פרשת הסוללות המתפוצצות: המדריך לבעלי גלקסי S4

בעוד שבסמסונג ישראל טוענים כי סוללות מתנפחות אינן בהכרח מסוכנות, במעבדות אומרים אחרת ■ "גלובס" מספק תשובות לבעלי גלקסי S4 ששואלים את עצמם אם לרוץ ולהחליף סוללה, איפה מחליפים סוללות, ולמה אין הנחיה מסודרת

דגמי גלקסי של סמסונג הם הנמכרים ביותר בארץ, כאשר גלקסי S4 הוא אחד הסמארטפונים הפופולריים בישראל. מאות אלפי ישראלים מחזיקים בדגם הזה - שזכה עם השקתו במאי האחרון לשבחים רבים.

לכן, אין פלא שרבים מלקוחות סמסונג מודאגים בימים אלה לאור הפרסומים על סכנה פוטנציאלית בחלק מהסוללות של חלק מסדרות ה-S4. האם יש להם סיבה לדאוג?

בשורה התחתונה, מעט מאוד מקרים של סוללות מתפוצצות דווחו עד כה, אבל מומחים טוענים כי כדאי להיזהר, במיוחד אם הסוללה שלכם כבר התנפחה - דבר שעלול להסתיים בפיצוץ.

לדברי אלעד מלכה, מנהל תחום התמיכה הטכנית ברשת מעבדות "סלדון", יש סכנה גדולה בסוללות מתנפחות: "היו סוללות מתנפחות שישבו אצלנו במעבדה והתפוצצו. כל מקור חום עלול לגרום לפיצוץ, כאשר החום חורג מהטמפרטורה הנורמלית".

לעומת זאת, בסמסונג טוענים כי התנפחות לא בהכרח מובילה לפיצוץ. לטענתה, מדובר בפגם בייצור שמתבטא רק בפגיעה ביכולת העבודה של הסוללה ולא בפיצוץ.

למעשה, פרשיית הסוללות המתנפחות פורסמה בתקשורת כבר בשנה שעברה, וסמסונג ישראל אפילו הוציאה תגובה מסודרת. בתגובה נכתב כי החברה מודעת לבעיה, אשר לטענתה השפיעה על מספר מצומצם של לקוחות. בסמסונג ביקשו מהלקוחות שנתקלו בבעיה לגשת למרכזי שירות, שם יוכלו לקבל סוללה חלופית.

אז מה קרה עכשיו? התפוצצות הפרשה, תרתי-משמע, בעיתוי הנוכחי, היא תוצאה של סכסוך עסקי בין חברת סקיילקס (סאני) של אילן בן-דב לבין חברת סמסונג, בעקבות החלטתה של סמסונג להכניס יבואנית נוספת לארץ.

בן-דב טוען כי המאבק שמנהלת נגדו סמסונג נובע מכך שהוא התריע נגד הסכנה שבסוללות וביקש לעשות 'ריקול', כלומר לקרוא למשתמשים להחזיר את הסוללות שברשותם ולקבל חדשות במקומן, ואולם סמסונג, במקום לקרוא ללקוחות, שלחה לחברות הסלולר סוללות חינם וביקשה מהן להחליף בצורה יזומה כל סוללה במכשירי הגלקסי S4, מבלי לקבל אחריות על התקלה.

מדובר במהלך של היעדר שקיפות, ואם לא די בכך, בדיווחים שונים נטען כי לקוחות שהתלוננו על סוללות מתפוצצות, קיבלו הצעת פיצוי כספי מסקיילקס, בתמורה שלא יפרסמו דבר בקשר לאירוע - מה שתרם לשקט התקשורתי בשנה האחרונה.

גם בחו"ל היו פרסומים על סוללות מתפוצצות, כאשר במקרה מסוים העלה הבלוגר ghostlyrich סרטון ליוטיוב שמראה את הסוללה הנשרפת ומכתב שקיבל מסמסונג שדורש ממנו להוריד את הסרטון ולא לספר על המקרה, אחרת לא יקבל פיצוי.

מהסיבה הזו, קשה להעריך עד כמה היקף התופעה גדול. סמסונג הצליחה כנראה להשתיק לקוחות רבים ואולי אפילו לפגוע בבטיחות צרכנים אחרים.

סמסונג מעולם לא סבלה מפרסום שלילי כל כך. הפרשה תוקפת אותה רק כחודשיים וחצי לאחר השקת הגלקסי S5, דבר שעלול לפגוע בהמשך במכירות המכשירים שלה. כרגע, לפי בדיקת "גלובס", בחנויות ובחברות הסלולר אין השפעה על רכישת מכשירים, אך יש התעניינות של לקוחות במקרה.

