפש לעשות את הדרך הזאת במינימום עלות - אז עד היום נכנסת לשירותים כמו "'קארפול' באנגליה וחיפשת אנשים לנסוע איתם לכיוון, ומצאת שתי דודות או שתי סבתות - הן לא מכירות את האצטדיון, הן לא חוזרות אחרי המשחק, והנסיעה איתן היא מבאסת. עכשיו בתור אוהד תוכל לנהל את הנסיעה שלך - אתה תיכנס לאתר של הקבוצה, תבחר את המשחק שאליו אתה נוסע, תבחר אם לעשות את הנסיעה עם אוהדים כמוך שנוסעים למשחק, הם יחלקו איתך את הנסיעה, את ההוצאות, את הפאשן, את הבירה, ויחזרו איתך חזרה.

"הפלטפורמה תאפשר לך לעשות חיבורים גם עם מוניות: בלחיצת כפתור אתה תפתח קריאה למונית למשחק, והמערכת תמצא לך אנשים בסביבה שלך שמוכנים לחלוק איתך את המונית למשחק וחזרה. אותו דבר לנסיעה באוטובוסים למשחק חוץ. ככה יוצרים פלטפורמות לאוהדים - של רכב, מונית או אוטובוס. הכל על בסיס השיתוף".

*החברות הישראליות שגוזרות מאות אחוזים עבור נסיעות ספורט לחו"ל צריכות לדאוג?

"לא. כי הבדל בינינו לבין הסוכנויות האלו הוא שהן בדרך כלל לוקחות ישראלים שנוסעים למשחק באנגליה או לטיול בר מצווה בקאמפ נואו, וזה בדרך כלל אירוע חד-פעמי. הישראלים הולכים לסוכנויות האלו כי הם צריכים את הכרטיס למשחק ולא בגלל שהם צריכים מלון או טיסה או רוצים להוזיל עלות. אצלנו המשתמשים הם האוהדים הכבדים, כאלו שנוסעים פעמיים-שלוש בשבוע. אלו אנשים שכבר יש להם את הכרטיס, ומה שהם צריכים זה את הפתרון של התחבורה ולפעמים של הלינה".

***

שילה מודה ש"בשום שלב האוהד הישראלי לא היה המטרה שלנו. זה נועד כרגע לתת פתרון לאוהדים בחו"ל. אוהד מנצ'סטר יונייטד נוסע בממוצע למשחק בית 80 מייל, ואוהד של ארסנל נוסע בממוצע 50 מייל כי חלק גדול מהם לא גרים בתוך מנצ'סטר או בתוך לונדון אלא בפריפריה. ויש להם הרבה בעיות שמקשות עליהם - גם אם יש להם רכבת הלוך, לא תמיד יש להם רכבת חזרה; או שהם רוצים לשתות אלכוהול במשחק ומחפשים נהג שיסיע. בקטע של לינה זה אותו דבר - אנחנו לא אקספדיה שנחפש להם את המלון הכי זול, אלא ניתן להם פתרון למצוא אנשים שנוסעים ורוצים לחלוק את החדר וההוצאות".

*מה לגבי נסיעות למשחקים בחו"ל? משחקי ליגת אלופות ביעדים רחוקים?

"יש לנו פלטפורמה שנקראת 'החלפת ביתיות', שבה מיד אחרי ההגרלה של המפעל האירופי האוהדים נכנסים למערכת ויכולים להציע לארח או להתארח אצל אוהדי הקבוצה היריבה, על בסיס הדדיות. למשל, אם ניקח את מכבי ת"א, שהגרילה בעונה שעברה את פרנקפורט וניקוסיה בליגה האירופית- מיד אחרי ההגרלה יעלו מולך אוהדי פרנקפורט או ניקוסיה ויציעו לך החלפת ביתיות. כשאתה בא לגרמניה אתה תתארח אצלי בבית, וכשאני בא לתל אביב אני אישן אצלך. ככה שנינו חסכנו הוצאות על לינה".

