בגלל המלחמה ההיא

המלחמה המודרנית הראשונה, ד' 22:10, ערוץ ההיסטוריה

איך זועק החייל האמיץ שוויק, גיבורו האלמותי של ירוסלאב האשק? "הרגו לנו את הפרדיננד!". ובכן, 100 שנים בדיוק ימלאו בימים אלה לרצח יורש-העצר האוסטרו-הונגרי בסראייבו, המעשה שהביא לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, המלחמה העולמית הגדולה שהפכה את אירופה לשדה קרב ענק, אבל לא פחות מכך, הביאה אל שדה הקרב חידושים טכנולוגיים רבים. זו הייתה מלחמה של סוסים ופרשים, של רובים מכודנים ואפילו חרבות, אבל גם המלחמה הראשונה של המטוס, הטנק, הצוללת ואפילו של חומרי הלחימה הכימיים.

אפשר שבגלל אכזריותה וממדיה הגדולים אפילו יותר של המלחמה העולמית השנייה (שלא לדבר על הנקודה היהודית), אנו נוטים לשכוח מעט ממה שהחל בקיץ 1914 ושינה את פני האנושות לנצח, אבל באירופה מציינים את המלחמה ההיא בשורה של טקסים - ספק בצער, ספק בגעגועים לימים שבהם מדינות אירופה היו עדיין מעצמות.

הסדרה הזאת של ערוץ ההיסטוריה תקדיש בכל ערב מהערבים הקרובים (רביעי-שבת) פרק לאחד החידושים הטכנולוגיים-צבאיים שהתגלו לראשונה במלחמת העולם הראשונה (גיבור הפרק של הערב, הטנק) ושחלקם משמשים צבאות ברחבי העולם עד עצם היום הזה. לטעמי הדבר המדהים ביותר במלחמה ההיא הוא שאחרי ארבע שנים של שפיכות דמים כמותה לא ידע העולם קודם לכן, היו בטוחים שדי במוראותיה של המלחמה כדי להשכין שלום בעולם למאה שנים לפחות.

21 שנים מאוחר יותר, פתח חייל זוטר מוותיקי המלחמה ההיא במלחמה עולמית חדשה, נוראית אף יותר מקודמתה.

* ציון: 9