בבדיקה שערך "גלובס" השבוע (א') עם מרכז השירות הטלפוני של סקיילקס, נמצא כי החברה כבר תדרכה את נציגי השירות שלה לטפל במקרה, אבל נראה שהיא מתקשה לעמוד בעומסי שיחות מהלקוחות. זמן ההמתנה שלשום בשעות הצהריים המקודמות עמד על 15 דקות תמימות.

לקוח שפנה למוקד השירות של פלאפון הוזמן להגיע למרכז שירות שבו ייבדק המכשיר, ורק אם הסוללה תימצא לא תקינה - היא תוחלף. במילים אחרות - אין החלפה אוטומטית.

הנה כמה תשובות לשאלות שמטרידות לקוחות מודאגים:

איך אדע אם הסוללה שלי פגומה?

סמסונג ישראל לא מדווחת בצורה מסודרת אם מדובר בסדרה מסוימת של סוללות מדגמי הגלקסי S4 (יש דיווחים על בעיה גם ב-S3), אך כבר ידוע שלפחות שתי סדרות שמספרן הסידורי מתחיל ב-D1DB ו-D1CL - כוללות סוללות פגומות, ויש לגשת איתן לחברה.

נציגת השירות לא הסכימה להסביר בטלפון אם יש דרך לזהות בעצמנו סימנים מוקדמים לתופעה, ודרשה לגשת למרכזי השירות. עד כמה שידוע, הבעיה לא אמורה להתרחש במכשירים שיוצרו החל מינואר 2014.

התחממות הסוללה היא סימן מחשיד?

אם ההתחממות סבירה ואינה מחמירה עם הזמן, כנראה שאין פה שום דבר חריג. עם זאת, במקרה שהסוללה לוהטת או מתחממת יותר מבעבר, חובה ללכת לבדוק.

אפליקציה כמו Battery Widget שניתן להוריד חינם מגוגל פליי מאפשרת לדעת בכל זמן נתון מה הטמפרטורה של הסוללה.

לדברי מלכה, אם הסוללה כבר התנפחה, כדאי להיזהר ולא להניח אותה באוטו מול השמש.

יש סימן מקדים?

עוד לפני התנפחות הסוללה, אחד הסימנים המקדימים הוא ירידה בתפוקה של הסוללה, פריקה מהירה יותר שלה וטעינה איטית יותר. במקרה כזה כדאי לפרק את גב המכשיר ולראות אם הסוללה התחילה להתנפח - או לא לקחת סיכון ולהחליף אותה.

מי צריך ללכת להחליף סוללה?

במקרה שהסוללה התנפחה, ניתן להחליף אותה ללא עלות וללא קשר לתקופת האחריות.

האם מסוכן לא להחליף סוללה?

אם הסוללה לא הראתה שום סימן מחשיד, לא אמורה להיות בעיה. לטענת סמסונג ישראל, כל המקרים שהחברה בחנה נגרמו ממכה או מחום, או משימוש בסוללה או במטען לא מקוריים. מצד שני, בחו"ל דווח על מקרה של לקוח שהמכשיר שלו נשרף למרות שהשתמש במטען מקורי.

מסוכן להשתמש במטען לא מקורי?

לדברי מלכה, שימוש במטען לא מקורי עלול לפגוע בסוללה בגלל עודף זרם. במקרה הטוב, הסוללה לא תיטען טוב. במקרה הרע, היא תתנפח או תתפוצץ.

מדוע אין הנחיה מסודרת?

בסמסונג לא מעוניינים לבצע 'ריקול' רשמי שיגרום לפניקה. מבחינת החברה, אין כל שינוי במצב מאז ההודעה שהיא הוציאה ביוזמתה באוקטובר 2013, בה הזמינה את הציבור להחליף ללא עלות סוללות S4 שהתנפחו.

איפה מחליפים את הסוללות?

במרכזי התיקון של חברות הסלולר ובחנויות סמסונג (10 סניפים - בדיזנגוף סנטר בתל-אביב, בקניון הזהב בראשון-לציון, ב-One Plaza בבאר-שבע, בקניון עיר הימים בנתניה, בגרנד קניון בחיפה ובקניון מול הים באילת).

מה אם קניתי גלקסי S4 בחו"ל?

כל לקוח שחושש מפיצוץ יכול לגשת לחנויות סמסונג הרשמיות או לתחנות השירות של חברות הסלולר הגדולות ולהחליף את הסוללה ללא עלות.

מה עם דגמים 1, 2 ו-3?

דגמי גלקסי 1 ו-2 כבר ותיקים בשוק, ואם עד כה לא התגלתה בעיה אצל הלקוחות, נראה שאין סיבה לדאגה. בנוגע לדגם גלקסי S3, בעולם היו דיווחים על סוללות שהתפוצצו.