*איפה אתם מתחילים?

אנחנו משיקים את המערכת באוגוסט עם שפילד וונסדיי מליגת המשנה באנגליה. במהלך הדרך חברנו לדייויד צ'יזיק, שנשא בתפקידים בכירים בכדורגל האנגלי ומאוד מנוסה בצומת החיבור בין חברות טכנולוגיות ועולמות הספורט. דייויד מעורב בחברה והציע את שפילד כיריית הפתיחה".

*למה דווקא הם?

"חיפשנו מועדון שהוא מספיק גדול אבל לא יותר מדי. זה מועדון שיש בו צורך לפלטפורמה כזאת - יש לו 2,500 אוהדים שנוסעים למשחק חוץ וכמעט 30 אלף אוהדים במשחק בית. יש לו חמישה ארגוני אוהדים, וכולם עוסקים בבעיות התחבורה למשחקים. מעבר לזה, שפילד וונסדיי הוא מועדון עם שם מספיק גדול ומוכר באנגליה, ועדיין מתחת לרדאר, וזה התאים לנו להשקה. עד תחילת העונה נסגור עם שני מועדונים נוספים באנגליה, ונצא לדרך בתחילת העונה עם שלושה מועדונים באנגליה, לראות שהמוצר עובד. ברגע שזה יעבוד המטרה היא להיכנס בכל חודש לעוד ועוד מועדונים. המטרה היא להגיע לליגה הראשונה באנגליה, לגרמניה, ולנסות להגיע לארה"ב ולעבוד גם בליגות אחרות - בייסבול, הוקי, קריקט - כי הצרכים הם דומים, ואפילו להגיע לעולמות המוזיקה, של הופעות מוזיקה, על בסיס אותה שיטה.

"היעד הגדול שלנו הוא שיתוף עם אופ"א וכניסה ליורו 2016 שיהיה בצרפת, ששם אוהדים מכל אירופה יצטרכו למצוא פתרונות תחבורה ולינה כדי ללוות את הנבחרת. בקטע הזה כבר נפגשנו עם אופ"א, הצגתי את המוצר, והשבוע אני נוסע שם כבר לפגישה שלישית".

*ההיכרות שלך עם מסדרונות אופ"א, מן הסתם, לא הזיקה?

"נכון. ברגע שאני בא לשם ומבקש פגישה כמי שעד אתמול הסתובב שם, אז יש לזה משמעות אחרת. אני מניח שדופקים להם 800 סטארט-אפים ביום על הדלת, וההיכרות האישית היא זו שחשובה - גם מבחינת המשקיעים, שיידעו שאני לא בא אמנם מעולם ההיי-טק, אבל פה דווקא חשוב עולם התוכן".

*אמרת שהאוהד הישראלי לא היה המטרה, אבל בכל זאת אתם יושבים כאן ואתה מכיר את האוהד הישראלי.

"נכון, בארץ אנחנו משיקים כבר העונה עם מכבי חיפה, מועדון שפועל המון למען אוהדיו. אנחנו נופיע באתר החדש שלהם שיעלה. היום למכבי חיפה יש עמוד פייסבוק שפתחו אוהדים, לא של המועדון, שחברים בו למעלה מאלף איש והוא נקרא 'לוח טרמפים למשחקי מכבי חיפה', והעמוד מחבר בין נהגים לטרמפיסטים, ושם אתה רואה מישהו ששואל מי יוצא מטירת הכרמל, ואחרי חצי שעה מישהו עונה לו 'אני', ואז מתחילה התכתבות שלמה של איפה לאסוף אותך, ומי יצלצל למי. אתה רואה ציבור של אלף איש שמחפש איך להגיע למשחק חוץ. היום לאוהד מכבי חיפה יהיה ווידג'ט בתוך אתר הקבוצה: תראה מי נוסע למשחק, אתה תבחר אם אתה נהג או נוסע כטרמפיסט, מיד אחר כך תראה את סוג האוטו שאיתו אתה נוסע, מי הנוסעים איתך ברכב, כמה תעלה לך הנסיעה. בעניין הזה אנחנו עושים את החישוב כמה מומלץ לגבות, וניתן לשחק עם זה שקל לפה או שקל לשם. אתה לוחץ על join the ride ומיד יופיע לך מסלול ה-GPS שתעשה בדרך למשחק, אתה מקבל שירות מדלת לדלת, וכל החוויה הזאת לוקחת כמה שניות".

