אוהבים שוקולד? מחסור בקקאו מאיים להקטין את החפיסות

מטעים מזדקנים ובורות בכל הנוגע לשיטות גידול חדשניות לא מאפשרים לשוקי הקקאו העיקריים להגדיל את הייצור, למרות הביקוש

חנות השוקולד של הרשי בניו יורק / צילום: רויטרס
חנות השוקולד של הרשי בניו יורק / צילום: רויטרס

המכורים לשוקולד חששו מזה כבר שנים, וכעת זה רשמי: ברוכים הבאים לעידן של חפיסת השוקולד המתכווצת.

בכנס הקקאו העולמי שנערך באמסטרדם החודש אמר מנכ"ל ארגון הקקאו העולמי (ICO), ז'אן-מארק אנגה, כי לתעשיית השוקולד יש שתי אפשרויות - להעלות מחירים או לצמצם את גודל החפיסה.

הסיבה לכך היא הביקוש הגובר מן המעמד הבינוני החדש בהודו, סין ורוסיה - מדינות שבהן צריכת השוקולד גדלה בקצב שנתי דו-ספרתי באחוזים - בשילוב גידול חלש בייצור השוקולד, כתוצאה ממחסור בחומר הגלם העיקרי, הקקאו.

"ברור שנכנסנו לתקופה של גירעון מבני", אמר אנגה.

מחיר הקקאו הגיע לשיא של 3 שנים, מעל 3,000 דולר לטון. בתיאוריה זה אמור להגדיל את ההיצע ולהוביל לצריכה מרוסנת יותר, אבל יצרני השוקולד וסוחרי הקקאו אומרים שנחוצים שינויים מפליגים יותר בשוק.

כמעט 90% מהיצע הקקאו העולמי של כ-4 מיליון טון מגיעים מחקלאים-מגדלים קטנים. בשנים האחרונות יצרניות שוקולד כמו מארס הבריטית ובארי קולבו משווייץ הזהירו מפני גירעון של מיליון טון בהיצע הקקאו בשנת 2020, אם יבולי הקקאו לא יגדלו.

כמה מומחים מטילים ספק במספר הזה, אך כולם מסכימים שיש לשוק הקקאו בעיה מבנית. מגדלי הקקאו, בייחוד בגאנה ובחוף השנהב במערב אפריקה, שבהן מופקים 60% מפולי הקקאו בעולם, מתמודדים עם מטעים מזדקנים שחשופים לעיתים קרובות למזיקים ולמחלות. יש גם בורות בכל הנוגע לשיטות גידול חדשניות, ומשקים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות חומרי הדברה ודישון.

מכון הקקאו העולמי, שמייצג יצרני שוקולד וסוחרי סחורות חקלאיות, אומר שהבעיות במגזר החקלאי הזה "לכדו יותר מדי איכרים ובני משפחה שלהם במעגל של דעיכה כלכלית וחברתית". כתוצאה מכך, הצעירים לא נוטים לפנות לחקלאות הזו ונרתעים מגידול קקאו, אומר המכון.

בו-זמנית, סחורות חקלאיות טרופיות אחרות, שמציעות תשואות גבוהות יותר, כמו שמן דקלים וגומי, שגם הן מתאימות לאקלים שבו גדלים עצי קקאו, נראות מפתות יותר לאיכרים.

לפי חישוב תשואה להקטר (10 דונם) שביצע ג'ונתן פרקמן מחברת הברוקרים בסחורות מארקס ספקטרון, הקקאו דורג אחרון עם 1,317 דולר להקטר ב-2013, רבע מתשואת קפה ערביקה ופחות ממחצית תשואת שמן דקלים.

דרק צ'יימברס, ראש יחידת הקקאו בבית המסחר הצרפתי סוקרה דנרי, אומר: "אם יש לך פיסת קרקע, כדאי לך לגדל קקאו שזקוק להרבה ידיים עובדות וחשוף למחלות - או משהו שלא צריך הרבה עבודה ומייצר כסף כל כמה חודשים?".

לכן, פורום הקקאו העולמי יזם "קקאו-אקשן", מאמץ מתואם שבו יצרניות שוקולד מובילות, לרבות נסטלה, מארס, מונדלז וחברות סחר כמו אולאם וקרגיל, הסכימו לשתף פעולה בתוכניות סיוע מקצועי וחברתי למגדלי קקאו, ולחלוק מידע.

היוזמה הזו, שאומצה על-ידי ממשלות גאנה וחוף השנהב, תאחד כמה תוכניות סיוע נפרדות. המטרה היא להכפיל את יבול הקקאו עד שנת 2020 ולגרום לקקאו להיות גידול הבחירה של האיכרים.

ג'ו דה לור, ראש יחידת הקקאו בקרגיל, אומר כי "הדבר המעודד הוא שהתעשייה, כל השותפים שלה והממשלות עובדים ביחד על מציאת הפתרונות".