*אתה לוקח בחשבון שהמיזם לא יעבוד?

"אני מכיר את הסטטיסטיקות של הסטארט-אפים, וזה אחד הדברים שאני לוקח בחשבון. אבל אם זה לא יצליח אז עברתי חוויה מטורפת, למדתי שפה ותוכן חדשים, יצרתי קשרים בעולמות שלא היו לי. בכל מקרה אני אמצא עבודה, אני אנחת על הרגליים. אני לא מפחד. יחד עם זאת, את כל זה אמרתי לפרוטוקול - בפועל אין באמת תרחיש שלא נצליח. אנחנו הולכים לכבוש יעדים גדולים מאוד".

FanZone - סבב גיוס ראשון: מיליון דולר בפחות משנה
היעד של שני מייסדי FanZone, אורי שילה ותומר קזז, היה לגייס מיליון דולר לפני ההשקה. את היעד הזה השיגו בתוך חצי שנה. למעלה ממחצית מהסכום הם גייסו ממשרד המדען הראשי, כ-500 אלף ד' מתוך זה ממשרד המדען הראשי ועוד כ-70 אלף ד' מהחממה הטכנולוגית "דה טיים" שבבעלות משרד הפרסום מקאן אריקסון, שנכללת ב"תוכנית החממות" של המדען הראשי. יתר הסכום גויס ממשקיעים פרטיים ומוסדיים: קנדי בשם מאייר גניוויסש; משה אזולאי, משקיע ישראלי שחי בארה"ב; קרן אינפיניטי ואמיר גלאור; וברק זייפר, חבר פרטי של שילה. "הכסף הזה יחזיק אותנו לשנה פלוס", אומר שילה. "למרות שסימנו יעד של מיליון דולר והגענו אליו די מהר, החלטנו לעצור. חבל לנו לוותר על עוד אחוזים, שאנחנו מעריכים שיהיו שווים הרבה יותר בסיבוב הגיוס הבא".

במהלך הגיוסים החברה הגישה מועמדות ונבחרה במסגרת "תוכנית ההאצה" של מיקרוסופט - תוכנית שנפתחת פעמיים בשנה לסטארט-אפים - ושאליה נבחרו 13 חברות מתוך 400. בזכות הבחירה קיבלו שילה וקזז ארבעה חודשים של פסיליטיז מלאים וישבו בתוך משרדי מיקרוסופט בהרצליה פיתוח, של קיבלו את כל התמיכה הנדרשת לסטארט-אפ בראשית דרכו. "המעבר מהחדר הגדול והמרווח שלי במשרדי ההתאחדות אל אופן ספייס עם 50 מתכנתים - לא מצאתי בהתחלה את הידיים והרגליים שלי", אומר שילה. "אבל האקסלרטור של מיקרוספט זה הדבר הכי טוב שקרה לנו, הצוות שם מדהים והלוואי שיכולנו להישאר עוד". החברה, שבימים אלו מסיימת את תקופת החממה, מעסיקה כיום שישה עובדים.

FanZone - תעודת זהות:
שנת הקמה: 2014
המייסדים: אורי שילה ותומר קזז
גיוסי הון: 1 מיליון דולר
משקיעים: משרד המדען הראשי', 'דה טיים' (מקאן אריקסון), מאייר גניוויסש, משה אזולאי, קרן אינפיניטי ואמיר גלאור, ברק זייפר
מספר עובדים: 6